کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

واکنش بازار آتی سکه به ریزش شدید اونس طلا


کد خبر : ۲۲۹۴چهارشنبه، ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲:۴۱۲۲۷۴ بازدید

انتظار سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی طلا در نهایت با اعلام آمارهای جدید اقتصادی به انجام رسید و موجب شد تا قیمت این فلز گرانبها رکورد سقوط روزانه را طی دو ماه اخیر شکسته و در معاملات روز دوشنبه افت 35 دلاری را ثبت کند.

این مساله موجب شد تا بازار طلا و سکه تهران که پیش از پایان دادوستدهای بازار نیویورک، معاملات اش به پایان رسیده و فرصت نکرده بود به این ریزش واکنش نشان دهد، برای جبران این امر، معاملات روز گذشته خود را با کاهش نسبتا شدید بها آغاز کند. تازه ترین گزارش اقتصادی منتشر شده در آمریکا نشان می‌دهد میزان تولیدات صنعتی این کشور در ماه نوامبر به بالاترین حد خود در 20 ماه اخیر رسیده است. 

براساس این گزارش کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بهبود وضعیت صنایع بزرگ آمریکا احتمال متوقف شدن محرک پولی فدرال رزرو را افزایش خواهد داد و این مساله به ضرر قیمت جهانی طلا خواهد بود. شاخص تولیدات صنعتی PMI ماه نوامبر آمریکا روز دوشنبه 3/57 واحد اعلام شد که شاهد 9/0 واحد افزایش بود. این شاخص حاکی از رشد فعالیت‌های اقتصادی در این کشور است. از سوی دیگر شاخص خرید مدیران در اقتصاد آمریکا طی ماه نوامبر به بیش از 7/54 واحد رسیده است. این رقم در ماه اکتبر به 8/51 واحد رسیده بود. افزایش این شاخص به بیش از 50 واحد، نشانگر رشد و رونق بخش صنعت آمریکا است. در معاملات روز دوشنبه در پایین‌ترین قیمت، بهای طلا به 1216 دلار هم رسید و در نهایت بر رقم 1219 دلار ثابت شد. این بیشترین کاهش قیمت طلا در یک روز در دو ماه اخیر به شمار می‌رود. همچنین این ارقام نزدیک‌ترین رقم‌ها به کف قیمتی سال 2013 بود. در اواخر ژوئن امسال، قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی به 1200 دلار رسیده بود و پس از آن، قیمت روز گذشته این فلز، کمترین بها از 27 ژوئن به حساب می‌آمد. 

با توجه به در پیش بودن آمارهای اقتصادی بیشتر طی این هفته، قیمت طلا در مقابل این آمارها آسیب پذیر به نظر می‌رسد و باید انتظار داشت بهای فلز زرد بیش از پیش نوسانی شود. از سوی دیگر فرا رسیدن فصل خریدهای آخر سال که طی آن بخش زیادی از ذخایر طلا به پول نقد تبدیل می‌شود نیز عاملی در افت قیمت طلا طی روزهای آینده خواهد بود. استراتژیست‌های بازار طلا بر این باورند که قیمت طلا در برابر سطح 1200 دلار در هر اونس به شدت آسیب پذیر است. 

روز گذشته در بازار قراردادهای آتی سکه طلا، شاهد ریزش قیمت‌ها بودیم. در این روز از همان آغاز داد و ستدها، سررسیدهای دور این بازار کاهش قیمت بیش از یک درصدی را تجربه کردند و دو سررسید نزدیک نیز کمتر از یک درصد از بهای خود کاستند. با شروع معاملات در بازار نقدی، این سکه‌ها افت هشت هزار تومانی را به خود دیدند و پس از آن با شدت گرفتن این ریزش، بازار آتی نیز بر شدت کاهش قیمت‌ها افزود و تغییر قیمتی این سررسیدها در محدوده بالای دو درصد دنبال شد. 

به این ترتیب قیمت سکه نقدی روز گذشته باز هم از ارزش طلای خود کمتر بود و در این میان نزدیک ترین سررسید بازار آتی نیز همچنان پایین تر از قیمت سکه نقدی معامله می‌شد. بهای دلار هم روز سه شنبه به نسبت آخرین قیمت روز پیش از آن، کاهش را نشان می‌داد. افت این شاخص در کنار جو کاهشی حاکم برای روزهای آتی برای اونس طلا باعث شدند تا ریزش‌ها در بازار سکه نقدی و آتی ادامه‌دار شود. از عوامل موثر بر افت قیمت دلار روز گذشته، می‌توان به روند عرضه و تقاضا و جو خوش بینی که همچنان بر بازارها سایه انداخته و خرید را به تعویق می‌اندازد اشاره کرد. علاوه بر این هنوز آمار بیکاری آمریکا اعلام نشده و قرار است روز جمعه اعلام شود. در صورتی که این آمار حاوی اخباری مثبت از ایجاد شغل در آمریکا باشد، به تداوم روند فعلی بازارها دامن خواهد زد و در غیر این صورت باید برای هفته آینده میلادی انتظار افزایش قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی را داشته باشیم.
 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها