کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

شالیزارهایی که نابود می شوند/ ویلاسازی به چه بهایی؟


کد خبر : ۲۱۷۴۰شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳:۴۷۱۰۷۶ بازدید

سرعت گرفتن روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی و شالیزارهای استان مازندران در سال های اخیر زنگ خطر نابودی منابع طبیعی و محصولات با ارزش ...

سرعت گرفتن روند تغییر کاربری اراضی کشاورزی و شالیزارهای استان مازندران در سال های اخیر زنگ خطر نابودی منابع طبیعی و محصولات با ارزش کشاورزی این استان را به صدا در آورده است.

وسوسه ویلاسازی بسیاری از زمین های كشاورزی شمال كشور را باچالش تغییر كاربری مواجه کرده است، بطوریکه مدتهاست شالیزارها  شكل و شمایل مسكونی به خودشان گرفته اند. موضوع تغییر كاربری زمین های كشاورزی به مسكونی اگر چه در همه جای كشور تهدیدی برای كشاورزی است اما در شمال كشور این موضوع در حال تبدیل شدن به یك بحران است.

براساس این گزارش با وجود قانون حفظ کاربری اراضی و باغ های کشاورزی مصوب 1374 تاکنون برخورد جدی با این زمین خواران و واسطه گران سودجو نشده است و آنها همچنان بصورت قانونی یا غیرقانونی به معاملات و ساخت و سازهای خود ادامه می دهند.

البته در این بین کارشناسان معتقدند که راهکار اصلی در برخورد با این بحران در دست وزارت جهاد کشاورزی است چراکه بیشتر این کشاورزان به دلیل عدم تخصیص یارانه مناسب به محصولات کشاورزی، بحران کم آبی، بالا بودن تعرفه های اولیه کشاورزی و همچنین پایین بودن ارزش این محصولات سودای زمین فروشی و کسب درآمد های راحتتر با سود بالاتر را در سر می پرورانند.

محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نبود برخورد صحیح و جدی در حوزه زمین خواری و تغییر کاربری اراضی شمال کشور اظهار داشت: مجریان به اجرای قانون حفظ کاربری اراضی و باغ های کشاورزی اهمیت لازم را نمی دهند و البته در این خصوص افراد خاصی هم ذینفع هستند.

وی تصریح کرد: بدون شک اجرایی شدن قوانین در این حوزه نیازمند یک همفکری و همبستگی ویژه بین فرمانداری ها، استانداری ها، نمایندگان مجلس، مسئولان قضایی و تمام بخش های مرتبط است تا دست سودجویان در نابودی زمین های کشاورزی استان مازندران قطع شود.

دامادی اظهار کرد: در حال حاضر اگر یک فرد عادی بخواهد یک واحد کوچک در حیاط خانه خود بسازد با موانع قانونی فراوانی روبرو است این درحالی است که بعضی افراد غیر بومی به راحتی هکتارها زمین را خریداری کرده ،مجوزهای لازم را دریافت و در آن ساخت و ساز می کنند.

وی در پایان تاکید کرد: رشد بی رویه ویلاسازی در استان مازندران نه تنها موجب از بین رفتن صنعت کشاورزی استان شده، بلکه تاثیرات محیط زیستی و فرهنگی نامناسبی در آینده در پی خواهد داشت.


افراط و تفریط درتغییر کاربری اراضی نداشته باشیم

مقداد نجف نژاد نماینده مردم بابلسر در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اینکه با تغییر کاربری اراضی کشاورزی  مخالف هستم، گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهمترین راه‌های جذب سرمایه و رونق اقتصادی تغییر کاربری اراضی است.

وی تصریح کرد:تصویب و اجرای قانون تغییر کاربری اراضی نباید افراط و تفریط داشت چراکه این امر بضرر مردم استان ، مسافران و گردشگران تمام خواهد شد.

وی در ادامه اظهار داشت: استان مازندران و مناطق شمالی کشور نیاز دارند تا بخشی از سرمایه‌های کل کشور را به خود جذب کنند تا رونق بخش‌های مختلف اقتصادی در این استان با سرعت بیشتری شکل گیرد.

این عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مازندران یکی از قطب‌های گردشگری کشور است که هنوز امکاناتی مانند هتل و مکان‌های تفریحی لازم برای گردشگر و توریست خارجی و داخلی ندارد.

نماینده مردم بابلسر در خانه ملت اظهار داشت: به دلیل وجود چند استان پرجمعیت در کنار استان مازندران به محض تعطیلی یکی دو روزه جمعیت زیادی به این استان سراریز می‌شود و باید برای اسکان این افراد برنامه‌ریزی داشته باشیم و امکانات مناسب قائل شویم.

وی ادامه داد: استان مازندران در سه بخش کشاورزی صنعتی و گردشگری دارای استعداد بالقوه‌ای است اما متاسفانه با ادامه کشاورزی به صورت سنتی برای جوانان اشتغال لازم فراهم نمی شود و در نتیجه نیاز به ایجاد فضاهای جدید در بخش های دیگری مانند گردشگری برای ایجاد اشتغال داریم .

این نماینده مجلس پیشنهاد داد: با طرح یک نقشه مهندسی شده باید بخش‌هایی از استان که اجازه ساخت شهرک‌های ویلایی و مجتمع‌های خدماتی و تفریحی وجود دارد، مشخص شود.

مقداد نجف‌نژاد در پایان گفت: متاسفانه در این سال‌ها اعتدالی در این حوزه دیده نشد و برنامه مشخص و از پیش تعیین شده‌ای نیز برای ساخت ویلاها و تغییر کاربری اراضی کشاورزی وجود نداشته است که این امر موجب از بین رفتن بخشی از منابع طبیعی کشاورزی استان مازندران شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها