کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزمایش تویوتا کمری هیبریدی LE در ایران / تصاویر


کد خبر : ۲۱۸۹۶پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳:۴۷۹۸۸۲ بازدید

وقتی از اواخر دهه 90 میلادی تویوتا با معرفی پریوس به دنیا نشان داد می‏ توان در کنار استفاده از خودرو بر میزان گازهای گلخانه ‏ای چیزی اضافه ...
آزمایش تویوتا کمری هیبریدی LE در ایران / تصاویرآزمایش تویوتا کمری هیبریدی LE در ایران / تصاویر

وقتی از اواخر دهه 90 میلادی تویوتا با معرفی پریوس به دنیا نشان داد می‏ توان در کنار استفاده از خودرو بر میزان گازهای گلخانه ‏ای چیزی اضافه نکرد شاید هیچ‏گاه رقبای این خودروساز فکر نمی‏کردند سبکی که ژاپنی ‏ها بدعت ‏گذارش شدند، به سرعت با مدل‏ های کمری، ‏هایلندر، RAV4 و ... ادامه یافته و در دنیا فراگیر شود. حالا بازار خودرویی کشورمان هم چندی است پس از پذیرایی از لکسس CT 200 هیبریدی که آنچنان نیز مورد اقبال مصرف کنندگان قرار نگرفت، در میان سدان ‏های خانوادگی، به استقبال نسل تازه تویوتا کمری هیبریدی رفته است.

به گزارش ایران جیب به نقل از خبرماشین، یکی از نکات قابل توجه، تفاوت 10 میلیون تومانی تویوتا کمری هیبریدی با نمونه بنزینی مدل GLX-2015 است که سبب پرسش مصرف‏ کنندگان به ‏دلیل فاصله قیمتی کم این دو مدل با وجود تعرفه پایین ‏تر واردات برای خودروهای هیبریدی شده و این مسئله با توجه به عدم شناخت کافی مشتری روی مدل هیبریدی، ناخودآگاه وی را به سمت خریداری مدل معمولی (بنزینی) هدایت می‏کند. همین امر باعث شده کمری هیبریدی از زمان ورود به بازار عملاً با وجود پیش فروش شرکت‏ های واردکننده با قیمت ‏های 170 تا 180 میلیون تومان، در کنار رکود این ماه ‏های بازار خودرو طرفدارانی را به خود جذب نکند. 

در تیر ماه امسال نیز رئیس کمیته عمران شواری شهر تهران از ورود 40 دستگاه تویوتا کمری هیبریدی به خطوط تاکسیرانی پایتخت از ابتدای مهرماه در صورت در نظر گرفتن اعتبار 5 میلیارد تومانی سخن گفته بود که پس از رفع موانع شماره‏ گذاری، تعدادی از این خودروها در اختیار تاکسیرانی تهران قرار گرفته است. 

اما در خصوص قیمت خودروهای هیبریدی و به ‏ویژه کمری باید گفت که تعرفه واردات این دست خودروها در کتاب قوانین واردات 4 درصد، اما سود بازرگانی آن توسط دولت به صفر درصد تقلیل داده شده است. از طرفی به این مبلغ باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 11 درصد هزینه پلاک، 4 میلیون تومان هزینه اسقاط خودروهای فرسوده، حدود 13 میلیون تومان شماره گذاری، نزدیک به 24 میلیون هزینه ترخیص از گمرک و ... افزود که تقریباً هزینه تمام شده شماره‏ گذاری یک خودرو با این مشخصات را تا 27 و 28 درصد افزایش داده و با احتساب 10 تا 15 درصد سود واردکننده در نهایت شکل ‏دهنده قیمت نهایی است که با یک مدل بنزینی تفاوت فاحشی ندارد.


oi5mnbczmkcwcsvq7ek9.jpg
 

تست فنی 

مشخصات ابعادی و فضای داخل و فرم طراحی در کمری هیبریدی هیچ تفاوتی با مدل بنزینی نداشته و در داخل همان کنسول ساده با خطوط نرم و سیال، فرمان 3 پایه و فضاسازی‏ هایی منطبق با ارگونومی بالا مدنظر قرار گرفته شده و همچنان نشانگر کاربردی بودن یکی از اقتصادی‏ ترین و جان سخت ‏ترین سدان‏ های حال حاضر دنیاست. 

با استارت زدن ماشین و با وجود فعال شدن موتور الکتریکی همچنان سکوت اولیه در خودرو حکم فرماست و عملاً چون ماشین بدون هیچ لرزش و صدایی در حال کار کردن است، گاهی حس می‏کنید خودرو خاموش شده! اولین تفاوت در این مدل نشانگرهای پشت فرمان بوده که در سمت راست سرعت سنج و در سمت چپ به جای دورشمار از نمایشگری دوار برای نشان دادن شرایط فنی موتور و حالات موتور الکتریکی استفاده شده است.

سامانه‏ ای که تویوتا برای کمری هیبریدی طراحی کرده یک تکنولوژی ساده و کارآمد و به صورت سیکل موازی بوده که در تعریف ساده در برگیرنده یک پیشرانه بنزینی و یک موتور الکتریکی است که در شرایط پُرفشار، سربالایی و تخت گاز رفتن پیشرانه بنزینی فعال شده و به کمک موتور الکتریکی آمده و در همین حین باطری نیز در حال شارژ شدن است و هنگامی که خودرو در سرازیری یا مسیرهای کم فشار یا پشت چراغ قرمز قرار می‏گیرد، نیروی مورد نیاز حرکتی توسط باطری و موتور الکتریکی تأمین شده و موتور بنزینی از مدار خارج می‏شود و علیرغم تصور برخی که فکر می‏کنند برای راندن خودروهای الکتریکی باید باطری آنها را با زدن به پریز برق شارژ کرد (Plug In Drive یا Plug In Hybrid) باید گفت که نمونه ‏های وارد شده به ایران بدین گونه نبوده (این سیستم روی تویوتا پریوس سوار است) و به همین دلیل به خودروهای هیبریدی موازی معروف هستند.


3wv5at47starfd61x30y.jpg
 

شتاب‏ گیری با این ماشین همانند کمری معمولی و با این وزن 1.6 تنی مناسب رانندگی در شهر بوده و در این پروسه عملاً هیچ ضعف حرکتی و یا تنبلی محسوسی در تعویض دنده ‏های 1 به 2 و 3 از سوی جعبه دنده ضریب متغیر یا همان CVT حس نمی‏ شود.  حتی در سربالایی و مسیرهای شیب‏ دار به ‏دلیل اضافه شدن موتور بنزینی به این مجموعه ماشین به نسبت این وزن و ابعاد خیلی جاندار و سرحال شتاب می‏گیرد. 

تعویض دنده ‏ها روی گیربکس E-CVT این ماشین نرم، بی ‏صدا و البته با کمی تأخیر از 3 به 4 رخ می‏دهد و همچنین در حالت معکوس‏ گیری یا افزایش شتاب، خبری از آن صدای بالا رفتن دور موتور همانند جعبه دنده ‏های اتومات معمولی نیست.  جانمایی باطری هیبریدی نیکلی در این ماشین به این ‏صورت بوده که در پشت صندلی ردیف عقب و حد فاصل آن با صندوق بار قرار گرفته و با توجه به صندوق عریض و طویلی که برای کمری طراحی شده آنچنان بر توانایی ‏های حمل بار این خودرو تأثیر منفی نمی ‏گذارد. 

در حقیقت این مدل با اضافه شدن موتور الکتریکی و باطری تنها حدود 100 کیلوگرم از کمری معمولی سنگین ‏تر شده و به ‏دلیل جانمایی خوب باطری عملاً در پیچ‏ ها، دچار کم تعادلی نیست بلکه به‏ دلیل افزوده شدن وزن باطری به عقب از چسبندگی و فرمان ‏پذیری خوبی برخوردار است.

کنترل‏ پذیری و آسایش در حرکت نیز برای کمری با نمونه بنزینی فرقی نکرده و در مقایسه با رقیب کره‏ ای ‏اش، از سواری نرم‏ تر و با آرامش ‏تری برخوردار است، به اضافه اینکه فرمان آن با وجود انتقال گه ‏گاه ضربات از پستی بلندی‏ ها بر دستان راننده، اما حس خوبی از سطح جاده به راننده منتقل می‏کند.


tgd76btpf0hp3e9o6mp.jpg


یکی دیگر از ویژگی ‏های کمری که همیشه همراه آن بوده فضای جادار کابین و صندلی‏ های راحت است که در مدل ‏های فول وارداتی برای راننده از نوع 8 حالته برقی و برای سرنشین کناری 4 حالته بوده و نمونه‏ های وارداتی مجهز به سیستم صوتی JBL با نمایشگر 7 اینچی به همراه 10 خروجی، گرم کن صندلی، تهویه مطبوع خودکار با دریچه ‏های جداگانه برای سرنشینان عقب و تنظیم دمای دوگانه، سیستم بدون سیم (wireless) شارژ تلفن همراه، دوربین و حسگر عقب، سامانه تشخیص نقاط کور، کی‏لس و ... هستند. 

در کل کمری هیبریدی با موتوری 2.5 لیتری و 200 اسب‏ بخاری در کنار کابین جادار و راحت، صندوق بار بزرگ، ترمزهای خوب، فرمان تحت امر، چسبندگی و فرمان‏ پذیری ایده ‏آل و سواری بی ‏دغدغه و آرام با وجود مصرف سوخت حدود 5.5 تا 6 لیتر در 100 کیلومتر شهری، می‏تواند یکی از بهترین و ایده ‏آل‏ ترین انتخاب‏ های موجود در بازار خودروهای وارداتی البته درصورت کاهش قیمت و حفظ فاصله منطقی ‏تر قیمتی با نمونه بنزینی (بیش از 10 میلیون تومان) باشد که خود یکی از مهم‏ترین فاکتورها از سوی مصرف‏ کننده در انتخاب خودرویی است که هزینه تهیه سوخت ماهانه کمتری دارد.


zdk0sa5u557hxnazp7b0.jpg
 

از طرفی به‏ دلیل افزایش فزاینده آلودگی کلان شهرهای کشورمان از تهران گرفته تا مشهد، اصفهان و ... که در طی این فصل به اوج خود رسیده، بدون هیچ شک و با کمترین تعللی سازمان ‏های ذیربط از جمله شهرداری ‏ها، شوراهای شهر و تاکسیرانی ‏ها باید با حرکت به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی در ناوگان حمل و نقل عمومی در یک پروسه زمانی تعریف شده به کاهش آلودگی هوا کمک کنند که در این میان در نظر گرفتن بودجه ‏ای کافی از سوی دولت، می‏تواند تسریع ‏کننده این روند باشد. 

با این اوصاف‏ ای کاش در طرح اخیر دولت در اعطای وام 25 میلیونی برای خرید خودروهای داخلی، قسمتی از اعتبار در نظر گرفته شده به سمت نوسازی ناوگان شهری اختصاص داده می‏شد ... شاید روزی دیگر!



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها