کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

730 هزار نفر با مدرک فوق‌لیسانس و دکترا خانه‌نشین هستند


کد خبر : ۲۱۲۱۷چهارشنبه، ۱۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴:۰۹۳۳۹۱ بازدید

در حالی نوبخت سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد، از 827 هزار نفر نیروی جویای کار در سال گذشته حدود 600 هزار نفر مشغول کار شدند که طبق ...

در حالی نوبخت سخنگوی دولت دیروز اعلام کرد، از 827 هزار نفر نیروی جویای کار در سال گذشته حدود 600 هزار نفر مشغول کار شدند که طبق آمار وزارت کار، در حال حاضر 730 هزار نفر با مدرک فوق لیسانس و دکترا خانه نشین هستند.

آمارهای اشتغال‌زایی رنگ و بوی خوبی ندارد، تا جایی که مطابق آمارهای وزارت کار در حال حاضر حدود 730 هزار نفر با داشتن مدرک فوق لیسانس و دکترا بیکار هستند.  این یک نمونه از وضعیت نابه سامان بازار کار است.

وزارت کار در گزارش خود از وضعیت بازار کار کشور در دوره 9 ساله 1384 تا 1393، آمارهای جالبی را ارائه کرده است.

به گزارش ایران جیب به نقل از تسنیم، مطابق این گزارش  تعداد غیرفعالان اقتصادی کشور در سال 84 به میزان 33 میلیون و 469 هزار نفر بوده، این تعداد در سال 93 به 40 میلیون  و 198هزار نفر افزایش یافته است. از سویی، تعداد بیکاران از 2 میلیون و 674 هزارنفر به 2 میلیون  و 514هزارنفر رسیده است. همچنین تعداد جمعیت باسواد غیرفعال اقتصادی در سال 84 به میزان 27 میلیون و 477 هزار نفر بوده که این تعداد با افزایش نسبتاً بالایی به 33 میلیون و 256 هزارنفر در سال گذشته رسیده است؛ بنابراین در یک دوره 9ساله بر تعداد جمعیت غیرفعال اقتصادی کشور که اتفاقاً در سن کار هم قرار دارند، 5میلیون و 778 هزار و 460 نفر افزوده شده است.


آمار وزارت کار: 730 هزار دکتر بیکار در کشور

بر اساس آمار وزارت کار، در سال 1384 تعداد 2میلیون و 115هزار نفر دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس بودند که بعد از فراغت از تحصیل به جای فعالیت در بازار کار، همچنان در صف بیکاران هستند. این تعداد در سال 93به میزان 5میلیون و 212هزار نفر تنها در این دو گروه فارغ التحصیل افزایش یافته است.

مطابق این گزارش، تعداد 601 هزار نفر با مدرک فوق لیسانس و دکتری حرفه ای و تخصصی، غیر فعال هستند. اگر تعداد افرای بیکار دارای مدرک بالاتر از فوق لیسانس را به 601 هزار بیکار (فوق لیسانس و دکتری حرفه ای و تخصصی) اضافه کنیم، حدود 730 هزار نفر دکتری خانه نشین داریم.

در مقابل این آمار، در دوره 84تا 93تعداد 787هزار نفر نیز با مدرک فوق لیسانس و دکتری تخصصی و حرفه ای موفق به ورود به بازار کار شده اند؛ بنابراین تصور اینکه بعد از پایان تحصیلات، اشتغال در بازار کارکشور مهیا است، خیال نادرستی است. اما درمقابل این وضعیت صحبت های روز گذشته سخنگوی دولت به گونه ای است که انگار مشکلی در بازار بلبشوی کار وجود ندارد.

نوبخت در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به آمارهای اشتغال در سال 94  گفت: در سال گذشته براساس طرح آمارگیری، نیروی کار کشور با افزایش نرخ مشارکت مواجه شد. به شکلی که نرخ مشارکت نیروی کار از 37.2 درصد در سال 93 به 38.2 درصد درسال 94 افزایش یافت.

نوبخت ادامه داد: جمعیت فعال کشور نیز از  23 میلیون نفر در این سال به حدود 24 میلیون نفر افزایش یافت و حدود 667 هزار نفر به جمعیت شاغل اضافه شد و جمعیت شاغل کشور به حدود 21 میلیون و 972 هزار نفر رسید.


بیکاری افزایش یافت

وی به جمعیت بیکاران کشور نیز گفت: در سال گذشته جمعیت بیکاران کشور از دو میلیون و 514 هزار نفر به حدود دو میلیون و 729 هزار نفر رسید و جمعیت شاغلی که در بخش‌های مختلف به اشتغال رسیدند در بخش‌های مختلف کشاورزی و خدمات  جذب شدند و جذب بخش صنعت از سایر بخش‌ها کمتر بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته 827 هزار نفر نیروی جدید وارد بازار کار شدند حدود 600 هزار نفر توانستند موفق به اشتغال شدند.

 به گزارش تسنیم،با آمارهای مذکور می‌توان این نتیجه را گرفت، در میان شاخص‌های کلان اقتصادی، بیکاری از جمله مواردی است که در دولت روحانی بهبودی نداشته است تا جایی که آمارها نشان‌ می‌دهد که در دولت یازدهم نرخ بیکاری در کشور افزایش یافته است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها