کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

كمترين ميزان كاهش ارزش پول ملی در تهران


کد خبر : ۲۱۷۵۶شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۷:۲۴۲۰۳۱ بازدید

يكي از پرسش‌هاي متداول براي مردم شهرستان‌ها و استان‌هاي مختلف كشور اين است كه در مقايسه با شاخص تورم كه در دوره 1390 تا 1394 از ...

يكي از پرسش‌هاي متداول براي مردم شهرستان‌ها و استان‌هاي مختلف كشور اين است كه در مقايسه با شاخص تورم كه در دوره 1390 تا 1394 از عدد 100 به عدد 233 رسيده، استان محل زندگي آنها چه وضعيت و جايگاهي در كشور داشته و بيشترين كاهش ارزش پول يا قدرت خريد مردم در كدام استان‌ها بوده و كمترين كاهش ارزش پول يا قدرت خريد مربوط به كدام استان‌ها بوده است؟

به گزارش ایران جیب به نقل از تعادل، شاخص تورم يا سطح عمومي قيمت‌ها در كل كشور در بهمن 1394 عدد 233 را ثبت كرده و 31 استان كشور عدد‌هاي بين 220 در تهران تا 246 در همدان و سمنان را ثبت كرده‌اند.

براين اساس 31 استان كشور در فاصله عدد‌هاي شاخص 220 تا 246 قرار داشته‌اند.

البته معناي اين شاخص‌ها به معناي گران‌ترين استان‌ها يا ارزان‌ترين استان‌ها نيست بلكه اين عدد‌ها نشان مي‌دهد كه كدام استان‌ها در 5 سال اخير، با تورم كمتر يا بيشتري مواجه شده‌اند و قدرت خريد يا ارزش پول خود را براي خريد، اقلام مصرفي و... از دست داده‌اند.

 اگر اين 31 استان را به دو بخش تقسيم كنيم. 14 استان كشور كه با كمترين كاهش ارزش پول يا كمترين افزايش سطح عمومي قيمت‌ها در سال‌هاي 1390 تا 1394 مواجه شده‌اند به ترتيب شامل استان‌هاي تهران، البرز، خراسان جنوبي، گلستان، بوشهر، زنجان، هرمزگان، آذربايجان شرقي، سيستان و بلوچستان، مركزي، كرمانشاه، كرمان، كردستان و خراسان رضوي هستند كه كمترين كاهش ارزش پول يا كمترين رشد تورم كالاهاي مصرفي را در 5 سال اخير داشته‌اند.

اما استان‌هاي داراي بيشترين كاهش ارزش پول ملي يا قدرت خريد به ترتيب شامل استان‌هاي همدان، سمنان، فارس، ايلام، قم، آذربايجان غربي، گيلان، كهگيلويه و بويراحمد، مازندران و يزد، خوزستان، قزوين و اصفهان، اردبيل، چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي و لرستان بوده‌اند كه نسبت به 5 سال قبل، بيشترين كاهش ارزش پول را داشته‌اند.

 

 تهران كمترين رشد تورم

در مقايسه با شاخص تورم 233 در بهمن 1394، استان تهران با عدد 220، كمترين سطح افزايش قيمت يا كاهش ارزش پول ملي نسبت به سال پايه 1390=100 را داشته است.  پس از تهران استان البرز با شاخص 223 قرار دارد كه كمترين كاهش ارزش پول و قدرت خريد را در اين سال‌ها داشته است.   سومين رتبه متعلق به خراسان جنوبي و گلستان با شاخص 231 است.  رتبه چهارم را بوشهر و زنجان با عدد 232 دارند.  در مقام پنجم نيز هرمزگان با عدد 233 قرار دارد و در رتبه ششم كمترين رشد سطح عمومي قيمت‌ها آذربايجان شرقي و سيستان و بلوچستان با عدد 234 هستند. رتبه هفتم نيز متعلق به استان‌هاي مركزي و كرمانشاه، باعدد 235 است. استان كرمان نيز باعدد 237 در رتبه بعدي قرار دارد. كردستان و خراسان رضوي نيز جايگاه بعدي را با عدد 238 دارند.

 

 همدان و سمنان بيشترين كاهش ارزش پول

اما از نظر بالاترين رشد قيمت‌ها در پنج سال اخير و از سال 1390 تا 1394 مي‌توان به استان‌هاي زير با بالاترين افزايش سطح قيمت‌ها، يا بيشترين كاهش ارزش پول ملي و كاهش قدرت خريد اشاره داشت.

همدان و سمنان باعدد 246 بيشترين رشد قيمت را داشتند.

فارس و ايلام با عدد 244، قم، آذربايجان غربي 243، گيلان، كهگيلويه و بويراحمد با عدد 242، مازندران، يزد و خوزستان با عدد 241، قزوين و اصفهان با عدد 240 و اردبيل، چهارمحال و بختياري، خراسان شمالي و لرستان با عدد 239 در مقام بعدي قرار دارند.

به عبارت ديگر، استان‌هاي لرستان، خراسان شمالي، چهارمحال و بختياري و اردبيل ميانگين رشد قيمت‌ها يا كاهش ارزش پول را در 5 سال اخير داشته‌اند.

 

 بيشترين تورم مواد غذايي، خوراكي و آشاميدني

بيشترين افزايش شاخص تورم مواد غذايي، خوراكي و آشاميدني كل كشور كه از عدد 100 در سال 1390 به عدد 248 در بهمن 94 رسيده است متعلق به استان‌هاي گيلان و قزوين با عدد بالاي 260 بوده كه به خاطر عبوري بودن مسير قزوين و همچنين گردشگري بودن گيلان و توجه مردم منطقه به خوراك و‌ آشاميدني، بيشترين رشد تورم مواد غذايي را داشته‌اند.

  اما استان‌ها و شهرهاي توريستي و زيارتي به ترتيب شامل قم، همدان، خوزستان، سمنان، مازندران، فارس، بوشهر، اصفهان در رتبه‌هاي بعدي با ثبت عدد شاخص تورم مواد غذايي بالاي 250 قرار دارند.

در رتبه سوم نيز استان‌هاي خراسان جنوبي، خراسان شمالي، خراسان رضوي، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، البرز، ايلام، زنجان، سيستان و بلوچستان، كرمانشاه، كرمان، كهگيلويه و بويراحمد، گلستان، مركزي و يزد قرار داشته‌اند.

كمترين رشد تورم مواد غذايي و كاهش قدرت خريد يا ارزش پول براي خريد مواد غذايي نيز به ترتيب متعلق به كردستان 235 و لرستان با عدد 239 و تهران با عدد 241 بوده است.

 

wuxis570ct4d0c9t5nk.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها