کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

زمین شهرک‌های صنعتی نیم‌بها شد


کد خبر : ۲۲۵۷۰جمعه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۳:۴۷۲۹۶۵ بازدید

اعمال مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی با تخفیف 50 درصدی، پرداخت حق انتفاع و همچنین پرداخت حداقل 5 درصد پیش‌پرداخت و ...

اعمال مشوق‌های سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی با تخفیف 50 درصدی، پرداخت حق انتفاع و همچنین پرداخت حداقل 5 درصد پیش‌پرداخت و بقیه در اقساط 48 ماهه درحالی مطرح شده که با تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از صنایع کوچک و متوسط، از ابتدای سال 95 هیچ افزایش قیمتی در حق انتفاع از زمین شهرک‌های صنعتی حاصل نشده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از صمت، با این حال، 22 هزار هکتار زمین صنعتی آماده واگذاری در شهرک‌های صنعتی کشور وجود دارد که 98 شهرک و ناحیه صنعتی کشور هیچ تقاضای سرمایه‌گذاری ندارند. به گفته کارشناسان تامین حداقل امکانات زیربنایی در هر مترمربع زمین شهرک صنعتی، 50 تا 60 هزار تومان هزینه دارد. حال آنکه حق انتفاع بهره‌برداری از این زمین‌های آماده به نرخ تمام شده و به صورت نقد و اقساط از متقاضیان دریافت می‌شود. 

پیش از این، علی یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از صدور یک‌روزه جواز تاسیس واحد صنعتی گفته بود. اکنون نیز از برنامه‌های تشویقی جدید برای جذب سرمایه‌گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی گفت و اظهار کرد: صندوق‌های حمایتی مانند صندوق حمایت از صادرات، صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری، فعالیت‌های معدنی و تحقیقات الکترونیک و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، سازوکارهای تازه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران درنظر گرفته‌اند.


مشوق‌های‌مناطق‌کمتر برخوردار

سهراب بنام، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: به منظور حمایت از صنایع کوچک و تشویق سرمایه‌گذاری از ابتدای سال، دستورالعمل حق بهره‌برداری از اراضی در شهرک‌های صنعتی با مشوق‌های خاصی ابلاغ شد. 

بنام با اشاره به وجود 2 شهرک صنعتی بدون تقاضا در کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مقرر شده تا حق انتفاع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته و کم‌تقاضا با 50 درصد تخفیف دریافت شود. همچنین پیش‌پرداخت این حقوق انتفاع تا ۵درصد متناسب با موقعیت شهرک امکان کاهش دارد و بقیه این حق انتفاع در اقساط ۴۸ ماهه پرداخت شود. 

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با بیان رشد قیمت کمتر از نرخ تورم در یک شهرک صنعتی از این استان ادامه داد: نرخ حق انتفاع در هر شهرک و ناحیه صنعتی از قبل مصوب شده و در امسال هیچ افزایشی نداشته است. به گفته بنام، زمین صنعتی دارای زیرساخت مناسب در کشور وجود دارد و با اعمال مشوق‌های سرمایه‌گذاری جدید زمینه برای رونق بخش صنعت فراهم شده است. تاکنون متقاضیان ۲۰ تا ۳۰درصد حق انتفاع را پرداخت کرده و بقیه را به صورت اقساط پرداخت می‌کردند.

 

مشوق‌های معنادار

بنابر آمارها، به‌طور تقریبی نزدیک به یک‌چهارم اراضی شهرک‌های صنعتی کشور، اکنون راکد است در حالی که ۱۳۶ هزار هکتار زمین در مجموع ۹۴۸ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در کشور وجود داشته و دراختیار شهرک و نواحی صنعتی قرار دارد. تاکنون در ۷۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی زمین واگذار شد اما در برخی شهرک‌های صنعتی بعد از گذشت سال‌ها هنوز زمین‌های واگذار شده بدون پیشرفت فیزیکی رها شده است. هرچند فراهم کردن فضای لازم برای تولیدکنندگان اهمیت دارد اما احداث هر شهرک صنعتی مستلزم صرف هزینه‌های بسیاری است در حالی که برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در حال بهره‌برداری، زیرساخت‌ها و امکانات کافی ندارند. 

براساس اصل۴۴ قانون اساسی سازمان‌های توسعه‌ای باید در مناطق کمتر توسعه‌یافته مشارکت داشته باشند زیرا این مناطق از لحاظ زیرساختی و زیربنایی آمادگی‌های لازم را برای سرمایه‌گذاری ندارند. همچنین گاهی به دلیل قرارگرفتن برخی شهرستان‌ها در نقاط دورافتاده و با فاصله زیاد از مرکز، مشکلات آنها کمتر مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه بررسی و رفع نمی‌شوند. 

تعیین سطح قیمتی، کیفیتی و رقابتی برای بخش صنعتی مهم‌ترین دغدغه مسئولان در حوزه صنایع کوچک بوده و هدایت صنعتگران به تولید صادرات‌گرا هدف اصلی است. هرچند که احداث شهرک‌های صنعتی به‌عنوان محفل فعالیت‌های تولیدی اهمیت دارد اما در شرایط فعلی کارشناسان بر احیای فعالیت‌های تولیدی و حمایت از صنعتگران برای ایجاد رقابت‌پذیری در بازارهای داخلی و خارجی با اهمیت‌تر از ادامه شهرک‌سازی‌ها تلقی شده است. 

علیرضا محمدی، معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: مشوق‌های معنادار، چون تخفیف قیمت زمین، سرمایه‌گذاران را تشویق می‌کند در یک منطقه کمتر توسعه‌یافته سرمایه‌گذاری کنند به‌طوری‌که مشوق‌های مالیاتی، بیمه، تخصیص تسهیلات، تخفیف بهره بازپرداخت تسهیلات بانکی و... از نمونه مشوق‌های جذب سرمایه‌گذار در توسعه متوازن تعریف شده است. محمدی تاکید کرد: در صورتی که این مشوق‌ها به‌طور کافی درنظر گرفته نشود، سرمایه‌گذاران به مناطق توسعه‌یافته سوق می‌یابند و در نهایت شهرک‌ها و نواحی صنعتی احداث شده در مناطق کمتر برخوردار، بدون تقاضا و خالی می‌ماند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی کرمانشاه، معتقد است که اجرای برنامه‌های حمایتی از صنایع کوچک و متوسط اکنون مهم‌ترین وظیفه در سازمان صنایع کوچک به‌شمار می‌رود و در اولویت شهرک‌سازی‌ها قرار دارد. محمدی با تاکید بر اولویت حمایت از صنایع کوچک در امسال افزود: این امر به‌دلیل سهم ۳۰درصدی صنایع کوچک در اشتغالزایی کشور است، بنابراین حمایت از تولید در اولویت احداث شهرک‌های صنعتی قرار دارد. 

وی تاکید کرد: در مناطق کمتر برخوردار بعد از یک بازه زمانی مشخص پس از استقرار سرمایه‌گذار باید مشوق‌ها مانند بهره بانکی تخفیف قیمت زمین و... ارائه شود تا سرمایه‌گذاران برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند این در حالی است که مشوق‌های فعلی در احداث و واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی و مناطق کمتر برخوردار موجب توسعه ناپایدار و کندی ورود سرمایه به صنعت می‌شود، چراکه سرمایه‌گذار در صورت مواجهه با قیمت بالای زمین‌ها منصرف شده یا به خارج از شهرک‌های صنعتی مراجعه می‌کند. 

بنا بر این گزارش، با برنامه‌ریزی برای توسعه صنعتی در مناطق کمتر توسعه‌یافته بر پایه ظرفیت‌های موجود می‌توان موجب رشد ناخالص تولید داخلی و نیز تامین امنیت در مناطق مرزی همگام با جلوگیری از مهاجرت‌ها شد زیرا در صورتی که ظرفیت‌های هر منطقه برای توسعه صنعت و ایجاد اشتغال پایدار در توسعه مناطق کمتر برخوردار شناسایی شده و همراه با ایجاد مشوق‌های مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران اطلاع‌رسانی شود، صنعت در این مناطق توسعه یافته و افزایش رفاه و تولید ثروت را با خود همراه خواهد کرد. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها