کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اجلاس نفتی دوحه با مشکل روبرو شد


کد خبر : ۲۱۵۸۸یکشنبه، ۲۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۷:۱۵۲۵۸۵ بازدید

اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت در دوحه، پایتخت قطر، به دلیل اختلاف بر سر متن پیش‌نویس توافق برای تعیین سقف تولید، با مشکل و ...

اجلاس کشورهای تولیدکننده نفت در دوحه، پایتخت قطر، به دلیل اختلاف بر سر متن پیش‌نویس توافق برای تعیین سقف تولید، با مشکل و تاخیر روبرو شده است.

ایران در این اجلاس که با هدف تثبیت قیمت تشکیل شده، شرکت نکرده است، اما گزارش‌ها حاکی است که دلیل اصلی به تعویق افتادن توافق در این نشست اختلافات عربستان با ایران است.

ایران تاکید کرده است که تا زمان بازگشت کامل به بازار نفت و رساندن سهم خود از بازار به سطح پیش از اعمال تحریم‌ها، به هیچ گونه سقف تولیدی تن نخواهد داد و هیچ توافقی را در مورد تثبیت میزان تولید امضا نخواهد کرد.

​خبرگزاری رویترز گزارش داده است که عربستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده اوپک، به شرکت کنندگان اجلاس دوحه گفته است که خواهان پایبندی تمام تولیدکنندگان بزرگ، از جمله ایران به سقف تولید است.

قرار بود 18 کشور شرکت‌کننده در نشست دوحه از جمله روسیه، امروز یکشنبه 17 آوریل (29 فروردین) توافقی را برای ثابت نگه داشتن سقف تولید ماه ژانویه تا اکتبر سال 2016 امضا کنند. اما بر اساس گزارش‌ها، اختلاف‌ میان اعضا و مخالفت عربستان با پیش‌نویس توافق باعث ابهام در سرنوشت اجلاس و الزام‌آور بودن نتیجه آن شده است.

به گزارش رویترز، وزرای نفت کشورهای حاضر با شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، که در ماه‌های گذشته تلاش زیادی برای ثبات تولید نفت کرده، دیدار کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خود گزارش داده است که پیش‌نویس تازه‌ای که بعد از این دیدار تهیه شده شامل هیچ یک از موارد الزام‌آور قبلی نمی‌شود.

یک مقام ارشد نفتی به این خبرگزاری گفته است: "مشکل پیدا کردن راه حلی است که ایران در آن نقشی نداشته باشد، عربستان را راضی کند و روسیه را شاکی نکند".

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بی‌نتیجه ماندن اجلاس دوحه باعث خواهد شد ثبات نسبی چند ماه اخیر در قیمت نفت به خطر بیفتد و رقابت در تولید باعث کاهش بیشتر قیمت شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها