کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

جریمه دیرکرد بانکی مردم زیادی را بیچاره کرده است


کد خبر : ۲۲۴۴۰چهارشنبه، ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸:۲۲۱۸۵ بازدید

‌آیت‌الله‎ نوری‌همدانی، جریمه دیرکرد اقساط بانکی را در هر صورتی حرام دانست.

‌آیت‌الله‎ نوری‌همدانی، جریمه دیرکرد اقساط بانکی را در هر صورتی حرام دانست.

این مرجع تقلید شامگاه سه‌شنبه در دیدار با رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی کشور، با اشاره به فلسفه اقتصادی در اسلام گفت: اگر به رویکرد اقتصادی اسلام نظر بیندازیم می‎توانیم درک بهتری نسبت به بانک مورد نظر اسلام داشته باشیم.

وی افزود: اسلام بیان می‎کند که جامعه مثل انسان دارای اعضای گوناگون ولی با رویکردی یکسان است؛ در همین جهت باید افراد با ذوق، سلیقه و پر قدرت و باامکانات بتوانند در جامعه مشارکت داشته باشند و در عرصه ساخت یک جامعه اسلامی مشارکت کنند.

این مرجع تقلید اظهارکرد: اسلام بیان می‎کند پول باید همانند خون در گردش باشد و این گردش موجب رونق گرفتن جریان خون در جامعه می‎شود و اگر این جریان ایجاد نشود جامعه نیز دچار مشکل می‎شود.

وی گفت: اسلام جامعه‎ای را می‎طلبد که در آن ثروتمندان تجارت، سرمایه گذاری، تولید و صنعت و کشاورزی را با به کار گرفتن نیروهای قوی و توانا به عهده بگیرند و با این ثروت، مردم نیز مشغول باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که از نظر اسلام، پول نباید باعث رشد پول و سرمایه شود، بیان کرد: اگر این چنین شود دیگر نه اقتصاد پیشرفت می‌کند و نه دیگر رشدی حاصل خواهد شد زیرا کاری تولید نمی‎شود و کارگاهی نیز ساخته نمی‌شود.

وی اظهار کرد: بانکداری ربوی از غرب وارد بانک‌های ایران شده است؛ زیرا در اسلام قرض دادن و وام دادن مطرح بود؛ ولی ربا گرفتن از حرام‌ترین اعمال به شمار می‌رود. اسلام بیان می‎کند که پول باید در خدمت تجارت، زراعت، اشتغال، صنعت و ارتقای کشور باشد نه اینکه عده‎ای با پول خود تجارت کنند و با رکود پول مردم زیادی را بیچاره کنند.

این مرجع تقلید با بیان این که جریمه دیرکرد با هر عنوان و نامی حرام است، تصریح کرد: بارها این مطلب را بیان کرده‎ایم که جریمه دیرکرد در پرداخت اقساط صد درصد حرام است و مهم هم نیست که چه اسمی روی آن گذاشته می‎شود.

آیت‎الله نوری همدانی اظهار کرد: امام راحل فرمودند بانک‌ها در یک حالت می‌توانند جریمه دیرکرد بگیرند که ابتدای اعطای تسهیلات از وام گیرنده بخواهد که زمان بازپرداخت وام را بیان کند و قید کند که اگر این وام در تاریخ معین تصفیه نشد، بانک می‌تواند به طور مثال فقط به اندازه 10 هزار تومان و تنها فقط یک بار از او جریمه بگیرد.

وی اخذ جریمه دیرکرد بانکی را باعث بیچاره شدن درصد زیادی از مردم دانست و گفت: هر کس به هر دلیلی این عمل را انجام دهد فعل حرامی انجام داده است و دهنده و گیرنده و نویسنده آن در هر صورت کار حرامی انجام داده‎اند.



اخبار مرتبط

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها