کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

راه سخت تازه‌واردها به عرصه انتخابات امريكا


کد خبر : ۲۱۳۶۸دوشنبه، ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۳:۴۷۱۴۴۹ بازدید

برني سندرز، سناتور دموكرات، توانست در چهارمين پيروزي پي‌ در پي خود هيلاري كلينتون، وزير خارجه سابق امريكا را در انتخابات مقدماتي حزب ...
راه سخت تازه‌واردها به عرصه انتخابات امريكاراه سخت تازه‌واردها به عرصه انتخابات امريكا

برني سندرز، سناتور دموكرات، توانست در چهارمين پيروزي پي‌ در پي خود هيلاري كلينتون، وزير خارجه سابق امريكا را در انتخابات مقدماتي حزب دموكرات در ايالت وايومينگ شكست دهد. برني سندرز معتقد است براي غلبه بر دونالد ترامپ، نامزد ميلياردر جمهوري‌خواه، شانس بيشتري از كلينتون دارد و به همين دليل نمايندگاني كه به كلينتون راي داده‌اند، بهتر است در آراي خود تجديدنظر كنند.  به گزارش رويترز، برني سندرز در چند هفته گذشته پيروز قاطع ايالت‌هايي بوده كه انتخابات مقدماتي دموكرات‌ها را برگزار كرده‌اند. او توانسته از هشت انتخابات اخير، در هفت ايالت هيلاري كلينتون را شكست دهد. با وجود اين، كلينتون همچنان با اختلاف قابل توجهي در مجموع نتايج ايالت‌ها از سندرز پيش است.

ايالت وايومينگ ۱۴ نمايندگي از ۱۸ نمايندگي خود براي حزب دموكرات را به راي گذاشته است. چهار نمايندگي باقيمانده وايومينگ در همايش نهايي حزب دموكرات كه قرار است، اوايل تابستان امسال برگزار شود، راي خود را اعلام خواهند كرد. اصلي‌ترين رقابت نامزدها دموكرات و جمهوري‌خواه در ماه آوريل تا ۱۰ روز ديگر در نيويورك برگزار خواهد شد.  براي برني سندرز، انتخابات نيويورك با ۲۹۱ نمايندگي در حزب دموكرات، مي‌تواند «حكم مرگ و زندگي» داشته باشد. او كه در هفته‌هاي گذشته پيروز قاطع رقابت‌هاي ايالتي بوده، براي جبران فاصله خود با هيلاري كلينتون نياز مبرم به پيروزي در نيويورك دارد. ايالتي كه كلينتون هشت سال نماينده آن در مجلس سنا بوده و نظرسنجي‎ها هم او را با اختلافي اندك از سناتور سندرز، جلوتر معرفي مي‌كنند.  بر اساس آخرين نظرسنجي موسسه RealClearPolitics سندرز كمي از كلينتون جلوتر است. با اين حال، كارشناسان معتقدند سندرز براي پيروز شدن بر كلينتون راه سختي در پيش دارد. او بايد بتواند دوسوم آراي باقيمانده را از آن خود كند. با وجود پيشي گرفتن سندرز در پيش انتخابات آخر هفته، كارشناسان معتقدند كلينتون همچنان انتخاب اول راي‌دهندگان دموكرات است و در اين مقام باقي خواهد ماند.  جمهوري‌خواهان نيز در كلرادو همايش حزبي خود را برگزار كردند و آن‌طور كه گزارش شده تد كروز، سناتور اهل تگزاس، اميدوار است تعداد نمايندگي‌ها يا وكلاي بيشتري به دست آورد و فاصله خود با دونالد ترامپ را كمتر كند؛ هر چند در مجموع، ترامپ همچنان با اختلاف فاحشي نفر اول رقابت‌هاي درون حزبي جمهوري‌خواهان است.  هر كانديدا براي آنكه بتواند نامزد نهايي حزبش در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا شود نياز به ۲۳۸۲ راي نمايندگان كنگره دارد. همچنين رهبران و اعضاي بلندمرتبه حزب نيز بايد كانديداي نهايي را تاييد كنند كه در ميان دموكرات‌ها تاكنون حدود ۱۵درصد از اعضاي رده بالاي حزب از كلينتون حمايت كرده‌اند. آراي وكلاي انتخاباتي كنگره براي هر كانديدا با توجه به نتايج پيش انتخابات در هر ايالت تعيين مي‌شود.

 

 سردرگمي راي‌دهندگان امريكايي

نيويورك‌تايمز در گزارشي با اشاره به رقابت‌هاي انتخاباتي امريكا مي‌نويسد: براي چندين دهه است كه دو حزب اصلي امريكا از فرآيندي پيچيده براي انتخاب نامزدهاي خود استفاده كرده و در اين فرآيند، مردم عادي تنها به شيوه‌ غيرمستقيم در روند انتخابات نقش دارند. يك هفته پيش در شهر «ناشويل»، حاميان دونالد ترامپ رهبران جمهوري‌خواه را متهم كردند كه تلاش مي‌كنند فهرست نمايندگان اين ايالت را با افراد ضدترامپ پر كنند.

از طرف ديگر حاميان برني سندرز نيز سردرگم هستند كه به چه دليل با وجود آنكه سندرز همچنان در انتخابات درون حزبي پيروز مي‌شود، ظاهرا نمي‌تواند تعداد وكلاي انتخاباتي كلينتون را به واسطه برد او در ايالت‌هايي كه وكلاي بيشتري دارند را كاهش دهد. در ايالات متحده و در نظام پيچيده انتخاباتي اين كشور، در دوره مقدماتي هر كانديدا صرفا با به دست آوردن اكثريت هر چند اندك، مي‌تواند وكلا يا Delegates آن ايالت‌ها را به دست آورد و از آنجا كه وكلاي ايالت‌هاي بزرگ بيشتر از ايالات كوچك هستند، برخي نامزدها با پيروزي در اين ايالت‌ها، مي‌توانند رقباي خود را كه پيروز انتخابات ايالات كوچك هستند را به راحتي پشت سر بگذراند.

نيويورك تايمز مي‌نويسد: حاميان ترامپ و سندرز احساس ناخوشايندي از نظام امتيازات وكلاي انتخاباتي دارند زيرا اين فرآيند سال‌ها پيش به دقت طراحي شد تا شرايط را براي افرادي همچون ترامپ و سندرز براي آنكه نامزد نهايي حزب خود شوند، دشوار ‌كند، زيرا اينها كانديداهايي هستند كه رهبران حزب آنها، به درست يا غلط، معتقدند كه هرگز نمي‌توانند در انتخابات رياست‌جمهوري ماه نوامبر پيروز شوند.  رهبران حزب، كنترل و وقوف زيادي بر اين مساله دارند كه چه كانديدايي مي‌تواند تاييديه و امتياز استفاده از زيرساخت‌هاي سياسي، حمايت مالي آنها و حمايت راي‌دهندگان وفادار را به دست آورند زيرا بدون اين امكانات و برخورداري از اين امتيازات پيروزي ممكن نيست. طبق اين گزارش، در همان نخستين روزهاي جمهوري، اعضاي كنگره نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري را معين مي‌كردند و مردم عادي از فرآيند انتخاب نامزدها حذف مي‌شدند. نظام مجمع ملي احزاب كه پايه و اساس نظام انتخاباتي فعلي امريكا را شكل داده، بيش از يك قرن و نيم است كه به وجود آمده است تا به‌تدريج و نه به طور كامل تصميم‌گيري در اين زمينه را غيرمتمركز كند.

نقش وكلاي انتخاباتي ارشد بعد از انتخابات 1980 به وجود آمد تا اطمينان حاصل شود كه اعضاي عادي حزب نمي‌توانند به سادگي به يك نامزدي كه مورد نظر رهبران حزب نيست، راي‌ دهند. وكلاي انتخاباتي ارشد شامل مقامات دموكراتيك منتخب همچون فرمانداران و اعضاي كنگره، رهبران ايالتي و ملي و چهره‌هاي برجسته حزب همچون جيمي كارتر و بيل كلينتون، روساي سابق جمهور امريكا مي‌شود. دموكرات‌‌ها در طول سال‌ها، وكلاي انتخاباتي ارشد را افزايش داده‌اند و امسال وكلاي انتخاباتي ارشد، 16 درصد از تمام امتيازات انتخاباتي را تشكيل مي‌دهند.

هر راي وكلاي انتخاباتي ارشد با وكلاي انتخاباتي كه از طريق انتخابات درون حزبي و انجمن‌هاي حزبي تعيين مي‌شوند، برابري مي‌كند. به‌عنوان مثال، مكان نخستين برد بزرگ سندرز جايي بود كه در آنجا توانست حدود 150هزار راي و 15وكيل انتخاباتي سنتي را به دست آورد. كلينتون حدود 9 وكيل انتخاباتي برد اما از آنجا كه 6وكيل انتخاباتي ارشد از او حمايت كردند (دو وكيل انتخاباتي ديگر جزو وكلاي غيرمتعهد بودند) او در اين ايالت با سندرز رقابت تنگاتنگي دارد.

نيويورك‌تايمز مي‌نويسد: جمهوري‌خواهان وكلاي انتخاباتي ارشد كمتري دارند اما شيوه‌ برگزاري انتخابات اين حزب به شيوه‌يي است كه شرايط را براي نامزدهاي تازه‌وارد كه قدرت نفوذ ندارند، دشوار مي‌كند. بر اين اساس حتي اگر ترامپ در يك ايالت پيروز شود، وكلاي انتخاباتي كه قرار است به‌نفع وي در گردهمايي ملي راي دهند، ممكن است در خفا از يكي از مخالفان وي حمايت كنند.

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها