کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخابی مناسب در محدوه 200 میلیون تومان


کد خبر : ۲۲۰۸شنبه، ۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴:۱۷۲۰۰۴۸ بازدید

قانون منع واردات خودرو‌های با حجم‌موتور بالای 2500سی‌سی در واقع نفس تمام برند‌های موجود در بازار را تنگ کرده است اما با بررسی سبد محصولات لکسس درمی‌یابیم که این برند بیش از دیگر خودروسازان متحمل خسارت‌های سنگین ...

قانون منع واردات خودرو‌های با حجم‌موتور بالای 2500سی‌سی در واقع نفس تمام برند‌های موجود در بازار را تنگ کرده است اما با بررسی سبد محصولات لکسس درمی‌یابیم که این برند بیش از دیگر خودروسازان متحمل خسارت‌های سنگین از تصویب این قانون شده است؛ به گونه‌ای که از مجموع 9 خودرو کنونی برند لکسس تنها یک خودرو آن هم با کاهش حجم‌موتور موفق به بازگشت به بازار عجیب ایران شده است! تا نام لکسس حتی با یک سرباز هم زنده بماند. این خودرو سدان متوسط لکسس یعنی سری ES است که این بار بدون موتور 3.5لیتری معروفش و با پیشرانه 2.5 لیتری مشابه تویوتا آریون و کمری روانه بازار ایران شده است. در ادامه ضمن بررسی این محصول تازه‌وارد که قیمت آن نیز توسط شرکت ایرتویا اعلام شده است به بررسی وضعیت آن در بازار و رقبایش خواهیم پرداخت.


رژیم اجباری برای فرزند 24 ساله لکسوس

ES را می‌شناسید؛ سدان لوکسی که بر پایه مدل آریون و کمری تویوتا شکل گرفته و در نسل ششم از سال 2012 به کلاس سدان‌های سایز بزرگ قدم گذاشته است‌. Es را می‌توان یکی از موفق‌ترین خودرو‌های سبد محصولات لکسوس دانست که به تنهایی حدود 50 هزار دستگاه از فروش سالانه لکسس در آمریکا را تضمین می‌کند. این خودرو پیش از این در نسل پنجم به بازار کشورمان عرضه شده بود و به عنوان رقیب ارزان‌قیمت مرسدس‌بنز Eکلاس و ب‌ام‌و سری 5 شناخته می‌شود. ES در نسل قبل با پیشرانه 3.5 لیتری روانه بازار شد و در کنار برادرش تویوتا آریون بازار خودرو‌های متوسط و لوکس را به دست آورده بودند اما قوانین فرصت را از ژاپنی‌های فرصت‌طلب گرفتند تا ژاپنی‌ها هم مجبور شوند به ساز ایران برقصند و در این بازار عجیب و غریب هر آنچه در چنته دارند را برای بقا رو کنند! لکسس وقتی به موتور‌هایش نگاه کرد دید تنها می‌تواند مدل ES را به بازار ایران بازگرداند آن هم با قیمتی فراتر از 200 میلیون‌تومان‌. با این حال Es هر چه باشد هنوز هم از رقبای آلمانی‌اش ارزان‌تر است و به عنوان یک خودرو لوکس حرف‌های جالبی برای گفتن دارد‌. بر اساس نظر بسیاری از طرفداران برند لکسس و تویوتا و همچنین کارشناسان طراحی نسل ششم ES در بین دیگر محصولات این خودروسازان ژاپنی امیدوارکننده است. بازار ایران این خوشبختی را داشت که پیش از ثبت قانون ممنوعیت واردات بالای 2500 سی‌سی‌ها ایرتویا‌، ES350 با موتور 3.5 لیتری جدید را ثبت سفارش کرده بود و به همین دلیل تعداد محدودی از این نسل وارد ایران شد اما این تعداد محدود به سرعت تبدیل به افسانه‌ای بازگشت‌ناپذیر شد.


16lufu7rvofvkaja7ef.jpg


لکسس ES در نسل جدید دیگر از پلت‌فرم آریون یا کمری استفاده نمی‌کند بلکه فرزند بالغ لکسس دیگر به کلاس سدان‌های بزرگ قدم نگذاشته است و این بار بر پایه پلت‌فرم مشترک با تویوتا آوالون به بازار‌های جهانی قدم می‌گذارد‌. ES جدید برای اولین بار در نمایشگاه سال 2012 نیویورک در 2 مدل ES350 و ES300h (هیبریدی) معرفی شد و در همان ماه و در نمایشگاه خودرو پکن لکسس از مدل ES250 برای بازار چین نیز پرده‌برداری کرد. نسل جدید ES چیزی حدود 5 سانتی‌متر فضای بیشتر بین دو محور را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد‌. حتی با وجود این افزایش ES در مقایسه با ب‌ام‌و سری 5 حدود 10 سانتی‌متر و در مقایسه با مرسدس‌بنز کلاس E حدود 4 سانتی‌متر فضای کمتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد‌. 



  181 اسب به جای 272 اسب‌!

پیشرانه نسل ششم لکسس ES که قرار است روانه بازار ایران شود 4 سیلندر بوده و 2.5 لیتر حجم دارد و در خانواده تویوتا و لکسس با کد 2AR-FE شناخته می‌شود‌. این پیشرانه در واقع به صورت اختصاصی برای بازار چین طراحی شده و روی محصولاتی نظیر کمری و RAV4 در ایران نیز به چشم می‌خورد و یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان آن کمپانی GAC‌، شریک تجاری تویوتا در چین است! پیش از هر چیز باید امیدوار باشیم که ES250هایی که قرار است به بازار ایران عرضه شوند از پیشرانه‌های 2.5 لیتری ساخت کمپانی Gac چین استفاده نکنند و حداقل از این نظر حسرت غیبت ES350 برای همیشه روی دل ایرانیان نماند. این پیشرانه مانند کمری و RAV4 روی ES250 نیز توانایی تولید حداکثر قدرت 181 اسب بخار قدرت را دارد با این تفاوت که وزن ES در این مدل به حدود 1.5تن می‌رسد و با این حساب ES250 با همراهی گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید لکسس در مدت 9.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد‌. مصرف سوخت این پیشرانه 4 سیلندر نیز چیزی حدود 7.9 لیتر در 100 کیلومتر است که یک لیتر از مرسدس‌بنز E350 بیشتر و 3 لیتر از اینفینیتی M با موتور 3.7 لیتری کمتر است‌! مصرف ب‌ام‌و 520 184 اسب‌بخاری هم حدود یک لیتر از ES250 کمتر است لذا تا اینجای کار و حداقل روی کاغذ می‌توان رقبای آلمانی را همچنان برتر دانست‌. این موضوع در حالی است که اگر نسخه 3.5 لیتری ES روانه بازار ایران می‌شد، مشتریان می‌توانستند از 272 اسب بخار قدرت و شتاب 7.2 ثانیه‌ای آن کمال استفاده را بکنند و به حداکثر سرعت 230 کیلومتر در ساعت به جای 200 کیلومتر در ساعت دست یابند‌. 


1p7kskje529q5me8jcp.jpg

 

  با 217 میلیون‌تومان چه امکاناتی نصیبتان می‌شود‌؟

در حالی که با بودجه 200 تا 250 میلیون‌تومان می‌توانید به سراغ خودرو‌هایی نظیر مرسدس‌بنز C200 (230 تا 250 میلیون‌تومان)‌، ب‌ام‌و 328i (238 تا 250 میلیون‌تومان)‌، شاسی‌بلند ولوو X60 (225 تا240 میلیون تومان)‌، شاسی‌بلند ب‌ام‌و X1 18i (205 تا 215 میلیون‌تومان) و بسیاری خودرو‌های لوکس دیگر بروید شرکت ایرتویا مدل ES250 لکسس را 216.9 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری کرده است‌. با این حساب ES همچنان از رقبای هم‌کلاسش یعنی ES و سری 5 چیزی حدود 100 میلیون‌تومان ارزان‌تر است اما پیشرانه 2.5 لیتری آن موجب شده تا تمامی رقبای معرفی‌شده از نظر قیمتی از آن برتر باشند‌. با این حساب تنها کسی می‌تواند مشتری ES250 باشد که قلبش برای لکسس بتپد و مطمئنا افراد زیادی پیدا نمی‌شوند که لذت رانندگی با ب‌ام‌و 328 یا مرسدس بنز C200 را فدای لکسس ES250 کنند. این خودرو با امکاناتی نظیر نمایشگر‌، دوربین دید عقب‌، سیستم نویگیشن‌، سیستم ورود و استارت هوشمند‌، سقف کشویی شیشه‌ای پانوراما‌، 7 کیسه هوا (جلو‌، جانبی‌، زانویی و پرده‌ای)‌، شیشه‌شور‌های چراغ‌های جلو‌، حافظه صندلی‌های جلو‌، سیستم گرم‌کن و تهویه صندلی‌های جلو و سیستم‌های کنترل کشش و پایداری در ایران به مشتریان عرضه می‌شود‌. مسئولان ایرتویا از آنجایی که حدس می‌زدند قیمت 217 میلیونی ES ممکن است مشتریان را به هیچ وجه به سمت خرید نقدی آن سوق ندهد، فروش مشارکتی با پیش‌پرداخت 99 میلیونی را نیز برای این خودرو در نظر گرفته‌اند که در بازه‌های زمانی 90 و 120 روزه تحویل مشتریان داده می‌شود‌. با این حساب فرزند خلف لکسس که با رژیم سخت بار دیگر موفق به ورود به بازار ایران شده راه سختی را در پیش دارد و رقبای کوچک‌ترش از برند‌های مرسدس‌بنز و ب‌ام‌و این مسیر را سخت‌تر نیز خواهند کرد‌. لازم به ذکر است که نمونه‌های محدود ES350 نسل جدید واردشده به بازار با کارکرد زیر 50 هزار کیلومتر چیزی حدود 240 تا 260 میلیون‌تومان قیمت دارند و ES‌های نسل پنجم نیز در مدل‌های 2008 تا 2011 از 160 تا 225 میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شده‌اند‌. 


کدام‌یک از محصولات لکسس  می‌توانند به ایران بیایند ؟

 لکسس IS  لکسس IS که پیش‌تر با پیشرانه 3 لیتری به بازار ایران عرضه می‌شد در نسل دوم می‌تواند با مدل IS250 C بار دیگر به بازار ایران قدم بگذارد‌. این خودرو در کلاس کانورتیبل‌ها در بازار امارات چیزی حدود 125 تا 143 میلیون‌تومان قیمت دارد که در صورت عرضه به بازار ایران قیمتی بین 260 تا 300 میلیون‌تومان خواهد داشت‌. البته به دلیل عدم عرضه نسخه IS250 C به بازار خاور‌میانه به نظر نمی‌رسد حالا‌حالا‌ها بتوانیم شاهد حضور این مدل در ایران باشیم‌. لکسس IS جدید با چهره‌ای مخوف و البته نه‌چندان دوست‌داشتنی در مدل 250 با پیشرانه 2.5 لیتری سری GR و حداکثر توان 204 اسب بخار در بازار امارات قیمتی مشابه مدل ES250 دارد و در صورت عرضه به بازار ایران قیمتی بین 215 تا 230 میلیون‌تومان خواهد داشت.
 

86mzxiybgaehojza7rme.jpg


 لکسس GS  هم‌اکنون نسل چهارم این خودرو در بازار‌های جهانی به فروش می‌رسد‌. GS در رده سدان‌های بزرگ لکسس قرار می‌گیرد و از نظر امکانات یک رده بالاتر از ES (‌لوکس) دسته‌بندی می‌شود. این خودرو از پیشرانه 2.5 لیتری مشابه نسل جدید is بهره می‌برد و در مدل GS250 امکان ورود به بازار ایران را دارد‌. با توجه به قیمت 144 میلیونی این خودرو در بازار امارات احتمالا با قیمتی بین 190 تا 210 میلیون‌تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد که البته با این حال شتاب 8.6ثانیه‌ای آن از ES250 بسیار امیدوارکننده‌تر است‌. لکسس LS  تا پیش از این نسل چهارم بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین سدان لکسس یعنی LS نتوانسته بود در بازار ایران فروش خوبی را برای این شرکت به ارمغان بیاورد حال نیز تنها با 2 پیشرانه 4.6 و 5 لیتری هیبریدی نمی‌توان امیدی به بازگشت LS به بازار ایران داشت‌. این خودرو در صورت عرضه به بازار ایران قیمتی فراتر از 450میلیون‌تومان خواهد داشت. لکسس RX  محبوب‌ترین خودرو لکسس در بازار ایران یعنی شاسی‌بلند متوسط RX تا زمانی که این قانون ادامه داشته باشد، دستش به بازار ایران نخواهد رسید؛ چرا‌که کم‌حجم‌ترین پیشرانه نسل سوم آن 2.7 لیتر است که حتی در بازار خاورمیانه نیز پیدا نمی‌شود و حداقل گزینه قابل انتخاب موتور 3.5 لیتری 270 اسب‌بخاری است.


  لکسس GX  GX برادر خونی و لوکس تویوتا پرادو است که تا‌کنون افتخار حضور در بازار ایران را نداشته است‌. این شاسی‌بلند لوکس سایز بزرگ لکسس تا‌کنون در 2‌نسل ارائه شده و پیشرانه‌ای زیر 4 لیتر ندارد‌! در بازار خاور‌میانه پیشرانه 4.6 لیتری 8 سیلندر 292 اسب‌بخاری آن روی بورس است و 167 تا 187 میلیون‌تومان قیمت دارد‌. در صورت عرضه این مدل به بازار ایران می‌توان قیمتی حدود 380 تا 440 میلیون‌تومان را برای آن متصور بود. لکسس LX  بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین شاسی‌بلند لکسس در آخرین روز‌های بازار آزاد ایران غوغایی به پا کرد که مشابه نامش بود! این خودرو که در مدل LX570 به بازار ایران عرضه می‌شد همانند نامش حدود 570 میلیون‌تومان هم قیمت داشت و این قیمت روز‌به‌روز بیشتر نیز می‌شد‌. برادر فوق‌لوکس تویوتا لندکروزر دیگر نمی‌تواند به ایران بیاید چرا که تنها یک پیشرانه 5.7 لیتری 362 اسب‌بخاری دارد و این حجم کار را برای ورود LX غیر‌ممکن می‌سازد‌. البته در هر حالت نمی‌توان از مصرف 16 لیتری آن در سیکل ترکیبی گذشت‌!! خودرو‌های هیبریدی  لکسس 5 خودرو هیبریدی را در سبد محصولاتش گنجانده است‌. مدل CTh ‌،‌RXh ‌،‌Esh ‌،‌GSh و LSh‌‌. هاچ‌بک CTh پیش‌تر از سوی ایرتویا برای ورود به بازار ایران انتخاب شده و تعداد محدودی از آن نیز روانه بازار شده است‌. این‌ هاچ‌بک از پیشرانه 1.8 لیتری بنزینی و موتورالکتریکی بهره می‌برد که در مجموع توان آن را به 134 اسب‌بخار می‌رساند و نسخه لوکس تویوتا پریوس را به بازار ایران معرفی می‌کند‌. پیش از CTh همه خودرو‌های هیبریدی دیگر از پیشرانه‌های بنزینی 3.5 لیتری و 5 لیتری در کنار موتورهای الکتریکی استفاده می‌کنند لذا علی‌رغم آلایندگی کمتر از بسیاری از خودرو‌های تولید داخل و مصرف زیر 8 لیتر تمامی این مدل‌ها نمی‌توانیم شاهد عرضه دیگر هیبریدی‌های لکسس به بازار ایران باشیم‌. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها