به گفتهی وزیر نفت هند، ایران حمل رایگان محمولههای نفتی به این کشور را پایان داده است. معاون وزیر نفت کشورمان نیز اعلام کرده که سیاست جدید این وزارتخانه عدم فروش نفت به دلالان و واسطهها خواهد بود.
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ، اولویت این کشور را فروش نفت به مصرفکنندگان دارای پالایشگاه اعلام کرد و گفت: «بر این اساس سعی و سیاست شرکت نفت آن است تا با دلالان، واسطهها و توزیعکنندگان نفت وارد معامله نشود.»
رکنالدین جوادی روز جمعه، 24 اردیبهشت با اشاره به دور جدید مذاکره با شرکتهای اروپایی و آسیایی از افزایش صادرات نفت ایران به اروپا به میزان 600 هزار بشکه در روز خبر داد.
افزایش صادرات نفت به اروپا
مسئولان دولت یازدهم میکوشند در دوران پسابرجام، ضمن باز پس گرفتن بازارهای از دست رفته، مشتریان جدیدی برای نفت ایران پیدا کنند.
جوادی گفت: «تاکنون قراردادهای فروش نفت ایران با شرکتهای لوک اویل روسیه، سپسای اسپانیا، ساراس ایتالیا و پتروهلیک یونان عملیاتی و اجرایی شده و تا پیش از تابستان چندین قرارداد دیگر فروش نفت به شرکتهای اروپایی عملیاتی خواهد شد.»
او میگوید پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) صادرات نفت ایران رو به افزایش بوده و در حال حاضر به دو میلیون بشکه نفت خام و ۵۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در روز رسیده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود، در شرایط فعلی بازار اول نفت صادراتی جمهوری اسلامی کشورهای آسیایی هستند و اروپا دومین بازار فروش نفت خام ایران محسوب میشود.
فروش قسطی، حمل رایگان
هند پیش از اعمال تحریمها دومین خریدار نفت کشورمان بود اما پس از تحریم در جایگاه هفتم قرار داشت و روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد میکرد. در سالهای پایانی دولت دوم محمود احمدینژاد، ایران برای جلب مشتریانی مانند هند که مجاز به وارد کردن میزان مشخصی نفت از ایران بودند تا حد حمل رایگان محمولههای نفتی به این کشور نیز پیش میرفت.
به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، دارمندرا پرادهان، وزیر نفت و گاز هند روز گذشته (پنجشنبه، 23 اردیبهشت) در پارلمان این کشور از پایان حمل رایگان نفت خبر داد و گفت:«ایران از پالایشگاههای هند خواسته است با تهیه کشتیهای نفتکش نسبت به حمل محمولههای نفتی خریداری شده اقدام کنند.»
بنابر این گزارش، کشورمان برای حفظ خریداران نفت خود در دوران تحریم در کنار دادن امتیازهایی نظیر حمل رایگان نفت، پرداخت پول نفت سه ماه پس از تحویل محمولههای سفارشی و دریافت 45 درصد از بهای نفت به روپیه (پول ملی هند) را نیز برای مشتریان هندی در نظر گرفته بود. ظاهرا برخی از این امتیازها هنوز نیز ادامه دارد.
روزنامه "بیزنس استاندارد" نوشته است : ایران تصمیم دارد به جای حذف حمل رایگان نفت "به دهلینو تخفیف دهد".
آزادی تردد نفتکشهای ایران
به رغم تمام امتیازهای در نظر گرفته شده در دولت قبل برای خریداران نفت ایران در هند، شرکتهای مهم نفتی این کشور هنوز حدود 6 میلیارد و 500 میلیون دلار به ایران بدهکار هستند. با اجرای برجام صادرات نفت ایران به بیش از دو برابر افزایش یافته است. همچنین لغو برخی دیگر از محدودیتها، از جمله در زمینه بیمه و تردد نفتکشهای ایرانی چشمانداز مناسبتری در برابر صنایع نفت و گاز جمهوری اسلامی ترسیم کردهاند.
مدیر عامل شرکت ملی نفتکش روز جمعه به ایرنا گفت: «با توجه به حل و فصل قطعی مشکل بیمهای، نفتکشهای ایرانی تحت پوشش بیمههای بینالمللی قرار گرفته و میتوانند در همه بنادر پهلوگیری کنند.»
علی اکبر صفایی خاطر نشان کرد که با برطرف شدن مشکل بیمه نفتکشهای ایران میتوانند به مقصد اروپا بارگیری شوند.
در دوره تحریم، هند، چین، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی اصلیترین مشتریان نفت کشورمان به شمار میرفتند و سهم ایران در بازار کشورهای اروپایی نزدیک به صفر شده بود.