کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک سازمان واحد نظارت بر کار آب را بر عهده بگیرد


کد خبر : ۲۲۴۵۱چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳:۰۱۱۶۷ بازدید

رئیس فرهنگستان علوم، با بیان اینکه الان در شرایط حداقل آب قرار گرفته‌ایم و باید برای داشتن حداقل آب فکر کنیم، گفت: پیشنهاد من این است که یک سازمان واحد نظارت بر کار آب بر عهده بگیرد.

به گزارش ایران جیب به نقل از فارس، رضا داوری اردکانی استاد فلسفه امروز در همایش دو روزه «علل و راهکارهای مقابله با بحران کمی و کیفی آب کشور»، که در فرهنگستان علوم در حال برگزاری است،‌ اظهار داشت: مسأله آب یک مسأله علمی است، اما موضوع آب یک مسأله علمی تخصصی نیست.

رئیس فرهنگستان علوم با بیان اینکه همه دانشمندان و مردم درگیر این مشکل هستند، افزود: مشکل آب، مساله تازه‌ای نیست، اما اخیراً این مشکل به بحران تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه هنوز در مورد مشکل آب به طرح مسأله نرسیده‌ایم،‌ اظهار داشت:‌ کار مهم دانشمندان این است که باید مسأله را به درستی مطرح کنند.

داوری اردکانی با بیان اینکه داریوش در 2500 سال پیش ادعا کرد که نباید مشکل بی‌آبی و دروغ داشته‌ باشیم، اظهار داشت: اما هر دو تشدید شده و مشکل دروغ در کشور بحرانی شده، ضمن اینکه مشکل آب نه تنها در دنیا بحرانی است، بلکه ما همیشه با این مشکل در کشور مواجه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه انسان دارای دو شأن زمینی و آسمانی است،‌ بیان داشت:‌ در شأن زمینی مایه زندگی آب و در ساحت آسمانی ما مایه زندگی نور و آتش است.

رئیس فرهنگستان علوم تصریح کرد: نور و آتش را خیلی احساس نمی‌کنیم و با تیرگی زودتر از بی‌آبی کنار می‌آییم و حتی گاهی تیرگی را حس نمی‌کنیم،‌ به همین جهت هم وقتی دروغ می‌گوییم نمی‌دانیم چه آسیبی به ما می‌رساند.

وی با تأکید بر اینکه آب به زندگی ما پیوسته است، تصریح کرد:‌ آب فقط مسأله دانشمندان نیست، بلکه مسأله همه مردم است و اساسی‌ترین مسأله زندگی همه مردم است.

داوری اردکانی با بیان اینکه معمولاً‌ ما توقع داریم که دولت همه مسائل را حل کند،‌ بیان داشت: دانشمندان هم همین توقع را دارند و به همین دلیل پیشنهادها را به دولت ارائه می‌کنند.

وی افزود:‌ البته این توقع بی‌جا نیست و دولت در حل مسائل باید پیشگام باشد،‌اما دولت برای حل مسائل بدون کمک مردم هیچ کاری نمی‌تواند بکند و کاری از دستش بر نمی‌آید.

رئیس فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه همه زندگی ما رسانه است،‌ اظهار داشت: اما در رسانه‌ها نقد نداریم.

وی افزود: رسانه‌ها چقدر در موضوع آب نقد کرده‌اند و چقدر در رسانه‌ها به کشاورزی و صنعت و تکنولوژی پرداخته شده است؟‌

داوری اردکانی با اشاره به اینکه تکنولوژی موهبتی بوده که از دیگران به ما رسیده و ساده‌ترین و کوچک‌ترین آن هم حفر چاه است، بیان داشت:‌ وقتی چاه توسط حفاران، حفر می‌شد آنها به این موضوع آگاه نبودند که ایجاد چاه در منطقه و محل زندگی‌شان چه مصیبتی را برای آنها به همراه دارد.

رئیس فرهنگستان علوم، بیان داشت: مردم وقتی متوجه مصیبت شدند که قنات خشک شد.

وی افزود: بنابر این در هر چیزی باید تعادل داشته باشیم، در حالی که بر اثر عدم تعادل بی‌آب بودیم و اکنون بی‌آب‌تر شده‌ایم.

رئیس فرهنگستان علوم بیان داشت:‌ اینکه آب نداریم و دچار خشکسالی هستیم، این‌ها مسأله نیست، بلکه درد است.

وی تصریح کرد: هنوز برای ما آب مسأله است مشکل آب به آن حدی نرسیده که رو به قبله باشیم و چاره‌ای نداشته باشیم، بلکه برای حل مسأله آب امیدواریم تا راه‌حل‌هایی را بیندیشیم.

وی با بیان اینکه باید رابطه‌ای بین دانشمندان و مردم وجود داشته باشد، تصریح کرد: در غیر این صورت کاری از عهده دانشمندان بر نمی‌آید.

رئیس فرهنگستان علوم، پیشنهاد کرد: یک سازمان واحد نظارت بر کار آب را بر عهده بگیرد و این موضوع که چقدر امکان عملی شدن آن وجود دارد، بررسی شود.

وی تصریح کرد:‌ ما در منطقه خشک جهانی قرار داریم و قرن‌ها با شرایط کم آبی روبه‌رو بوده‌ایم،‌ به این شرایط عادت کرده‌ایم و حالا هم با این شرایط می‌سازیم.

داوری اردکانی تصریح کرد:‌ اما الان در شرایط حداقل آب قرار داریم و باید برای داشتن حداقل آب فکر کنیم.

وی بیان داشت:‌ باید در حل مشکل آب هماهنگی داشته باشیم.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها