کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یک روز با Z4، گران‌ترین رودستر بازار ایران


کد خبر : ۲۱۳۶۵چهارشنبه، ۲۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۸:۴۷۶۲۵۶ بازدید

همواره خودروهای اسپرت از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بوده در این میان اتومبیل‌های کوپه و کانورتیبل نیز جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. بیشتر اوقات ...
یک روز با Z4، گران‌ترین رودستر بازار ایرانیک روز با Z4، گران‌ترین رودستر بازار ایران

همواره خودروهای اسپرت از جذابیت بسیار بالایی برخوردار بوده در این میان اتومبیل‌های کوپه و کانورتیبل نیز جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند. بیشتر اوقات جوانان دنبال خودرویی با ظاهر اسپرت، عضلانی و خشن هستند که با تردد در خیابان‌های شهر توجه همگان را به خود جلب کنند. کمپانی ب‌ام‌و از همان ابتدا با تولید اتومبیل‌های اسپرت و جوان‌پسند جای خود را در دل علاقه‌مندان به دنیای خودرو باز کرده است و به جرات می‌توان گفت تمام مدل‌های تولید شده توسط این کمپانی نام ‌آشنای آلمانی، رگه‌هایی از یک اتومبیل اسپرت را دارا هستند که همین امر نیز موجب شده است در قیاس با سایر رقبای خود، همواره یک گام جلوتر باشد. یکی از محصولات این شرکت که جوانان بسیاری در آرزوی داشتن آن هستند، مدل Z4 است. خودرویی دو در با سقف متحرک که به آن رودستر می‌گویند.

به گزارش ایران جیب به نقل از روزنامه دنیای خودرو، چهره خشن با خطوط شکسته روی بدنه از ویژگی‌های اصلی این رودستر باواریایی است. کاپوت کشیده و بلند، در مقابل اتاق و صندوق عقب کوچک، موجب شده است ظاهری چشم‌نواز و فریبنده خلق شود که البته از مهندسین و تیم طراحی این کمپانی خلق چنین شاهکاری دور از انتظار نیست. نمای جلوی این خودرو در نگاه اول بسیار شبیه کوسه است. وقتی کمی با دقت به آن نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم در بیشتر قسمت‌های این خودرو از بدن کوسه الهام گرفته شده است، به همین خاطر است که ظاهری بسیار خشن و احساسی خشمناک به شما منتقل می‌شود! زمانی‌ که این خودرو وارد بازار داخل شد، علیرغم قیمت بالایی که داشت، با استقبال بی‌نظیری مواجه شد و محبوبیت خوبی کسب کرد. هم‌چنین این خودرو، لقب گران‌ترین رودستر بازار را نیز به دوش می‌کشد. در این شماره سراغ یکی از Z4‌های موجود در پایتخت رفته و به بررسی این خودرو پرداخته‌ایم. 


بررسی امکانات و آپشن‌ها
 

07i69wh2rdi0jcre92s.jpg


وقتی وارد کابین Z4 می‌شویم با وجود فضای بسیار محدود و کم، شاهد تریمی بسیار زیبا و صندلی‌های چرمی و تودوزی با کیفیت بالا هستیم.

خودروی تست شده مدل 2013 بوده و دارای آپشن‌های بسیار متعددی است که در ادامه به آنها می‌پردازیم. در طراحی تریم و داشبورد Z4 نیز همانند سایر مدل‌های ب‌ام‌و حفظ اصالت در دستور کار بوده و از بهترین متریال موجود استفاده شده است. خودروی مورد نظر ما دارای تودوزی پرتقالی رنگ بوده که با تریم آلومینیومی و داشبورد سیاه رنگش جلوه‌ای بی‌نظیر را پدید آورده است.

در قسمت بالای داشبورد، نمایشگر 8.8 اینچی چند منظوره تعبیه شده که این نمایشگر  جهت نمایش اطلاعات سفر و اطلاعات راننده، دارای سیستم پخش DVD، دارای سیستم GPS، قابلیت تبدیل به نشانگر اطلاعات خودرو، نشانگر وضعیت سیستم تعلیق، نشانگر سیستم حرکتی خودرو، نمایش اطلاعات موتور و جعبه دنده، حافظه 12 گیگابیتی به همراه کنترل تلفن همراه است. کمی پایین‌تر از آن دریچه‌های ورودی هوا به کابین وجود دارد. در قسمت میانی کنسول Z4، ادوات تنظیم سیستم تهویه هوا به صورت جالبی قرار گرفته است. چهار دایره از دکمه هایی تشکیل شده‌اند که هرکدام وظیفه ای را برعهده دارند سیستم تهویه را کنترل میکنند. کمی پایینتر به سیستم صوتی میرسیم که مانند سایر مدل‌های ب‌ام‌و دارای ظاهری ساده و بی‌آلایش است. اما در باطن این‌گونه نیست، سیستم صوتی حرفه‌ای با قابلیت پخش CD به همراه چنجر، دارای 9 عدد بلندگو و ساب ووفر داخلی، دارای پورت USB ، AUX ، iPod Cable، صدایی بسیار رسا و گوش‌نواز را در داخل است و کابین کوچک Z4 تولید می‌کند. صندلی‌های تمام‌چرم Z4 دارای سیستم هوشمند پشت‌سری‌ها برای جلوگیری از صدمات تصادف است. همچنین صندلی راننده دارای تنظیم برقی در 6 جهت با قابلیت تنظیم گودی کمر است.

هردو صندلی این خودرو مجهز به سیستم گرمکن هستند. در پشت صندلی‌ها میله‌ای وجود دارد که به هنگام واژگونی، از سرنشینان در مقابل صدمات محافظت می‌کند. از نکات امنیتی و حفاظتی Z4 می‌توان به سیستم کلید هوشمند و مجهز به استارت دکمه‌ای، سیستم ضدسرقت، قفل و بازکردن در‌ها بدون کلید، ستون جمع‌شونده فرمان هنگام تصادف، قفل فرمان خودکار و همچنین سیستم دزدگیر به همراه آژیر اشاره کرد. از آپشن‌های این خودرو می‌توان تنظیم برقی تمام شیشه‌ها، بخارزدای اتوماتیک شیشه‌ها، سیستم یخ‌زدای برف‌پاک‌کن، شیشه‌های سولار، آینه الکتروکرومیک جهت سهولت دید راننده در شب، آینه‌های خارجی با حالت الکتروکرومیک و تنظیم برقی به همراه راهنمای LED و دارای گرمکن، دارای چراغ‌های روشنایی روی آینه‌ها و سیستم حافظه با قابلیت تاشوندگی خودکار برقی نام برد. سیستم‌های کمک راننده در Z4 شامل سیستم کروز کنترل هوشمند با قابلیت حفظ فاصله تا خودروی جلو، سنسور پارک جلو و عقب و سنسور باران جهت کارکرد اتوماتیک برف‌پاک‌کن‌ها می‌شود. چراغ‌های جلو Z4 زنون بوده و دارای سیستم کنترل اتوماتیک نور چراغ‌هاست. همچنین مجهز به سیستم تعقیب نور چراغ‌های جلو جهت مشایعت راننده پس از خاموش شدن خودرو در شب و سیستم چرخش دوگانه در سر پیچ‌هاست. Z4 دارای غربیلک سه شاخه‌ای با روکش چرمی است  کهروی آن ریموت کنترل سیستم صوتی نصب شده و  فرمان تلسکوپی این خودرو به‌صورت دستی و در دو حالت قابل تنظیم است. 


بررسی عملکرد موتور
 

m5kokg84bmgluf2hr6vj.jpg


Z4 هم مانند سایر مدل‌های ب‌ام‌و، دارای موتورهای گوناگونی است. موتورهای چهار سیلندر و شش سیلندر آن نیز با حجم‌های متفاوت که بسته به نوع کدبندی می‌شوند. خودروی مورد نظر ما Z4 28i است که یکی از مدل‌های رایج و پرقدرت در کشور به‌حساب می‌آید.  Z4خودرویی کم مصرف و تند و تیز است. قلب تپنده این خودروی کوچک و جسور آلمانی از یک موتور چهار سیلندر خطی مستقیم با حجم 1997 سی‌سی، مجهز به توربوشارژر تشکیل شده است. این موتور قادر است نیرویی معادل 245 اسب بخار را در 6500 دور در دقیقه تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور تولید شده توسط آن 350 نیوتون‌متر در 4500 دور در دقیقه است.

سیستم سوخت‌رسانی در آن به‌صورت انژکتوری تزریق مستقیم صورت می‌گیرد. مصرف سوخت این خودرو به صورت ترکیبی 8/6 لیتر است که این عدد نشان می‌دهد Z4 خودرویی کم مصرف است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر این اتومبیل 1475 کیلوگرمی 5/5 ثانیه است که با توجه به خودروهای هم کلاس و حتی بسیاری از خودروهای شش سیلندر با حجم موتور بالاتر نیز سریع‌تر است. انتقال قدرت در این رودستر باواریایی توسط یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته تیپ‌ترونیک صورت می‌گیرد و نیروی تولید شده توسط موتور را به چرخ‌های عقب انتقال می‌دهد. Z4 دارای دو کیسه هوای ایمنی جلو و جانبی است. هم هم‌چنین سیستم پایداری و ترمز در این خودرو شامل سیستم مدیریت پایداری، CBC ,DSC, ABS DTC ,BA می‌شود. ترمزهای جلو و عقب نیز از نوع دیسکی با کالیپر خنک‌شونده با هواست. 


تجربه رانندگی
 

grcpw1vmdpkuuvnndf6.jpg


هنگامی که استارت پیشرانه Z4 را می‌زنیم و خودرو را روشن می‌کنیم، صدای غرش گوش‌نوازی از موتور بلند می‌شود و قدرت موتور را به رخ همگان می‌کشد. دنده را برای حرکت در حالت D قرار می‌دهیم و پدال گاز را فشار می‌دهیم، شتاب بی‌نظیر Z4 سرنشین و راننده را به صندلی‌ می‌چسباند و احساس یک خودروی کاملا اسپرت را به شما القا می‌کند.  به لطف سیستم تعلیق پیشرفته مستقل که در جلو به‌صورت جناغی دوبل و در عقب اتصال چندگانه (مولتی لینک) است، سواری بسیار نرم و دلنشینی را تجربه خواهید کرد. البته تمامی این‌ها با توجه به نوع خودرو که یک رودستر اسپرت تحسین‌برانگیز است، زیرا معمولا سواری در این نوع اتومبیل‌ها، بسیار خشک و کوبنده است.


6y0y9blwwtv6oq20mk2n.jpg

اما تجربه رانندگی با Z4 لذت بخش است. قدرت مانور و هندلینگ نیز در این خودرو بسیار بالاست، به‌گونه‌ای که کنترل خودرو حتی در سرعت‌های بالا نیز بسیار خوب و مطمئن به‌نظر می‌رسد. همچنین عملکرد موتور و گیربکس نیز خوب است به‌طوری‌که تعویض دنده‌ها بدون کوچک‌ترین تاخیر و کوبشی صورت می‌گیرد این موضوع سبب می‌شود از رانندگی با آن لذت ببرید و زمانی‌که از این خودرو پیاده می‌شوید احساس خوشایندی داشته باشید. همچنین شیفترهای تعویض دنده که پشت فرمان قرار گرفته‌اند، به خوبی عمل کرده و تمرکز راننده را روی رانندگی بیشتر می‌کند. در پایان می‌توان گفت ب‌ام‌و Z4 یک خودروی اسپرت دوست‌داشتنی است که می‌تواند حس هیجان و سرعت را در شما زنده نگه‌دارد.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها