کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كاليفرنيا عليه دونالد ترامپ


کد خبر : ۲۲۰۰۲شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۸:۵۶۲۰۰۰ بازدید

معترضان دونالد ترامپ، روز جمعه براي دومين بار سخنراني و تجمع انتخاباتي او را در ايالت كاليفرنيا بر هم زدند. اين نامزد حزب جمهوري‌خواه اگر آراي ...
كاليفرنيا عليه دونالد ترامپكاليفرنيا عليه دونالد ترامپ

معترضان دونالد ترامپ، روز جمعه براي دومين بار سخنراني و تجمع انتخاباتي او را در ايالت كاليفرنيا بر هم زدند. اين نامزد حزب جمهوري‌خواه اگر آراي كاليفرنيا را نيز به دست بياورد ورودش به انتخابات ماه نوامبر مسجل خواهد شد.

به گزارش رويترز، كاليفرنيا، پرجمعيت‌ترين ايالت امريكاست و واجدان شرايط در اين ايالت با حدود 39 ميليون سكنه به زودي براي انتخاب نامزدهاي دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه پاي صندوق‌هاي انتخابات مقدماتي خواهند رفت. انتخابات مقدماتي حزب جمهوري‌خواه در ايالت كاليفرنيا روز هفتم ژوئن برگزار مي‌شود.

دونالد ترامپ براي كسب نامزدي حزب جمهوري‌خواه در كنوانسيون اين حزب در ماه جولاي به حمايت ۱۲۳۷ نفر از نمايندگان حاضر نياز دارد. او تاكنون از حمايت ۹۹۶ نماينده برخوردار شده است. حضور مخالفان ترامپ در محوطه بيروني محل سخنراني او باعث شد تا او مجبور شود از در پشتي به سالن سخنراني وارد شود. ترامپ پس از ورود به سالن سخنراني در بارلينگمور در جنوب سانفرانسيسكو گفت: «اين مشكل‌ترين ورودي بود كه تا به حال داشته‌ام. حس مي‌كردم كه در واقع در حال رد كردن مرزهاي كشور هستم.» به نظر مي‌رسد استفاده نامزد پيشتاز جمهوري‌خواهان از عبارت «عبور از مرز» به مهاجرت اتباع مكزيك به امريكا اشاره دارد. دونالد ترامپ وعده داده است كه در صورت رسيدن به مقام رياست‌جمهوري، دست به ساخت ديواري در مرز امريكا و مكزيك بزند.

برخي معترضان كه پرچم‌هاي مكزيك را به دست گرفته بودند با فشار آوردن به خطوط ماموران امنيتي مي‌خواستند به زور وارد سالن سخنراني شوند اما با ورود نيروهاي پليس از ورود آنها جلوگيري شد و كار به زد و خوردهاي جدي كشيد. اين خشونت‌ها و درگيري‌ها در محل سخنراني اين نامزد جنجالي جمهوري‌خواهان پيش از اين نيز اتفاق افتاده بود. پنج‌شنبه گذشته نيز سخنراني او در اورنج كانتي لس‌آنجلس نيز با خشونت و اعتراضات همراه بود. روز جمعه پس از آنكه معترضان نتوانستند، وارد سالن سخنراني شوند شيشه‌هاي يك ماشين پليس را شكستند كه در نتيجه آن 20 نفر دستگير شدند.

ايالت كاليفرنيا كه به‌طور تاريخي به نامزدهاي دموكرات تمايل دارد، نقش تعيين‌كننده‌يي در انتخاب رييس‌جمهوري جديد امريكا دارد كه تا هفت ماه ديگر جايگزين باراك اوباما خواهد شد. در انتخابات مقدماتي سال 2008 حدود 8 ميليون از ساكنان كاليفرنيا به پاي صندوق‌هاي راي دو حزب دموكرات و جمهوري‌خواه رفتند و هيلاري كلينتون از حزب دموكرات و جان مك‌كين از حزب جمهوري‌خواه را به عنوان نامزدهاي خود براي شركت در رقابت‌هاي نهايي رياست‌جمهوري انتخاب كردند.

با وجود اين، در پايان رقابت‌هاي مقدماتي حزب دموكرات و همچنين پس از برگزاري همايش اصلي اين حزب، باراك اوباما به عنوان نامزد نهايي دموكرا‌ت‌ها به رقابت با جان مك‌كين از حزب جمهوري‌خواه رفت و برنده آن انتخابات شد.


 امريكا در آستانه انفجار

اظهارات جنجالي دونالد ترامپ نه تنها در خاك خود امريكا بلكه در ديگر نقاط دنيا نيز واكنش‌هايي را ايجاد كرده است. او در مصاحبه با شبكه ان بي‌سي گفت: در صورتي كه به عنوان رييس‌جمهور امريكا برگزيده شود، استفاده از سلاح هسته‌يي عليه گروه داعش را در نظر مي‌گيرد. ترامپ گفت: «با وجود اينكه استفاده از سلاح هسته‌يي اقدامي ناگوار است اما استفاده آن عليه داعش بعيد نيست.» نامزد پيشتاز حزب جمهوري‌خواه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا با بيان اينكه از استفاده از سلاح هسته‌يي خرسند نخواهد شد، تصريح كرد: «من آخرين نفري هستم كه به سلاح هسته‌يي متوسل مي‌شود.»

ترامپ همچنين سياست خارجي امريكا را در برابر قضاياي بين‌المللي منفعل توصيف كرد. او گفت كه قصد دارد در سياست خارجي امريكا با شعار«نخست امريكا» تنها منافع اين كشور را در نظر بگيرد.  به دنبال اين اظهارنظر بود كه فرانك اشتان‌ماير، وزير امورخارجه آلمان در نوشته‌يي در روزنامه «تاگس اشپيگل» نسبت به آن واكنش نشان داد. او در اين باره گفت: «من مي‌توانم تنها اميدوار باشم كه مبارزات انتخاباتي در امريكا فاقد دركي از واقعيت نباشد. همچنين رييس‌جمهور آينده امريكا بايد بپذيرد كه معماري امنيت جهاني تغيير كرده است و از اين نظر «نخست امريكا» در واقع پاسخ درستي به اين شرايط نيست.»

اشتاين ماير همچنين سخنان ترامپ را ضد و نقيض خوانده و گفت: «امروزه، مناقشات بين‌المللي فقط در صورتي قابل حل و فصل است كه قدرت‌هايي همچون امريكا و روسيه و ديگران با يكديگر متحد شوند.»

او همچنين در مصاحبه با شبكه فاكس نيوز با اين سوال مواجه شد كه آيا در صورت رسيدن به رياست‌جمهوري براي آزاد شدن شكيل آفريدي، پزشك پاكستاني محبوسي كه به سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) در تعقيب اسامه بن‌لادن، رهبر كشته شده القاعده كمك كرد، تلاش خواهد كرد؟ ترامپ در پاسخ به اين سوال گفت: «بله، حتما فكر مي‌كنم كاري كنم كه او در عرض دو دقيقه از زندان آزاد شود. من به آنها (پاكستاني‌ها) خواهم گفت كه اين پزشك را آزاد كنند و آنها نيز او را آزاد خواهند كرد.» او در ادامه گفت: «من حضورمان در افغانستان را حفظ خواهم كرد. افغانستان احتمالا جايي در خاورميانه است كه ما بايد در آن حضور داشته باشيم زيرا درست مجاور پاكستان است كه سلاح هسته‌يي دارد. بنابراين من فكر مي‌كنم كه ما بايد در افغانستان بمانيم.»

با توجه به اين شرايط حضور ترامپ مي‌تواند پيش‌درآمد جنبشي سراسري در خاك امريكا شود. تعداد جمهوري‌خواهاني كه تا امروز در انتخابات درون حزبي به دونالد ترامپ راي داده‌اند، از مرز 10 ميليون عبور كرده و ترامپ از اين نظر تا همين حالا، نامزدهاي سال‌هاي 2008 و 2012 حزب را پشت سر گذاشته است. هيچ بعيد نيست در پايان فرآيند انتخاباتِ درون حزبي، محبوبيت دونالد ترامپ از جرج بوش پسر در سال 2000 نيز بيشتر شود.

با اين حال افراد زيادي هستند كه نمي‌خواهند ترامپ رييس‌جمهور امريكا شود. «تد كروز» رقيب دونالد ترامپ در حزب جمهوري‌خواه، «كارلي فيورينا» را به عنوان معاون بالقوه خود در پست رياست‌جمهوري معرفي كرد تا زناني را كه حاضر نيستند به ترامپ راي بدهند، متقاعد كند به او راي دهند. رقيب ديگر ترامپ، نخبگان حزب جمهوري‌خواه هستند كه اگر كار انتخاب نامزد به كنگره سراسري بكشد، احتمالا نخواهند گذاشت او به عنوان نامزد نهايي برگزيده شود. ولي شايد كار به كنگره سراسري هم نكشد. بر اساس قوانين داخلي حزب جمهوري‌خواه، ترامپ كافي است در پايان انتخابات درون حزبي در 10 ايالت باقيمانده 44 امتياز (delegation) به دست بياورد. او تاكنون 993 راي ايالتي دارد و كسب 44 امتياز ديگر چندان دور از ذهن نيست.

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها