کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

با این روش اندازه گیری، یارانه اکثریت مردم قطع خواهد شد


کد خبر : ۲۱۴۰۲دوشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰:۱۲۴۷۸۹ بازدید

اگرچه سال جدید را با وعده کاهش تورم و شکوفایی اقتصادی از سوی دولت شاهد بودیم اما برخی از اظهار نظرها درباره موضوعات اقتصادی ...

اگرچه سال جدید را با وعده کاهش تورم و شکوفایی اقتصادی از سوی دولت شاهد بودیم اما برخی از اظهار نظرها درباره موضوعات اقتصادی همچنان نوید روزهای پرچالش اقتصادی را می دهد.

به گزارش ایران جیب به نقل از تابناک، در روزهای اخیر با عادی شدن شرایط کشور و دور شدن از فضای ایام تعطیلی و عید نوروز به تدریج شاهد رونمایی از برنامه های اقتصادی دولت هستیم. در ابتدا موضوع شیوه جدید شناسایی افراد پردرآمد جهت حذف از دریافت یارانه نقدی مشخص شد و در ادامه وزیر نفت اعلام کرد که امسال احتمالاً شاهد افزایش قیمت حامل های انرژی خواهیم بود که بلافاصله خبرهایی از افزایش 5 درصدی قیمت ها به گوش رسید که البته فعلاً تکذیب شده است.

همچنین امروز رئیس شورای رقابت نیز اعلام کرده است که این شورا تا آخر فروردین ماه با توجه به درخواست خودرسازان برای افزایش قیمت، قیمت های جدید خودروهای داخلی را اعلام خواهد کرد که باید منتظر باشیم که ببینیم این افزایش قیمت چند درصد خواهد بود.

اما شاید مهمترین موضوع این روزهای اقتصاد ایران موضوع یارانه و پرداخت نقدی آن است. این موضوع به قدری دارای اهمیت است که حتی برخی تحلیگران معتقدند یکی از پارامترهای اساسی در انتخایات آینده ریاست جمهوری می تواند ادامه پرداخت و یا عدم ادامه پرداخت یارانه ها به عموم مردم خواهد بود. چرا که قطع یارانه نقدی می تواند ناراضایتی نسبی از دولت را بالا ببرد. بنابراین با توجه به این موضوع است که دولت ها(احمدی نژاد و روحانی) درباره حذف یارانه نقدی به شدت جانب احتیاط را رعایت کردند و می کنند.

با این حال از اواسط سال 94 به تدریج و بدون سر و صدا یارانه برخی از مردم ایران قطع شد که البته نارضایتی هایی را به وجود آورد. به همین دلیل دولت برای جبران این نارضایتی سامانه اعتراض به حذف از دریافت از یارانه ها را طراحی کرد که بر اساس گزارشات موجود سازمان هدفمندی به ندرت در نظر خود تجدید نظر کرده است.

بعد از این که برخی با توجه به بودجه 95 چند گروه اقتصادی را برای حذف از دریافت یارانه ها را معرفی کردند؛ دیروز معاون وزیر کار و رفاه در گفت وگویی شاخص های جدیدی نیز به آن اضافه کرد. اگرچه آقای میدری با تکذیب حذف 24 میلیون نفر از دریافت یارانه آن را موکول به نظر مجلس می کند اما بر اساس اظهارات آقای احمد میدری می توان مولفه های زیر را به عنوان شاخص حذف از دریافت یارانه برشمرد.

1-شغل:

شغل افراد در شناسایی و حذف یارانه‌ها از معیارهایی است که به آن استناد خواهد شد. مثلا پزشکان، اعضای هیأت مدیره شرکت‌ها، وکلا، اصناف ممتاز مثل طلا و جواهرفروشان، عمده‌فروشان آهن‌آلات، نمایشگاه‌داران اتومبیل، صراف‌ها، مدیران بانک‌ها، اعضای هیأت مدیره مؤسسات مالی اعتباری خصوصی، اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها، پیمانکاران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، دارندگان کارت بازرگانی و تسهیلاتی که از پایگاه‌ها دریافت شده نیز از موارد دیگری هستند که مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

2-محل سکونت:

در این خصوص براساس پایگاه اطلاعات محل سکونت خانوار دسته‌بندی شده است. به‌عبارتی ارزش ریالی یک ملک 200 متری در منطقه یک تهران و ملک دیگری با همین مشخصات در منطقه 18 تهران در رتبه‌بندی و امتیاز خانوار مؤثر است.

3- معاملات ملکی:

فردی که زمین یا ملکی را خریداری می‌کند براساس متراژ زمین و قیمت معامله مشخص می‌شود که این معامله ملکی در چه سطحی است. فردی که این ملک یا زمین را خریداری کرده باید ماهانه چه درآمدی داشته باشد تا بتواند این کار را انجام دهد. بنابراین این مسأله در امتیاز و رتبه‌بندی خانوار تأثیر مستقیمی دارد و دهک آنها را مشخص خواهد کرد.

4-خودرو:

تعداد و قیمت خودروی خانوار از جمله مؤلفه‌هایی است که مورد ارزیابی دهک قرار می‌گیرد. به‌طور مثال خانوارهایی که خودروی بالای 100 میلیون تومان دارند وقتی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند به این نکات توجه می‌شود که فرد چقدر باید درآمد داشته باشد که بتواند خودرویی با این قیمت خریداری کند و دیگر اینکه هزینه استهلاک آن محاسبه می‌شود و به صورت تخمینی مشخص می‌کند که این خانوار در کنار آیتم‌های دیگر مثل مسکن و شغل چه امتیازی می‌گیرد و در کدام دهک درآمدی است.

5- سفرخارجی:

سفر خارجی هم یکی از این شاخص‌ها است و اگر خانواده‌ای در طول سال یک سفر خارجی داشته باشد امتیاز آن چنان نیست که منجر به حذف یارانه شود اما خانواده‌ای که در سال‌های اخیر چند سفر خارجی داشته‌اند امتیاز این سفرها دهک این خانواده را به دهک بالا‌تر ارتقا می‌دهد و همین مسأله در شناسایی و حذف یارانه خانوار مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

این موارد نشان می دهد که اگر بنای دولت به واقع بر اجرای این طرح باشد، افراد زیادی در کشور نخواهند بود که در دهک هایی قرار بگیرند که یکی از موارد بالا شامل حال آنها نشود و امتیازش بالا نرود و مستحق حذف یارانه نشود.

شایان ذکر است که بر اساس اظهارات آقای میدری مشخص است که ملاک ارزیابی نیز دیگر سرپرست خانوار نخواهد بود، بلکه کل خانوار در این ارزیابی معیار و ملاک خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها