کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عربستان در تدارک بزرگ‌ترین صندوق ذخیره ارزی جهان است


کد خبر : ۲۱۸۳۰سه شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۸:۴۷۲۰۱۵ بازدید

عربستان سعودی در واکنش به کاهش شدید قیمت نفت قصد دارد بخشی از سهام شرکت نفت آرامکو را به بخش خصوصی واگذار کرده و بزرگ‌ترین ...

عربستان سعودی در واکنش به کاهش شدید قیمت نفت قصد دارد بخشی از سهام شرکت نفت آرامکو را به بخش خصوصی واگذار کرده و بزرگ‌ترین صندوق ذخیره ارزی جهان را پایه‌ریزی کند.

 

کابینه عربستان سعودی روز دوشنبه ( 25 آوریل/ 6 اردیبهشت) طرحی تصویب کرد که اولویت‌های اصلاحی در یک دهه و نیم آینده این کشور را ترسیم کرده است. طرح "چشم‌انداز 2030" شامل تغییرات مهم اقتصادی در این کشور سرشار از نفت می‌شود.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در پیامی تلویزیونی با اعلام خبر تصویب این طرح "بلندپروازانه" از شهروندان کشور خواست با یکدیگر برای به ثمر نشستن آن همکاری کنند.

اندکی بعد محمد بن سلمان، پسر ملک سلمان و جانشین ولیعهد در گفت‌‌وگویی با شبکه تلویزیونی العربیه جزئياتی از این طرح را بیان کرد. او گفت، "کمی کمتر از پنج‌درصد" از سهام شرکت ملی نفت آرامکو واگذار خواهد شد.

به گفته او، با این کار حدود دو میلیارد دلار (یک میلیارد دلار و 780 میلیون یورو) به صندوق ذخیره ارزی دولت سرازیر می‌شود.

شاهزاده محمد بن سلمان گفت، شرکت ملی نفت آرامکو "بسیار بزرگ است" و واگذاری قسمتی از سهام آن بزرگ‌ترین "بورس دنیا" را رقم خواهد زد‌، حتی اگر تنها یک‌درصد از سهام این شرکت واگذار شود.

به گفته او، صندوق ذخیره ارزی این کشور نیز با این تدبیر "بزرگ‌ترین [صندوق] در دنیا" خواهد شد. شاهزاده محمد گفت، این صندوق با ذخایر مالی تا 600 میلیارد دلار و درآمدهای حاصل از فروش سهام آرامکو و املاک دولتی و دارایی‌های بخش صنعتی پر خواهد شد.

در طرح "چشم‌انداز 2030 " پاره‌ای اصلاحات اقتصادی، چندین طرح خصوصی‌سازی و مزایده اموال دولتی نیز در نظر گرفته شده است.

هدف از کل این طرح کاهش وابستگی عربستان به درآمدهای حاصل از فروش نفت است.

شاهزاده محمد گفت، با کمک این طرح "عربستان می‌تواند در سال 2020 بدون نفت" زندگی کند. او افزود: «ما همه در عربستان سعودی وابستگی به نفت را موجب شدیم. این خطرناک است و در چند سال گذشته مانع توسعه در بسیاری از حوزه‌ها شده است.»

عربستان سعودی بزر‌‌‌گ‌ترین صادرکننده نفت در جهان است و از کاهش قیمت نفت در چند سال گذشته به شدت تأثیر پذیرفته است.

عربستان که در سال 2015 با کسری بودجه رکوردشکن روبرو بود در اقدامی نامعمول برخی قیمت‌ها را بالا برد و از بخشی از یارانه‌ها کاست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها