کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بانک مرکزی سهمیه صرافی‌ها را نداد


کد خبر : ۲۱۲۸سه شنبه، ۵ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۷:۱۲۳۷۴۱ بازدید

برخلاف تلاش بانک‌مرکزی که روز گذشته تمام عزم خود را جزم کرد تا بازار ارز و طلا هیجانی نشود، روز دوشنبه شاهد افت قیمت در هر دو بازار بودیم.

 دلار در پایان روز کاری با کاهش حدود 50تومانی به زیر دو هزار و 900 رسید و با قیمت دو هزارو 910 قیمت پایان روز را ثبت کرد و طلا که همچنان همزمان با کاهش قیمت جهانی طلا روند کاهش قیمت را طی می‌کند شاهد افت قیمت 30 هزارتومانی سکه طرح جدید بود و 825 هزارتومان به فروش رسید.

صبح دوشنبه هم مانند روز گذشته‌اش شاهد حضور مملو فروشندگان در بازار ارز بودیم ولی به دلیل عدم خرید صرافان، به سمت دلالان در خیابان منوچهری هدایت شده‌اند. یکی از صرافی‌های میدان فردوسی می‌گوید به‌دلیل اینکه بانک‌مرکزی مایل به تثبیت قیمت است و دلار عرضه‌شده توسط این نهاد به بازار تزریق می‌شود بنابراین بسیاری از صرافی‌ها امروز سهمیه دلار به دستشان نرسید و به همین دلیل بسیاری از صرافی‌ها امروز هم مانند دیروز به حالت نیمه‌تعطیل بودند و خریدوفروش در صرافی‌ها در ارقام پایین صورت می‌گرفت. اما در بازار، واسطه‌ها در ابتدای صبح به گفته یکی از دلالان «اول صبح به دلیل هجوم خیل فروشندگان، قیمت‌ها با دوهزارو810تومان برای دلار و سه‌هزارو920برای یورو خریدوفروش آغاز شد ولی آرام‌آرام تعداد فروشندگان کاهش پیدا کرد و روند افزایشی قیمت آغاز شد و تا دوهزارو900تومان برای فروش بالا رفت ولی نرخ خرید همچنان زیر دوهزارو900تومان بود.»

ساعت 12 در منوچهری به گفت‌وگو با مردم و دلالان می‌پردازم. یکی از فروشندگان ارز که خانم میانسالی است می‌گوید: «نگران هستم. صبح پسرم زنگ زده گفته قراره قیمت‌ها تا دوهزارو500 افت کنه منم هزارتا برای فروش آوردم ولی صرافی‌ها حاضر به خرید نبودند پس به اینجا آمدم و دوهزارو800 همه رو فروختم.» یکی دیگر از فروشندگان که جوان 25ساله است می‌گوید: «به‌نظر من قیمت‌ها پایین میاد از دیروز صدتومن اومده پایین تا آخرماه میشه دوهزارو700.»

بیشتر مردم که در منوچهری تجمع کرده‌اند قصد فروش ندارند و بیشتر برای اطلاع از قیمت‌ها آمده‌اند. یک مرد مسن می‌گوید: «حدود 10هزاردلار تو خونه دارم هر روز صبح میام اینجا اگر احساس کنم قیمت‌ها داره به زیر دوهزارو700 برمی‌گرده سریع برمی‌گردم خونه تا برای فروش بیارم»به او یادآور می‌شوم که بانک‌مرکزی مخالف افت قیمت‌هاست و او می‌گوید: «بانک‌مرکزی چی‌کاره است! اگه همه مردم فروشنده باشند قیمت میاد پایین همین الان چندنفر رو می‌شناسم که حاضرن دوهزارو700 دلارهایم را بخرند»

به یکی از واسطه‌هایی که در حال معامله است نزدیک می‌شوم از او نظرش را در مورد قیمت‌ها در چند روز آینده می‌پرسم. او می‌گوید: «به‌نظرم تا دوهزارو800 پایین میاد البته بانک‌مرکزی به زیر این قیمت راضی نیست پس فکر نمی‌کنم تا آخر سال بیشتر از این پایین بیاد» به سمت میدان فردوسی و صرافی‌ها می‌روم. بسیاری از صرافی‌ها کرکره‌ها را تا نیمه‌ پایین کشیده‌اند. تابلو اکثر آنها هم خالی از قیمت است و حتی در بعضی از صرافی‌ها روی در ورودی کاغذی به چشم می‌خورد که خریدوفروش نداریم. به یکی از صرافی‌هایی که باز است می‌روم و از او در مورد وضعیت بازار می‌پرسم» می‌گوید: «قیمت‌ها که افت کرده ولی تعداد فروشنده آنقدری نشده که قیمت‌ها هیجانی بشود و شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم»

از او درباره کنترل بانک‌مرکزی و خبر عدم‌تخصیص سهمیه به صرافی‌ها و جمع‌آوری دلار از بازار می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: «ما که مشکلی نداشتیم ولی خب نظر بانک‌مرکزی رو همه می‌دانند و به همین دلیل بعید می‌دونم قیمت‌ها کاهش چشم‌گیری داشته باشند» به‌نظر می‌رسد بازار ارز می‌خواهد نسبت به توافق هسته‌ای واکنش نشان دهد ولی سیف همچنان یک‌تنه در مقابل هرگونه اقدام هیجانی ایستاده است. در پایان روز کاری اتحادیه صرافان قیمت ارزهای رایج بازار را به شرح زیر اعلام کرد: دلارآمریکا: دوهزارو910دلارکانادا: دوهزارو850روپیه: 50 یورو: سه‌هزارو960لیر ترکیه: هزارو485درهم: 798یوآن: 495 ین ژاپن: 298 (قیمت‌ها به تومان)

بازار پرالتهاب سکه

در راه بازگشت سری به بازار طلای کریم‌خان می‌زنم برخلاف تصور در آنجا خبری از موج فروشندگان نیست ولی تابلو فروشندگان سکه هر لحظه نزولی است. یکی از فروشندگان طلا می‌گوید: «از صبح که مغازه را باز کردم هر ساعت به‌صورت میانگین شاهد کاهش پنج‌هزارتومانی قیمت سکه طرح جدید بودم و امروز یکی از نزولی‌ترین روزهای قیمت سکه بود» یکی دیگر از طلافروشان این بازار می‌گوید: «صبح با 845هزارتومان شروع شد و تا 810هزارتومان هم پایین آمد ولی الان یک ساعتی می‌شود که دوباره 10هزارتومان‌گران شده است» از او درباره فروشندگان می‌پرسم و می‌گوید: «صبح تعدادشان زیاد بود ولی از ساعت12 به‌تدریج کم شدند و در نهایت تا ساعت دو بعدازظهر بازار به حالت عادی برگشت»

او پیش‌بینی می‌کند: «با توجه به قیمت جهانی و عدم‌تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در بازار سکه به نظر می‌رسد بازهم شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم و شاید تا 800هزارتومان سکه طرح جدید افت قیمت داشته باشد» نیم‌سکه با 10هزارتومان کاهش و ربع‌سکه با شش‌هزارتومان کاهش هرکدام به قیمت‌های 435 و250هزارتومان به فروش رسیدند. از تنها فروشنده بازار در باره نظرش در مورد کاهش قیمت‌ها می‌پرسم و می‌گوید: «به‌نظرم باز هم تا 900هزارتومان بالا می‌رود ولی من ترجیح می‌دم سکه‌هام رو بفروشم و روی زمین سرمایه‌گذاری کنم»

با تمام این تفاسیر به‌نظر می‌رسد که در روزهای آینده شاهد خروج سرمایه‌های انباشته‌شده در بازار طلا و هدایت آن به سمت بازارهای دیگر باشیم ولی طبق پیش‌بینی‌ها و با لحاظ اصرار رییس کل بانک‌مرکزی، افت محسوس قیمت‌ها در بازار ارز بعید به‌نظر می‌رسد. حال، باید دید آیا در سال 93 دولت اجازه نفس‌کشیدن به بازار ارز را خواهد داد یا همچنان شاهد کنترل دستوری این بازار توسط بانک مرکزی خواهیم بود. گرچه در حال حاضر تداوم تثبیت در این بازار به نفع تولید‌کنندگان خواهد بود و جلو فشاری که واردکنندگانی که در هشت‌سال گذشته با استفاده از رانت توانستند محصولات دست چندم چینی را وارد بازار کنند خواهد گرفت.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها