کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مشوق‌های مالیاتی برای خرید خودروهای برقی


کد خبر : ۲۲۵۷۷جمعه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰:۳۹۴۹۹ بازدید

دولت آلمان قصد دارد تعداد خودروهای برقی که در خیابان‌های این کشور تردد خواهند کرد را از 500 هزار دستگاه فعلی به یک‌میلیون دستگاه تا ...

 دولت آلمان قصد دارد تعداد خودروهای برقی که در خیابان‌های این کشور تردد خواهند کرد را از 500 هزار دستگاه فعلی به یک‌میلیون دستگاه تا سال 2020م برساند.

به گزارش رویترز، آلمان طرح‌هایی را برای سرمایه‌گذاری حدود یک میلیارد یورویی (۱/۱۳میلیارد دلاری) برای ترویج خرید خودروهای برقی اعلام کرده است. ولفگانگ شوبله، وزیر دارایی آلمان در این‌باره گفت: از این رقم، ۳۰۰ میلیون یورو در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰م صرف زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی خواهد شد. 


7eh2syssp6423vavgpm1.jpg


نخستین خودروهای برقی در قرن ۱۹م ظاهر شدند. تولید اینگونه خودروها با تولید انبوه اتومبیل احتراقی دچار افت شدید شد. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با وقوع بحران انرژی دوباره خودرو برقی مورد توجه قرار گرفت اما این علاقه‌مندی سبب تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد. از سال ۲۰۰۸ میلادی با توجه به پیشرفت فناوری باتری‌ها، مدیریت شبکه برق، نگرانی‌ها درباره قیمت نفت و نیاز به کاهش گازهای گلخانه‌ای تحول اساسی در تولید خودروهای برقی رخ داده است. از مزایای خودرو برقی نسبت به خودرو احتراقی می‌توان به کاهش قابل ملاحظه آلودگی هوای محلی و کاهش گازهای گلخانه‌ای و کاهش وابستگی به نفت اشاره کرد. برخی از کشورها و دولت‌های مربوط به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از انگیزاننده‌های دولتی برای خودروهای برقی استفاده می‌کنند. 

براساس طرح‌های جدید دولت آلمان، خریداران خودروهای برقی ۴هزار یورو یارانه دریافت خواهند کرد که به صورت مشترک توسط دولت و صنعت خودروسازی این کشور پرداخت خواهد شد. در همین حال خریداران خودروهای هیبریدی برقی نیز ۳هزار یورو یارانه دریافت خواهند کرد اما به گفته شوبله، وزیر دارایی آلمان، خودروهای لوکس با قیمت خالص بیش از ۶۰هزار یورو شامل این طرح نمی‌شوند. 

وزیر دارایی آلمان اعلام کرده که این طرح از ماه می‌آغاز خواهد شد و دولت اجرای اقدامات بیشتر نظیر انگیزه‌های مالیاتی برای تشویق خرید خودروهای برقی را مد نظر قرار خواهد داد. این در حالی است که پیش از این نیز با پیشنهادهای دولت آلمان قرار بود با هدف گسترش استفاده از خودروهای پاک، مردم این کشور ۵۰۰۰ یورو برای خرید خودرو برقی دریافت کنند. 

گفته می‌شود این برنامه تشویقی که از سوی وزارتخانه‌های محیط‌زیست، حمل‌ونقل و اقتصاد آلمان مطرح شده باید مورد موافقت وزارت دارایی قرار گیرد زیرا این وزارتخانه باید هزینه ۱/۳ میلیارد یورویی این طرح را به نحوی تامین کند که بودجه دولت زیرفشار قرار نگیرد و در همین حال دولت آلمان پیشنهاد کرده است که خودروسازان ۴۰درصد از این هزینه را برعهده بگیرند . دولت آلمان وارد شدن یک میلیون خودرو برقی در جاده‌ها تا سال ۲۰۲۰م را هدف گرفته است اما تاکنون پیشرفت چندانی در تشویق رانندگان برای استفاده از خودروهای برقی به جای انواع دیزلی و بنزینی نداشته است. 

الون ماسک، مدیرعامل و بنیانگذار میلیاردر خودروساز لوکس برقی تسلا چندی قبل از دولت این کشور برای حمایت ناکافی از توسعه خودروهای برقی انتقاد کرده و گفته بود آلمان، بدترین مشوق‌ها را برای خودروهای برقی دارد و دولت این کشور تنها به خواسته‌های خودروسازان بزرگ آلمانی توجه دارد اما حال با پیش‌بینی امتیازاتی جدید، به نظر می‌رسد دولت این کشور، رویه خود را در حمایت از خودروهای برقی و تشویق برای فروش بیشتر تغییر داده است. 
زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد آلمان نیز خواستار افزایش ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی شده و از اداره‌های دولتی فدرال این کشور خواست تا از خودروهای برقی استفاده کنند. 

شرکت‌های خودروسازی آلمانی نظیر ب‌ام‌و، مرسدس بنز و فولکس واگن درحال‌حاضر به تولید خودروهای برقی اشتغال داشته و شرکت‌های آئودی و پورشه نیز از برنامه‌های خود برای راه‌اندازی خط تولید خودروهای برقی خبر داده‌اند. تلاش‌های دولت آلمان برای تشویق خریداران به خرید خودروهای برقی در شرایطی افزایش می‌یابد که آمار فروش خودروهای برقی در سال ۲۰۱۴م در این کشور ۱۴هزار دستگاه بوده است. این در حالی است که تنها ۲۴۰۰ ایستگاه معمولی و ۱۰۰ ایستگاه شارژ سریع خودرو در آلمان وجود دارد. 
در همین رابطه کارشناسان حوزه صنعت خودرو بر این عقیده‌اند که موج استقبال از تولید و خرید خودروهای برقی پس از رسوایی فولکس واگن و تقلب این شرکت در ارائه میزان صحیح آلایندگی خودروهای خود از طریق نصب یک نرم‌افزار تقلبی آغاز شده است.


حذف یارانه خرید خودروهای برقی در چین

برنامه‌ریزی‌های دولت آلمان در حالی است که دولت چین درنظر دارد به‌تدریج کمک مالی برای خودروهای استفاده‌کننده از انرژی‌های جدید را تا سال ۲۰۲۰م کاهش دهد و برنامه اعطای یارانه‌ها به آنها را به‌طور کامل متوقف کند. درحال‌حاضر خودروسازان حساب ویژه‌ای روی حمایت‌های دولتی در جذب مشتری باز کرده‌اند اما به نظر می‌رسد که زمان این اتکای مالی خودروسازان چینی به پایان رسیده و خود باید راهی برای جلب توجه مشتریان پیدا کنند. قرار است دولت تا سال ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸م آندسته از یارانه‌های تصویبی در سال ۲۰۱۶م را ۲۰ درصد کاهش دهد و تا ۴ سال بعد از آن مقدار یارانه را به کمتر از ۴۰درصد مقدار فعلی برساند. درحال‌حاضر و با توجه به آلودگی شهرهای چین و وضع قوانین جدید، استفاده از فناوری خودروهای الکتریکی می‌تواند نقشی مهم در آینده این کشور داشته باشد و نه‌تنها به محیط‌زیست کمک کند بلکه سوددهی مناسبی برای خودروسازان داشته باشد. درحال‌حاضر خریداران خودروهای الکتریکی تا سقف ۵۵هزار یوآن حدود ۸هزار و ۴۰۰ دلار یارانه دریافت می‌کنند که البته میزان آن به برد حرکتی هر محصول احتیاج دارد. 



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها