کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

خودروی بی ام و i8 در ایران ، سراپا تناقض


کد خبر : ۲۱۳۶۴سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۱:۴۸:۴۷۴۹۴۵ بازدید

چیزی که دیده می‌شد، قیمت‌گذاری تا دو میلیارد و 500 میلیون تومانی برای خودرویی 150 هزار دلاری یا 700 هزار درهمی ‌بود. وقتی از واردکنندگان این ...
خودروی بی ام و i8 در ایران ، سراپا تناقضخودروی بی ام و i8 در ایران ، سراپا تناقض

کمپانی ب‌ام‌و آلمان، در صنعت خود افتخاری به نام i8 دارد. خودرویی که درباره آن  تحقیقات گسترده صورت گرفت و سرانجام در سال 2015 محصولی متفاوت ارائه شد. ب‌ام‌و به دلیل تکنولوژی و خلاقیتی که برای i8 خرج کرده است، همیشه به خود می‌بالد و آن را جزو افتخارات خود ‌می‌داند. ولی همین i8، می‌تواند افتخاراتی دیگر را برای ب‌ام‌و رقم بزند. همین که محصولی جدید از یک کمپانی، قوانین یک کشور را نقض می‌کند و پس از چند ماه تایید می‌شود، خود افتخاری است که بسیار عجیب می‌نماید! حال برای چه می‌گوییم تناقض؟! 

اردیبهشت سال 94، خودرویی به گمرک شهید باهنر بندرعباس می‌رسد که در اوج لوکس بودن، موتور 1/5 لیتری دارد و طبق قوانین هم می‌تواند ترخیص شود و هم نمی‌تواند! طبق قوانین گمرکی، ورود خودروهای لوکس به‌ داخل کشور ممنوع و از طرفی معیار لوکس بودن، موتور بالای 2500 سی‌سی است. در نتیجه آمدن i8، اولین تناقض قوانین ما را در سال 94 رقم زد. در همان زمان بود که i8 در ایران به‌عنوان خودرویی بسیار خاص تلقی می‌شد و در صفحات اینستاگرام کاربران خارجی، عکس‌هایی را می‌دیدیم که گویا دیدن یک i8 در غرب، افتخار به حساب می‌آید. ولی در ایران، هر روز خبر می‌آمد که فلان تعداد i8 به گمرک رسیده است. دومین تناقض هم اینجا شکل گرفت چرا این خودروی خاص، در این حجم واردات به کشور آمده است؟! آن روزها می‌گفتند اگر i8 به خاطر موتور 5/1 لیتری ترخیص هم شود، به دلیل عدم وجود خدمات پس از فروش (خدمات تعمیرات موتورهای هیبرید ب‌ام‌و که هنوز هم به ایران راه نیفتاده است)، اجازه عرضه در بازار را نمی‌گیرد. هنوز کلام منعقد نشده بود که ترخیص i8ها یکی پس از دیگری آغاز و ورود آن‌ها بلامانع اعلام شد.

این جا بود که تناقض سوم را هم دیدیم! داستان جالب از وقتی شروع شد که قیمت این خودرو پشت شیشه نمایشگاه‌داران دیده می‌شد. مبنا بر این بود که i8 خودرویی هیبرید است که در حالت ورود قانونی، تعرفه واردات بین صفر تا 8 درصد را دارد. چیزی که دیده می‌شد، قیمت‌گذاری تا دو میلیارد و 500 میلیون تومانی برای خودرویی 150 هزار دلاری یا 700 هزار درهمی ‌بود. وقتی از واردکنندگان این خودروها می‌پرسیدید که مگر قیمت این خودرو چقدر گران است؟ در جواب می‌گفتند این یک خودروی خاص است یا با مجوز خاص وارد شده و این است تناقض پنجم! زمانی که اعلام می‌شود مجوز خاص به کسی داده نمی‌شود، برخی واردکنندگان این خودرو، از مجوز خاص صحبت می‌کنند و دوره‌ای که پایه عملکردهای قوانین ثابت است، خبرهایی می‌رسد که گویا i8 قوانین خاص واردات دارد! طنز واردات ب‌ام‌و i8 از آنجایی شروع می‌شد که ‌این خودرو وارد شد، مجوز ترخیص گرفت و در نمایشگاه‌ها به فروش گذاشته شد، ولی مجوز پلاک را دریافت نکرد و برخی رسانه‌ها اعلام کردند باید i8ها ایران را ترک کنند. اگر خودرویی وارد شده است، چرا اجازه پلاک شدن ندارد؟! در همین حال و هوا بودیم که i8ها از ایران می‌روند و آسفالت‌های ایرانی را لمس نمی‌کند که ناگهان یکی از آن‌ها پلاک شد. سپس دومی، سومی، چهارمی ‌و هم‌چنان ادامه دارد! خودرویی لوکس که ورودش ممنوع بود و خدمات نداشت و قرار بر این بود که از ایران خارج نشود، ناگهان شماره‌گذاری آن آغاز شد. 

روند ورود و شماره‌گذاری i8 به قدری جالب است که شاهد بودیم فعالیت کمپانی ب‌ام‌و بعد از عرضه‌ این خودرو کمرنگ شد. زیرا تمام کادر اجرایی این برند آلمانی نشسته بودند تا سرنوشت i8 را در ایران ببینند. کمپانی ب‌ام‌و می‌تواند عجایب هفت‌گانه جهان را به هشت‌گانه تبدیل کند و داستان i8 را به عنوان هشتمین عجایب جهان برای نسل‌های بعد به یادگار بگذارد. نکته جالب‌تر این است که هنوز هیچ مرجع قانونی روند شماره‌گذاری این خودرو را اعلام نکرده است و نگفته سرانجام ‌این همه تناقض با کدام ماده قانونی از بین می‌رود؟!

با توجه به شرایط جدید اقتصادی و روابط سیاسی جدید، در صورت تلاش خودروسازان جهانی و فعالیت قانون‌گذاران ایرانی، احتمالا در سال‌های آینده شاهد داستان‌های مهیج‌تری نسبت به i8 خواهیم بود. 
 


حسین دلاور - روزنامه دنیای خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها