کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آشفتگی سیاسی و سقوط شدید بازارهای ترکیه


کد خبر : ۲۲۳۱۲دوشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶:۰۵۱۸۱۲ بازدید

طی روزهای گذشته نخست‌وزیر ترکیه در مناقشه قدرت با رئیس‌جمهور این کشور باخت و از قدرت کناره‌گیری کرد؛ همین مساله بدترین عملکرد بازارهای مالی ...
آشفتگی سیاسی و سقوط شدید بازارهای ترکیهآشفتگی سیاسی و سقوط شدید بازارهای ترکیه

طی روزهای گذشته نخست‌وزیر ترکیه در مناقشه قدرت با رئیس‌جمهور این کشور باخت و از قدرت کناره‌گیری کرد؛ همین مساله بدترین عملکرد بازارهای مالی ترکیه از سال 2013 تا کنون را رقم زد.

طی ماه‌های گذشته مناقشه قدرت بین داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، بالا گرفته بود و در آخر داوداوغلو بازنده این مناقشه شد و از قدرت کناره‌گیری کرد. طی روزهای گذشته ارزش لیر ترکیه به‌شدت کاهش یافته و با 4 درصد افت نسبت به دلار به پایین‌ترین میزان خود در چند ماه گذشته رسیده است.

یکی از مهم‌ترین بحران‌های پیش روی ترکیه پس از آغاز این بحران سیاسی نیز نوسانات بالای نرخ ارز است، به‌گونه‌ای که در زمان انتخابات مجلس ترکیه نیز طی چند ماه، ‌لیر ترکیه شاهد فراز و نشیب‌های زیادی بود. از سوی دیگر ارزش شاخص بازار بورس استانبول نیز طی یک هفته 9 درصد سقوط کرد.

به گفته تاثا گوس، کارشناس اقتصادی موسسه مالی کامرزبانک، سهم قابل‌توجهی از رشد اقتصادی ترکیه بر دوش سرمایه‌های خارجی به این کشور و به‌طور کلی سرمایه‌گذاری است که این انتقال قدرت و عدم اطمینان ایجاد شده روند سرمایه‌گذاری در این کشور را به‌شدت تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد پیش از رویدادهای کنونی و در زمان پیروزی قاطع حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در انتخابات مجلس این کشور چشم‌انداز رشد اقتصادی خوبی نسبت به آینده ترکیه وجود داشت، اما روند کنونی و اتفاقات اخیر در بازار‌های ترکیه باعث شد این موسسه مالی پیش‌بینی‌های خود نسبت به آینده اقتصادی ترکیه را تغییر داده و چشم‌اندازی بدبینانه را در نظر گیرد. از زمان اعلام خبر تصمیم داوداوغلو برای کناره‌گیری، حجم فروش سهام سرمایه‌گذاران در بورس‌های ترکیه به‌شدت افزایش یافته و همین امر بحران در بازارهای مالی این کشور را تشدید کرده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها