کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انعقاد موافقت‌نامه 3جانبه چابهار میان ایران، هند و افغانستان


کد خبر : ۲۳۱۲۲سه شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۹:۴۳۱۰۲۹ بازدید

سران هند، ایران و پاکستان موافقت‌نامه‌ای راهبردی برای تأسیس کریدور شمال-جنوب برای حمل و نقل و گذر بین‌المللی میان سه کشور، موسوم به ...
انعقاد موافقت‌نامه 3جانبه چابهار میان ایران، هند و افغانستانانعقاد موافقت‌نامه 3جانبه چابهار میان ایران، هند و افغانستان

سران هند، ایران و پاکستان موافقت‌نامه‌ای راهبردی برای تأسیس کریدور "شمال-جنوب" برای حمل و نقل و گذر بین‌المللی میان سه کشور، موسوم به "موافقت‌نامه چابهار" را به امضا رساندند.

از نظر رئیس‌جمهور کشورمان بندر چابهار مبدأ کریدور ترانزیتی میان جنوب و شرق، و جنوب و شمال خواهد بود.

دکتر حسن روحانی گفته است که با اتمام راه‌آهن چابهار و زاهدان و سپس زاهدان و سرخس، این بندر می‌تواند به نقطه اتصالی میان کشورهای مختلف، از جمله هند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه قفقاز و شرق اروپا تبدیل شود.

روز دوشنبه ۲۳ مه (۳ خرداد) در حضور سران سه کشور ایران، هند و افغانستان در تهران موافقت‌نامه موسوم به "چابهار" به امضای مسئولان سه کشور رسید.

در پی آن حسن روحانی، نارندرا مودی نخست‌وزیر هند و اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

دکتر حسن روحانی در این رابطه گفت: «سند امروز تنها یک سند اقتصادی نیست بلکه یک سند سیاسی و سند منطقه ای است و پیام این سند آن است که کشورهای منطقه باید از فرصت‌های منطقه‌ای برای توسعه و تقویت کل منطقه استفاده کنند.»

رئیس‌جمهور ایران افزود: «در این توافق سه جانبه فضا برای حضور کشورهای دیگر و فعالیت کشورهای دیگر باز است و می‌توانند کشورهای دیگر هم به این سند همکاری در آینده ملحق شوند.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت که کشورش مصمم است که زمینه‌های اجرایی این توافق در کمترین زمان آماده شود.

او افزود که این پروژه و همکاری مشترک الگوی بسیار خوبی برای منطقه خواهد بود و باید آن را به کریدور حمل و نقل بین‌المللی جنوب - شمال متصل کنیم.

هند برای راه‌اندازی این پروژه حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه خواهد کرد.

اشرف غنی‌، رئیس‌جمهور افغانستان نیز در کنفرانس خبری این موافقت‌نامه را تحولی بزرگ نه تنها برای سه کشور، بلکه برای کل منطقه قلمداد کرد و افزود که توافق سه‌جانبه ایران، هندوستان و افغانستان امکان ارتباط میان کشورهای منطقه را بوجود آورده و از چین تا آسیای مرکزی را بهم متصل می‌کند.

اشرف غنی گفت که بخش‌های خصوصی و دولتی افغانستان آماده هرگونه سرمایه‌گذاری در منطقه چاربهار هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها