کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاریخچه پلاک‌‌ تهران الف


کد خبر : ۲۱۱۷۱سه شنبه، ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۳:۱۳۳۵۱۸ بازدید

در دوران صدارت وثوق الدوله (1298) به درشکه‌ها و گاری‌ها پلاک‌هایی چسبانده شد و هر یک از آنها دارای شماره‌ای شدند. در آن زمان متولی این کار ...
تاریخچه پلاک‌‌ تهران الفتاریخچه پلاک‌‌ تهران الف

در دوران صدارت وثوق الدوله (1298) به درشکه‌ها و گاری‌ها پلاک‌هایی چسبانده شد و هر یک از آنها دارای شماره‌ای شدند. در آن زمان متولی این کار اداره بلدیه (شهرداری) بود. تعویض و نصب پلاک بر روی خودروها در ایران قدمتی طولانی دارد، سابقه اولین خودرو پلاک شده در کشور برمی گردد به سال 1305 که اولین خودرو به کشور وارد شد.

به گزارش ایران جیب ، در سال 1305 که ابتدائی‌ترین خودروها وارد کشور شدند هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که امروز با تعدد خودرو مواجه شویم. در آن روزگارها قوانینی که شامل 32 بند بود برای شماره گذاری خودروها وضع شد که البته این قوانین سه سال بعد از ورود اولین خودروها به کشور یعنی در سال 1308 تنظیم شد. در آن سال، خودروها صاحب پنج پلاک شدند؛ نام کارخانه، آدرس مالک، نمره‌عقب، نمره‌جلو و پلاک مالیات.

تصویب قوانین به همین‌جا ختم نشد؛ حدود 1308 وقتی تعداد اتول سوارهای شخصی شهر به 1522 نفر رسید، قوانین مربوطه نیز تغییر کرد و پلاک‌ها متشکل از نام شهر و حدود چهارعدد که در بالای نام شهر قرار داشت، شدند.

در گذشته در پلاک خودروها پنج رقم و نام شهری که خودرو در آن پلاک شده بود دیده می‌شد و یا به همراه شماره پلاک و نام شهر عددی دیگر در آن درج می‌شد.

از روز 17 فروردین 47 اتومبیل‌هایی که پلاک‌های‌ تهران الف داشتند یکی بعد از دیگری وارد خیابان‌ها شدند، این اتومبیل‌ها از 12 بهمن سال 46 (سال قبل از آن) در نوبت گرفتن این پلاک‌ها بوده‌اند تا اینکه تعدادی محدود از آنها موفق به گرفتن پلاک‌های خود شدند. در اطلاعیه‌ای که به مناسبت تغییر شماره اتومبیل ها در جراید انتشار یافته بود، گفته شده بود آنها باید از طریق ثبت‌نام در کلانتری‌ها در روزهای تعیین‌شده و با تسلیم فیش بانکی (بانک ملی) مبلغ 114 ریال پول، پلاک اتومبیل خود به انضمام فتوکپی سند مالکیت خود نسبت به طی شدن مراحل قانونی پلاک های جدید (تهران ـ الف) اقدام می‌کردند.

به محض صدور این اطلاعیه غوغایی از متقاضیان «تهران الف» جلوی کلانتری‌ها به راه افتاد، به طوری که شهربانی مجبور شد آنها را به شکل سری‌بندی‌ بپذیرد. البته در اطلاعیه شهربانی آمده بود وقتی متقاضیان به شکل سری‌بندی به کلانتری‌ها مراجعه کنند و پلاک و فیش بانک ملی و پلاک و اوراق و اسناد را به کلانتری‌ها تحویل دهند، ماموران موظف هستند بلافاصله پلاک های «تهران الف» را روی اتومبیل آنها پیچ و مهره کنند، همچنین مالکان تاکسی‌ها و شوراهای کرایه حومه تهران نیز برای تبدیل شماره خود به شرکت تعاونی تاکسی‌داران مراجعه و پلاک خود را دریافت و نصب کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها