کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شمارش معكوس ترابرد‌پذيری موبايل آغاز شد


کد خبر : ۲۳۱۱۶سه شنبه، ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰:۴۷۱۴۴۶ بازدید

طرح ملي ترابرد‌پذيري شماره‌هاي تلفن همراه كه قرار بود طي سال‌هاي گذشته اجرايي شود تا مشتركان يك اپراتور بتوانند با حفظ شماره به اپراتوري ديگر ...
شمارش معكوس ترابرد‌پذيری موبايل آغاز شدشمارش معكوس ترابرد‌پذيری موبايل آغاز شد

طرح ملي ترابرد‌پذيري شماره‌هاي تلفن همراه كه قرار بود طي سال‌هاي گذشته اجرايي شود تا مشتركان يك اپراتور بتوانند با حفظ شماره به اپراتوري ديگر بروند، با تاخير روند اجرايي شدن خود را طي مي‌كند و طبق گفته مسوولان پيش‌بيني مي‌شود مشتركان اپراتورهاي فعال در كشور از هفته آينده بتوانند انتقال شماره‌هاي خود به اپراتور ديگر را تجربه كنند.

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، اين طرح قرار است براي نخستين‌بار در كشور اجرايي شود و طبق مصوبه «اصول حاكم بر ارائه خدمات ترابرد‌پذيري شماره‌هاي تلفن همراه» كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 189، هر مشترك براي هر شماره مي‌تواند حداكثر دوبار در سال تقاضاي ترابرد شماره داشته باشد.

طبق اين مصوبه نخستين تقاضاي مشترك براي ترابرد شماره حداقل بايد سه ماه بعد از تاريخ فعال‌سازي سيم‌كارت باشد.

اپراتور پذيرا (ثانويه) هم مي‌تواند به ازاي هر درخواست ترابرد شماره از طرف مشترك و همچنين پس از تكميل عمليات ترابرد و برقراري خدمت، مبالغي را كه به تصويب كميسيون مربوطه مي‌رسد از مشترك دريافت كند.

قرار است ترابرد شماره‌ها فقط به صورت نظير به نظير باشد به اين شكل كه سيم‌كارت دايمي به دايمي و سيم‌كارت‌هاي اعتباري به اعتباري ترابرد شوند.

اين طرح ملي كه دنبال تشديد رقابت بين اپراتورهاي فعال كشور براي ارائه خدمات باكيفيت بهتر است و به نوعي مي‌خواهد عدالت ارتباطي را براي مشتركان موبايل محقق سازد، طبق مصوبه ذكر شده به شرط تسويه حساب بين مشترك و اپراتور فرستنده قابل انجام است.

بنابراين تاييد درخواست ترابرد مشترك توسط اپراتور فرستنده (اصلي) منوط به تسويه حساب بين آن اپراتور و مشترك است. در صورتي‌كه مشترك در مهلت مقرر از تسويه حساب با اپراتور فرستنده خودداري كند، اپراتور پذيرا موظف است به موجب درخواست اپراتور فرستنده، طبق مقررات موجود نسبت به قطع خدمات مشترك ترابرد شده اقدام كند.

 معاون سازمان تنظيم مقررات ارتباطات گفت: با انجام تست نهايي براي آمادگي اپراتورهاي موبايل، اجراي طرح جابه‌جايي اپراتورهاي موبايل بدون تعويض شماره (ترابردپذيري) به زودي وارد مرحله عملياتي مي‌شود.

صادق عباسي‌شاهكوه در مورد عملياتي شدن طرح ترابردپذيري شماره تلفن همراه كه امكان تغيير اپراتور را بدون تعويض شماره براي مشترك فراهم مي‌كند، اظهار داشت: شرايط اجراي اين طرح براي تمامي مشتركان تلفن همراه، تقريبا آماده است و تست‌هاي اوليه را براي اطمينان از آمادگي شبكه اپراتورهاي موبايل انجام داده‌ايم و در اين زمينه اطمينان حاصل كرده‌ايم.

وي با بيان اينكه در صورت موفقيت‌آميز بودن تست نهايي ممكن است ظرف يك هفته آينده اين طرح عملياتي شود، ادامه داد: تست نهايي اجراي اين طرح را بايد در شرايط واقعي و براي كل سيستم اپراتورهاي موبايل انجام دهيم تا مطمئن شويم كه در صورت اجراي اين طرح، شبكه دچار اختلال نمي‌شود.

عباسي شاهكوه با اشاره به اينكه تاكنون در تست‌هاي مختلفي كه براي اجراي طرح ترابردپذيري انجام شده است با مشكلي مواجه نبوده‌ايم به مهر گفت: البته اين تست براي تعداد محدود سيم كارت انجام شده است و به مشكلي برخورد نكرديم اما هم‌اكنون در تست نهايي اين طرح، قصد داريم شبكه را براي كل مشتركان آزمايش كنيم تا مطمئن شويم پس از مهاجرت مشتركان به اپراتور ديگر، در برقراري مكالمه و پيامك مشكلي ايجاد نمي‌شود.

معاون صدور مجوز سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي خاطرنشان كرد: تا پيش از اين مهاجرت يك سيم‌كارت به شبكه اپراتور ديگر را به صورت تك به تك تست كرده‌ايم كه با ۹۹ درصد موفقيت همراه بوده است. اما هم‌اكنون در تست نهايي، قرار است كل سيستم را رها كرده و مهاجرت مشتركان را به شبكه اپراتورهاي ديگر، در شرايط واقعي تست كنيم تا مطمئن شويم در اين صورت، اختلالي در شبكه ايجاد نمي‌شود.

وي با اشاره به تفاوت در ظرفيت شبكه اپراتورهاي موبايل و امكان بروز اختلال در صورت تمايل مشتركان براي مهاجرت به شبكه‌يي كه ظرفيت كمتري دارد، تصريح كرد: در اين صورت ممكن است در ابتداي اجراي اين طرح، محدوديت تعداد بگذاريم تا اطمينان حاصل كنيم كه شبكه اپراتور، ظرفيت پذيرفتن تعداد مشتركان جديد را دارد.

عباسي‌شاهكوه با بيان اينكه طبق مصوبه كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، هر مشترك ۲ بار در سال مي‌تواند اپراتور خود را با حفظ شماره تغيير دهد، تصريح كرد: ممكن است در ابتداي اجراي اين طرح، امكان مهاجرت به اپراتورها را براي تعداد محدودي مشترك، فراهم كنيم تا شبكه‌هاي اپراتورها از لحاظ فني دچار اختلال نشود اما پس از آن، امكان استفاده از اين طرح بدون محدوديت خواهد بود.

وي هزينه استفاده از طرح ترابردپذيري را براي هر بار تغيير اپراتور، حدود ۵ هزار تومان عنوان كرد و گفت: تمامي مراحل اجراي اين طرح الكترونيكي بوده اما مرحله تحويل و دريافت سيم كارت توسط مشترك، به صورت فيزيكي خواهد بود.

براساس وعده وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، طرح ترابردپذيري شماره موبايل بايد در خردادماه عملياتي شود. طبق برآوردهاي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، پيش‌بيني شده كه هر مشترك حداقل يك‌بار اين طرح را امتحان كند.

اين طرح در بسياري از كشورها از جمله تركيه انجام شده و اقدام مشتركان موبايل براي تعويض اپراتور خود به دليل نارضايتي از سرويس‌دهي اپراتور، افزايش بازار رقابت ميان اپراتورها و افزايش كيفيت خدمات‌دهي را به همراه داشته است.

تا پيش از اين، بسياري از مشتركان موبايل در صورت نارضايتي از اپراتور موبايل، به دليل عدم تمايل به تعويض شماره تلفن همراه، امكان تغيير اپراتور را نداشته و مجبور بودند با همان شرايط سرويس‌دهي، كنار بيايند اما با اجراي طرح ترابردپذيري، مشترك مي‌تواند با حفظ شماره خود، در صورت عدم رضايت از سرويس‌دهي اپراتور را تغيير دهد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها