کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازخوانی تجربه ترکیه در کنترل نرخ تورم


کد خبر : ۲۱۳۸۸دوشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱:۰۸۱۵۴۴ بازدید

بررسی تجربه ترکیه در حوزه کاهش نرخ تورم نشان می دهد این کشور توانسته است نرخ تورم را از بالای 50 درصد به کمتر از 10 درصد کاهش دهد .
بازخوانی تجربه ترکیه در کنترل نرخ تورم بازخوانی تجربه ترکیه در کنترل نرخ تورم

بررسی ها نشان می دهد ترکیه توانسته است نرخ تورم کمتر از 10 درصد را حفظ نماید این در حالی است که در همین دوره سیزده ساله ایران به رغم توفیق همسایه غربی در کنترل تورم ، با فشارهای متعدد تورمی روبرو بوده است .در سال هاي 2000 و 2001 ميلادي ، وقتي با تورم هاي بالاتر از 50 درصد روبرو بود، توانست با اتخاذ سياست هاي مناسب پولي و مالي تورم را كاهش داده و يك دهه دستاورد مذكور را حفظ كند . 

هر چند ايران در سال هاي 2011 تا 2013 با شوك تورمي روبرو شد. سياست هاي مهار تورم در سال هاي پس از روي كار آمدن دولت يازدهم در دستور كار قرار گرفت و همين امر سبب شد نرخ تورم از بالاتر از 30 درصد به كمتر از 13 درصد كاهش يابد . دولت هر چند تك رقمي كردن نرخ تورم را در دستور كار داده است اما بررسي ها نشان مي دهد تداوم اين سياست از جمله مهمترين اقداماتي است كه بايد مد نظر قرار گيرد .

 مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی نسبت به مقایسه وضعیت ایران و ترکیه اقدام کرده است . مرور تجربه ترکیه نشان می دهد اتخاذ سیاست های انقباضی در حوزه حجم پول یکی از مهمترین برنامه هایی است که در دستور کار دولت ترکیه قرار گرفته است . این اقدام هر چند موجب کندی رشد اقتصادی در برخی دوره ها می شود اما در کل می تواند موفیقیت این سیاست را تضمین نماید . ترکیه در سال 2001 با رشد اقتصادی منفی 5.7 درصد روبرو شد اما این روند در سال های پس از 2001 تداوم نیافت و رشد اقتصادی در ترکیه نیز رو به بهبود گذاشت . تولید ناخالص داخلی ترکیه از کمتر از 300 میلیارد دلار در سال 2000 به بیش از 800 میلیارد دلار در سال 2013 رسیده است .

 نمودار زير نرخ تورم در ايران و تركيه را در طول سيزده سال گذشته نشان مي دهد : 

6p7yp3zehle81zskxtnl.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها