کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اظهارات ضد ونقیض از گران شدن خودرو


کد خبر : ۲۱۳۸۵سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۵:۱۳:۴۷۴۴۴۵ بازدید

در حالی که بازار خودرواین روزها در رخوت بهاری بعد از خواب زمستانی اش قراردارد، زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت که در قالب اصلاح ...

در حالی که بازار خودرواین روزها در رخوت بهاری بعد از خواب زمستانی اش قراردارد، زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت که در قالب اصلاح قیمت ها مطرح می شود به گوش می رسد.این در حالی است که این بازار همچنان از عدم تقاضای موثر رنج می برد  وافزایش قیمت احتمال عمیق تر شدن رکود را تشدید می کند .

از سوی دیگرخودروسازان نیز خود را برای اصلاح قیمت محق می دانند چراکه آخرین افزایش قیمت خودرو در سال 93 انجام شد و از آن زمان تا کنون شورای رقابت که نهاد قیمت‌گذار خودرو است اجازه این افزایش را به خودروسازان نداده است. اکنون خودروسازان در انتظار افزایش قیمت هستند و حتی شنیده‌ها حاکی از افزایش قیمت 15 درصدی قیمت خودرو است. در این زمینه نهادها و اشخاص تصمیم گیر و تاثیر گذار بر مسئله قیمت خودرو اظهار نظرهای متفاوتی داشته‌اند. از یکسو مخالفان افزایش قیمت صریحا به این مسئله انتقاد می‌کنند و اعتقاد دارند قیمت خودرو همین حالا هم گران است و تا وقتی کیفیت خودرو بهبود پیدا نکند قیمت خودرو نباید بالا رود . از سوی دیگر عده‌ای معتقدند  اکنون بحث افزایش قیمت به کلی مطرح نیست و صرفا مسئله نحوه قیمت‌گذاری خودرو است. 

نعمت زاده: خبری از افزایش نرخ خودرو ندارم

درحالی که دبیر انجمن خودروسازان چندی پیش از ارسال درخواست افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت خبرداده اما وزیر صنعت، معدن و تجارت می گوید خبری از افزایش چنددرصدی نرخ خودروهای تولید داخل ندارم. محمدرضا نعمت زاده در پاسخ به سوالی مبنی برافزایش 15 درصدی نرخ خودروی داخلی افزود: از این موضوع اطلاعی ندارم و تا این لحظه موضوع افزایش نرخ خودرو مطرح نیست. 

وی همچنین  در خصوص نرخ خودروهای وارداتی نیز گفت: این خودروها متناسب با عرضه و تقاضا نرخ‌گذاری می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در حال حاضر یک‌میلیون و 200 هزار خودروی فرسوده در کشور فعال اند که باید خریداری شوند. با خریداری این خودروها مراکز قطعه‌سازی نیز فعال‌تر خواهند شد.

مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه هیچ اتفاق جدیدی در افزایش کیفیت خودرو رخ نداده که سبب افزایش قیمت شود، گفت:مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است و عرضه و تقاضا باید قیمت خودرو را مشخص کند.

بهروز نعمتی با بیان اینکه مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو مخالف است، گفت:هیچ اتفاق جدیدی در افزایش کیفیت یا خدمات پس از فروش خودروها رخ نداده که سبب افزایش قیمت خودروها شود. نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تنوع خودروهای با کیفیت باید در داخل کشور به اندازه ای باشد که بر اساس تقاضا قیمت خودروهای داخلی تعیین شود، افزود: قیمت گذاری باید از حالت دستوری خارج شود و شورای رقابت به عنوان سیاستگذار و ناظر عمل کند نه قیمت گذار و قیمت را بازار و تقاضای مردم مشخص کند.

نعمتی با انتقاد از رقابتی نبودن بازار خودروی کشور، ادامه داد: اکنون که در شرایط پساتحریم به سر می بریم بازار خودرو باید از انحصار خارج شود و با ایجاد سرمایه گذاری های مشترک کیفیت خودروها سرو سامان پیدا کند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بی کیفیت بودن خودروهای ساخت داخل، تصریح کرد:تا زمانی که تنوع در بازار خودروی داخل وجود ندارد، افزایش قیمت به ضرر مشتری و خریدار است، اگر خودروسازی ها نیم نگاهی به مصرف کنندگان داشته باشند به جای افزایش قیمت محصولات خود به سمت رشد بهره وری می روند.

  شورای رقابت باید قیمت خودرو را نصف کند

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: قیمت خودروهای داخلی نه تنها نباید افزایش یابد بلکه نرخ این محصولات باید به نصف قیمت‌های فعلی کاهش یابد.
علی خاکساری اظهار کرد: خودروسازان تنها منافع خود را در نظر می‌گیرند و همواره به دنبال افزایش قیمت هستند.

وی با بیان اینکه قیمت خودرو در ایران هیچ تناسبی با درآمد مردم ندارد، افزود: در مقایسه با قیمت‌های جهانی و تناسب بین قدرت خرید مصرف‌کنندگان با قیمت خودرو، نرخ این محصولات در ایران حداقل دو برابر قیمت‌های جهانی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: بنابراین در این شرایط شورای رقابت باید نسبت به بررسی دقیق هزینه‌های تولید خودرو در کشور اقدام کرده و قیمت خودروهای داخلی را به نصف قیمت‌های فعلی کاهش دهد.

وی افزود: خودروسازان هزینه‌های سربار و غیر ضروری زیادی دارند و این هزینه‌ها را از جیب مصرف‌کنندگان تامین می‌کنند در حالی که باید نسبت به اصلاح عملکرد خود اقدام کرده  و هزینه‌هایشان را کاهش دهند.

خاکساری با بیان اینکه به عنوان مثال خودرویی در تهران تولید و برای رنگ بدنه به کرمان منتقل و دوباره برای مونتاژ به تهران آورده می‌شود، تصریح کرد: قرار نیست مصرف‌کنندگان هزینه بی‌تدبیری و برخی اقدامات خودروسازان را بدهند بنابراین اگر شورای رقابت بخواهد در قیاس با قیمت‌های جهانی قیمت خودروهای داخلی را تعیین کند قیمت‌های فعلی باید به نصف کاهش یابد.
 
 بازار به افزایش قیمت پاسخ نخواهد داد

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در مورد افزایش قیمت‌های اخیر گفت: خودروسازان با افزایش قیمت، پیش‌دستی کردند، در حالی که قانونا باید منتظر تایید شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو می‌ماندند.

امرا... امینی در مورد نتیجه افزایش قیمت عنوان کرد: بازار شاهد تغییر خاصی نبوده و همچنان در وضعیت رکود است و از سوی دیگر درآمدها و تولید ملی هم اضافه نشده است. با این اوصاف، بعید به نظر می‌رسد که بازار به این تصمیم پاسخ مثبت دهد، حالا چه طرفداران آن می‌خواهند از واژه اصلاح استفاده کنند، چه از کلمه افزایش. وی با اشاره به پایین بودن بهره‌وری صنعت خودرو در ایران بیان کرد: دلیل گرانی خودرو در ایران بهره‌وری پایین خودروسازان است و درست نیست، مصرف‌کنندگان هزینه پایین بودن بهره‌وری در صنعت خودرو را بپردازند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به زمزمه‌هایی در مورد ادامه وام دولتی خرید خودرو اشاره کرد و گفت: احتمالا خودروسازان انتظار دارند دوباره دولت به مصرف‌کنندگان وامی با بهره پایین بدهد چرا که در شرایط عادی نیز خریداری برای خودرو وجود ندارد چه برسد به اینکه قیمت‌ها افزایش پیدا کند.

امینی شورای رقابت را آخرین سد جلوی افزایش قیمت خودرو دانست و افزود: با توجه به اینکه وزارتخانه هم موافق حذف شورای رقابت از پروسه تعیین قیمت خودرو است، اگر شورای رقابت حذف شود، قیمت‌ها مطمئنا افزایش بیشتری خواهد داشت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها