کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

گشایشی برای سپرده‌گذاران کلان تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج


کد خبر : ۲۲۶۶۹شنبه، ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۵:۱۲۵۵۵ بازدید

با در نظر گرفتن میزان سپرده‌ها، تمهیدات جدیدی برای سامان‌دهی سپرده‌گذاران کلان تعاونی اعتبار ثامن‌الحجج اندیشیده شده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از خبرآنلاین، طی روزهای اخیر، جلسات فشرده ای در بانک مرکزی برای تعیین تکلیف وضعیت سپرده گذاران تعاونی اعتبار ثامن الحجج در جریان است و به زودی گشایش های مناسبی در این زمینه رخ خواهد داد.

آن گونه که بر می‌آید، بانک پارسیان انتقال سپرده های تعاونی اعتبار ثامن الحجج‌ را طبق برنامه زمان بندی شده، اجرا خواهد کرد مشروط بر این که سپرده های فوق برای مدت تعیین شده، مسدود بماند تا زمان لازم برای تبدیل دارایی های تعاونی فراهم آید.
 

9yaooel0z6pmzlh6oow7.jpg


به نظر می رسد با توجه به بلاتکلیفی طیف وسیعی از سپرده گذاران کلان تعاونی ثامن الحجج که خود را «مالباخته» احساس می کنند، اجرای این طرح می تواند جهش چشمگیری در زمینه تعیین تکلیف سپرده گذاران این تعاونی و صیانت از سپرده های آنان تلقی شود، چیزی که رییس کل بانک مرکزی نیز مدتها قبل قول آن را داده بود.

از سوی دیگر، برخی گمانه زنی‌ها خبر از انصراف بانک پارسیان از ادامه طرح دارد و این گونه استدلال می کند در حالی که در فرآیند تبدیل دارایی های تعاونی، مشکلات عدیده و عدم همکاری به چشم می خورد، در بازپرداخت اصل سپرده های مردم تردید جدی وجود دارد. به هر حال، اجرای طرح که برای نخستین بار اجرا می شود، بسیار دشوار و نیازمند مجوز شورای پول و اعتبار و اخذ دستورات قضایی خاص می باشد.

از دیدگاه ناظران ظرف چند سال گذشته، سامان دهی بازار غیرمتشکل پولی همواره پاشنه آشیل بانک مرکزی به شمار می‌رفت. به نظر می رسد با اقدامات انجام شده در سال های اخیر گام بلندی به منظور حل مشکل غیرمجازها برداشته شود.

شایان ذکر است با نظر کارگروه سامان دهی تعاونی ثامن الحجج، کار رسیدگی به املاک و مستغلات تعاونی به منظور ترهین و در نهایت، پرداخت وجوه سپرده گذاران تعاونی نیز که پیش اسفند ماه سال گذشته آغاز خواهد شده بود، پیشرفت مطلوبی نداشته است و در حالی که قرار بود املاک تعاونی ترهین شود یا به فروش برسد، ولی شنیده ها حاکی است مسئولان تعاونی از همکاری لازم برای ارزیابی املاک خودداری می کنند.

تعاونی ثامن الحجج از جمله موسسات فاقد مجوزی است که در سالهای گذشته با رشد قارچ گونه و گسترش بی‌ضابطه در بازار پولی و بانکی کشور به فعالیت می پرداخت و با قانون گریزی و عدم تمکین از مقررات ناظر و حضور گسترده در حوزه بنگاه داری ، مشکلات عدیده ای را برای بانک مرکزی و  شبکه بانکی ایجاد کرد.

تبلیغات وسیع، حضور در برنامه های پربیننده تلویزیونی ، پرداخت سودهای غیرمتعارف ، بهره گیری از نیروی کار غیرمتخصص، حضور پررنگ در حوزه ورزش و تیم‌داری که هزینه آنها به طور کامل از جیب سپرده گذاران تامین می شد، به تدریج زمینه غلتیدن تعاونی اعتبار ثامن الحجج به دامن بحران را فراهم آورد.

با آغاز بحران تعاونی ثامن الحجج گرچه بانک مرکزی بارها اعلام کرد در این زمینه هیچ مسئولیتی را نمی پذیرد ولی در نهایت، با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و قضایی اقدامات خود را برای صیانت از حقوق سپرده گذاران و  بازپرداخت وجوه آنان آغاز کرد و در حال حاضر، بیش از 17000میلیارد ریال از منابع تعاونی و بانک مرکزی به آنان پرداخت شده و 800 هزار حساب یعنی حدود دو سوم حسابها تعیین تکلیف شده است.

این در حالی است که منابع تعاونی نزد بانکها پیش از آغاز سال 95 به پایان رسیده و در حال حاضر منابع بانک مرکزی در حال پرداخت می باشد.

استفاده از منابع بانک مرکزی به دلیل تبعات اقتصادی منفی، مخالفانی دارد و برخی می گویند چرا  پولی که متعلق به بیت المال و 80 میلیون ایرانی است باید به 800 هزار نفر سپرده گذار یک موسسه غیرمجاز پرداخت شود؟



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها