کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کدام بخش بیشترین حوادث کار را دارد؟


کد خبر : ۲۲۵۶۵جمعه، ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹:۲۵۷۳۱ بازدید

با وجود کاهش 20 درصدی حوادث منجر به فوت، آمار سوانح و حوادث ناشی از کار همچنان بالاست و باید برای کاهش آن تلاش بیشتری صورت گیرد.
کدام بخش بیشترین حوادث کار را دارد؟کدام بخش بیشترین حوادث کار را دارد؟

با وجود کاهش 20 درصدی حوادث منجر به فوت، آمار سوانح و حوادث ناشی از کار همچنان بالاست و باید برای کاهش آن تلاش بیشتری صورت گیرد.

آمارها نشان می‌دهد حوادث ناشی از کار در بخش ساختمان بالاترین میزان حوادث را به خود اختصاص داده به نحوی که میزان حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی در سال 1392نزدیک به 48 درصد بوده که در سال 1393 به 45 درصد کاهش یافته و با اعمال نظارت بیشتر بر کارگاه‌های ساختمانی، به 40 درصد در سال گذشته رسیده است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخیرا از کاهش 20 درصدی حوادث کار منجر به فوت در کشور خبر داده و اعلام کرده در سال گذشته 11 هزار حادثه ناشی از کار در کشور به وقوع پیوسته است.

آنطور که محمد اصابتی می‌گوید: سال گذشته بیش از 430 هزار بازرسی ادواری توسط بازرسان کار در کارگاه‌های کشور انجام شده و قرار است با مدیریت مطلوب بازرسی‌ها از محیط‌های کار و جلب مشارکت کارگران و کارفرمایان، میزان بروز تخلف در محیط های کاری به حداقل برسد.

به گفته وی در وقوع 85 درصد حوادث کار عامل انسانی دخیل بوده و 52 درصد حوادث نیز ناشی از عدم نظارت در محیط کار است.

مدیرکل بازرسی کار وزارت کار نقش مسئولان ایمنی و کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت ایمنی کار را در کاهش حوادث موثر دانسته و می‌گوید: داشتن ایمنی کار از حقوق بنیادین کارگر است و بر اساس قانون، اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و رعایت اصول ایمنی بر عهده کارفرما است.

در حالی که برابر ماده ۹۱ قانون کار، فراهم کردن شرایط ایمنی محیط کار و آموزش اصول ایمنی به کارگران برعهده کارفرما است متاسفانه بیش از 90 درصد حوادث ناشی از کار به دلیل عدم برخورداری از آموزشهای لازم رخ می‌دهد.

مطالعات و بررسی‌های انجام شده گویای‌ این حقیقت است که به طور کلی حادثه ناشی از کار علت واحدی ندارد و عمدتا معلول علل فنی و انسانی است.


بیش از 90 درصد حوادث ناشی از کار به دلیل فقدان آموزش‌های لازم رخ می‌دهد

تازه‌ترین آمار پزشکی قانونی تهران نشانگر آن است که حوادث کار روزانه یک قربانی در پایتخت می‌گیرد.

شمار کشته شدگان حوادث کار در استان تهران بر تعداد روزهای سال عدد 1.18 را نشان می‌دهد و این یعنی به طور میانگین حداقل روزی یک تن در سطح استان تهران به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست داده‌اند.

به عقیده کارشناسان، طی سالهای گذشته آمار حوادث و سوانح ناشی از کار در کشور از وضع مطلوبی برخوردار نبوده و گاها در برخی سالها افزایش داشته است.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی با انتقاد از بالا بودن آمار حوادث کار می‌گوید: برای کاهش حوادث ناشی از کار و ایجاد امنیت روحی، روانی و جسمی در نیروی کار باید استانداردسازی و برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

وی حوادث ناشی از کار را نیازمند مطالعات فراوان دانسته و می‌افزاید: همه ما در مقابل جان نیروی کار مسئولیم و باید حفظ سلامت کارگران و حوادث ناشی از کار را یک امر انسانی تلقی کنیم.

از نگاه وزیر کار، امنیت شغلی در کارهای سخت و زیان‌آور باید افزایش یابد و با برنامه‌ریزی و مطالعه، عوامل موثر در ایجاد حادثه کار مورد بررسی دقیق قرار گیرد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته توسط وزارت کار، 11 عامل اصلی در بروز حوادث محیط کار نقش دارد که استفاده از وسایل بی‌حفاظ و معیوب، بی‌احتیاطی، نور ناقص، تهویه نامطلوب، لباس خطرناک، فقدان اطلاعات و آموزش و عدم رعایت مقررات ایمنی از مهمترین آنها به شمار می‌رود.

با وجود کاهش 20 درصدی وقوع حوادث کار، این آمار همچنان بالا است و باید برای کاهش آن تلاش بیشتری صورت گیرد از این رو لازم است ارتقای سطح فرهنگ و ارائه آموزشهای مهارتی به کارگران مورد توجه قرار گیرد.

بی تردید نقش آموزش و اطلاع رسانی در پیشگیری از وقوع سوانح و حوادث کار موثر و غیرقابل انکار است، آموزش مستمر و توجه به نکات ایمنی، تامین تجهیزات حفاظتی و امنیتی در محیط کار، افزایش بازرسی‌ها و نظارت مستمر، رعایت قوانین و مقررات کاربردی، همه و همه از عوامل پیشگیری از حوادث ناشی از کار به شمار می‌روند.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای کاهش حوادث ناشی از کار و به منظور صیانت از نیروی انسانی و منابع مالی کشور، مدل خودبازرسی درون کارگاهی را به اجرا در آورده که مسئولین ایمنی را ملزم به استقرار در کارگاهها می‌کند.

ارتقای شرایط ایمنی کار، بازرسی‌های مستمر و موثر، تداوم نظارت و بازرسی و استاندارد سازی محیط کار نیز از دیگر اقدامات وزارت کار در سالهای اخیر بوده است تا با گسترش فرهنگ ایمنی و توجه به مقوله آموزش، از بروز حوادث حین کار و ناشی از کار پیشگیری و کارگر و کارفرما را به رعایت قوانین و مقررات موجود ملزم کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها