کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

رنو تالیزمان هم به ایران می آید / تصاویر


کد خبر : ۲۰۹۷۵شنبه، ۷ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵:۵۴۲۰۵۳۵ بازدید

چندی پیش و در جریان نمایشگاه خودرو‌ فرانکفورت، رنو از یک سدان بزرگ و جدید به نام تالیزمان رونمایی کرد؛ خودرویی که قرار است در بازارهای ...

چندی پیش و در جریان نمایشگاه خودرو‌ فرانکفورت، رنو از یک سدان بزرگ و جدید به نام تالیزمان رونمایی کرد؛ خودرویی که قرار است در بازارهای جهانی به رقابت با خودروهایی همچون کمری، اپتیما، پاسات، موندئو، ۵۰۸، C۵ و سوناتا برود و رنو برای برتری در این رقابت، تمام تلاش خود را به خرج داده است تا بهترین سدان تاریخ خود را معرفی کند. این خودرو که از زبان طراحی جدید رنو بهره می‌گیرد، به‌سرعت در بازارهای جهانی مورد استقبال قرار گرفت و نشان داد طراحان و مهندسان رنو توانسته‌اند مسیر درستی را انتخاب کنند.

مدتی قبل مدیرعامل نگین خودرو به‌عنوان نماینده رنو فرانسه در ایران اعلام کرد برنامه‌ریزی‌های لازم برای عرضه تالیزمان در ایران انجام شده ‌‌و این خودرو در نیمه نخست سال آینده روانه بازار خواهد شد. به همین مناسبت در این بخش مروری بر توانایی‌های فنی و امکانات تالیزمان، برگ برنده رنو در بازار سدان‌های بزرگ خواهیم داشت.


kyhtio4ylsa7clkw3d.jpg

موتور و گیربکس

رنو قصد دارد تالیزمان را به برترین خودرو در کلاس خود تبدیل کند و برای این موضوع باید توجه ویژه‌ای به بخش‌های فنی آن داشته باشد و به همین دلیل موتور و گیربکس متفاوتی برای این خودرو توسعه داده شده است. تالیزمان در بازارهای جهانی با موتورهای مختلف بنزینی و دیزل عرضه می‌شود که بر اساس اطلاعات نگین خودرو، قوی‌ترین نمونه موتور تالیزمان وارد ایران خواهد شد. این موتور با قدرت 190 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر، در کلاس خود یکی از قوی‌ترین نمونه‌ها در بازارهای جهانی است ضمن آنکه از رقبای خود در بازار ایران نیز قوی‌تر است چراکه رقبای این موتور همگی کمتر از 180 اسب بخار قدرت دارند. نکته جذاب این موتور اما در کنار قدرت و گشتاور بالا، حجم کم آن است و رنو توانسته با بهره‌گیری از توربوشارژر، قدرت موتور را به محدوده 190 اسب بخار برساند.

موتور نمونه‌های وارد شده به ایران 1.6 لیتر حجم دارد و با بهره‌گیری از دو توربوشارژر (یکی برای دورهای پایین و دیگری برای دورهای بالای موتور)، می‌تواند قدرتی بالاتر از موتورهای 2.4 لیتری ایجاد کند ضمن آنکه با توجه به حجم کم، مصرف سوخت این موتور نیز بسیار پایین است. رنو از فناوری‌هایی در این موتور استفاده کرده که پیش از این نمونه آن را در موتورهای فرمول یک این شرکت دیده‌ایم و به این ترتیب اصطکاک موتور این خودرو بسیار پایین است ضمن آنکه با بهره‌گیری از دو توربوشارژر، به‌سرعت به فرامین راننده پاسخ می‌دهد و گشتاور بالایی نیز دارد. از همه اینها مهم‌تر اما به دست آمدن گشتاور بالای موتور در دورهای پایین است به‌گونه‌ای که 90درصد گشتاور از دور موتور 2000 در دسترس راننده است و این یعنی خودرو به‌سرعت می‌تواند شتاب‌گیری کند. در زمینه گیربکس هم رنو در نسل جدید خودروهایش عملکردی انقلابی داشته و به‌جای بهره‌گیری از گیربکس‌های اتوماتیک سنتی، از گیربکس‌های دوکلاچه استفاده می‌کند و روی تالیزمان هم گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفت سرعته نصب کرده است. این گیربکس عملکرد بسیار سریعی دارد و در عین حال تعویض دنده‌ها در آن به نرمی انجام می‌شود.


hm8dek8iw3tzqkwyx4c.jpg

 
فضای داخلی و محفظه بار

رنو پیش از این هم نشان داده استاد فضاسازی در خودرو است و می‌تواند به‌خوبی فضای داخلی را برای سرنشینان مهیا کند اما این مسئله در تالیزمان به اوج خود رسیده است چراکه این خودرو تقریبا در تمام زمینه‌ها ازجمله فضای سرنشینان و فضای بار بالاتر از رقبای خود در بازارهای جهانی و البته بازار ایران قرار دارد. طول تالیزمان 4848 میلی‌متر است و به این ترتیب از تمام رقبای خود در این کلاس کشیده‌تر است ضمن آنکه فاصله محوری آن 2808 میلی‌متر است و بالاتر از خودروهایی همچون کیا اپتیما، فولکس واگن پاسات و پژو508 جای می‌گیرد و همین مسئله باعث شده سرنشینان خودرو چه در جلو و چه در عقب از فضای کافی برای پاها برخوردار باشند ضمن آنکه فضای بالای سر نیز مناسب است تا از این نظر مشکلی وجود نداشته باشد.

عرض اتاق نیز به‌خوبی مدیریت شده و یک کنسول بزرگ در وسط خودرو جای گرفته تا راننده و سرنشین جلو بتوانند به یک اندازه از آن بهره‌مند شوند. ازنظر فضای زانو برای سرنشینان عقب نیز تالیزمان عملکرد خوبی داشته و با در اختیار دادن فضای 262 میلی‌متری، عملا بالاتر از بسیاری از رقبایش جای می‌گیرد ضمن آنکه در این بخش بیشترین ارتفاع سقف را در این کلاس در عقب خودرو برای سرنشینان فراهم می‌کند تا به‌راحتی بتوانید در صندلی جای گیرید.

در زمینه محفظه‌های داخل اتاق هم رنو رکوردشکنی کرده است تا جایی که در بخش‌های مختلف اتاق این خودرو 25.4 لیتر فضا برای قرار دادن اشیای مختلف تدارک دیده شده که بالاتر از تمام رقباست تا جایی که می‌توان بطری‌های آب 1.5 لیتری را در محفظه در‌های جلوی آن جای داد و البته در مدل‌های سفارشی، محفظه خنک‌کننده هم تدارک دیده شده است. طول باند خودرو باعث شده فضای صندوق‌عقب هم بزرگ باشد و با داشتن صندوقی به حجم 572 لیتر، از تمام رقبای خود در این کلاس جادارتر است.


ivm58ka2oltvz812yyp.jpg


متصل بمانید!

تالیزمان هر آنچه را برای ارتباط میان خودرو و وسایل الکترونیکی نیاز دارید، در اختیارتان می‌گذارد و به این ترتیب تقریبا می‌توان به هر روشی که تصور کنید اطلاعات، فایل‌های صوتی، تصاویر و ... را به خودرو برسانید. برای این منظور در کنسول میانی دو محل برای اتصال USB در نظر گرفته شده است که از طریق آنها می‌توان برای شارژ تجهیزات الکترونیکی هم اقدام کرد ضمن آنکه از همین طریق می‌توان فایل‌های صوتی و تصویری و ... را به سیستم صوتی خودرو رساند. به‌علاوه امکان اتصال کارت SD نیز به خودرو وجود دارد که از طریق آن می‌توان علاوه بر ارسال فایل‌های صوتی و تصویری، سیستم رهیاب خودرو را نیز به‌روز کرد. سرنشینان عقب هم از این اتصالات بی‌بهره نیستند و دو پورت USB برای آنها در نظر گرفته شده است. درنهایت امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث نیز وجود دارد.


سیستم صوتی BOSE، شمشیر برنده رنو

رنو مدت‌هاست همکاری تنگاتنگی با شرکت BOSE دارد و از سیستم‌های صوتی این شرکت برای مدل‌های برتر خود استفاده می‌کند اما داستان سیستم صوتی تالیزمان حتی متفاوت‌تر از دیگر خودروهای رنو است و BOSE برترین سیستم صوتی خود را برای این خودرو تدارک دیده است. این سیستم صوتی به‌طور اختصاصی برای تالیزمان طراحی و مهندسی شده است و با داشتن 12 اسپیکر و آمپلی‌فایر دیجیتال و البته 6 اکولایزر، محیط خودرو را به‌خوبی پوشش می‌دهد به‌گونه‌ای که در سطوح صدای پایین نیز تمامی سرنشینان به‌خوبی می‌توانند به جزئیات صدا گوش دهند. به‌علاوه سیستم صوتی این خودرو به یک فناوری اختصاصی برای حذف صداهای مزاحم محیط نیز مجهز است که باعث می‌شود همواره صدایی شفاف را در خودرو داشته باشید. برای این منظور 3 میکروفون درون خودرو تعبیه شده است که سطوح صدای داخلی خودرو را می‌سنجند و با تنظیم صداهای سیستم صوتی می‌تواند این صداهای مزاحم را از میان ببرد تا همواره راننده و سرنشینان صدایی شفاف را داشته باشند. البته این اتفاق به هیچ عنوان خللی در پخش موسیقی ایجاد نمی‌کند و راننده و سرنشینان متوجه وجود صداهای اضافی نخواهند شد.


azs3n9yf0f2vixnnzaju.jpg


یک محیط کاملا آرام

فضای درونی تالیزمان علاوه بر جاداری و راحتی، بی‌صدا نیز هست چراکه مهندسان رنو تلاش زیادی برای عایق‌بندی کابین کرده‌اند. در این زمینه می‌توان به شیشه‌های این خودرو اشاره کرد. شیشه‌های این خودرو به‌طور کامل دوجداره هستند و مهندسان رنو با بهره‌گیری از یک ‌لایه پلاستیک شفاف عایق صدا در بین دو لایه شیشه موفق شده‌اند سطح انتقال صدا به درون کابین را تا حد زیادی پایین بیاورند. نکته قابل‌توجه آنکه ضخامت این شیشه‌ها 4 میلی‌متر است و تفاوتی با شیشه‌های عادی خودروها ندارند.


یک رانندگی اقتصادی

تالیزمان علاوه بر داشتن یک موتور کم‌مصرف و گیربکس دوکلاچه که مانع از هر رفتن نیروی موتور می‌شود، به دکمه ECO نیز مجهز است. با فشردن این دکمه راننده به خودرو اعلام می‌کند که قصد یک رانندگی اقتصادی را دارد تا از این طریق مصرف سوخت خودرو کاهش پیدا کند. با این کار میزان گشتاور و دور موتور خودرو محدود می‌شود و دنده‌ها در دورهای موتور پایین تعویض می‌شوند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. به‌علاوه سیستم ECO این خودرو قابلیت تشخیص شیب‌ها را دارد و به این ترتیب در سربالایی و سرپایینی، خودرو از توان و کشش یکسانی با مسیرهای عادی برخوردار است. البته در این وضعیت هم راننده همچنان می‌تواند یک رانندگی سریع داشته باشد چراکه کافی است پای خود را ‌ روی پدال گاز فشار دهد تا خودرو از وضعیت ECO خارج شود و به وضعیت عادی بازگردد.


1bsz4zttk45d5tp1pa4y.jpg


صفحه نمایشی که بزرگ و بزرگ‌تر است!

رنو برای تالیزمان علاوه بر آپشن سیستم صوتی BOSE، 3 نوع مختلف صفحه نمایشگر را نیز عرضه می‌کند تا خریدار بتواند حق انتخاب کافی داشته باشد. در مدل‌های پایه، یک صفحه نمایش 4.2 اینچی وظیفه نمایش اطلاعات سیستم صوتی، ایستگاه‌های رادیو و البته نمایش وضعیت سیستم تهویه را بر عهده دارد. علاوه بر این، امکان انتخاب یک صفحه نمایش 7اینچی نیز وجود که به‌صورت لمسی عمل می‌کند و این مسئله باعث می‌شود تعداد دکمه‌های کنسول وسط کاهش پیدا کند. در بالاترین رده آپشن، می‌توانید یک صفحه نمایش بزرگ 8.7 اینچی را انتخاب کنید که به‌صورت عمودی نصب می‌شود و علاوه بر ابعاد بزرگ‌تر، از کیفیت بسیار بالاتری نسبت به نمونه‌های مشابه برخوردار است ضمن آنکه امکان کنترل و نمایش بخش‌های مختلف خودرو از همین طریق وجود دارد.


همه‌چیز تحت کنترل است!

هرچند طراحی تالیزمان به‌گونه‌ای است که رانده دید مناسبی نسبت به محیط اطراف دارد اما برای راحتی بیشتر راننده، کل 360درجه محیط اطراف این خودرو توسط سنسورهای اولتراسونیک رصد می‌شود تا وجود هرگونه مانعی به اطلاع راننده برسد. برای این منظور از آخرین و دقیق‌ترین سنسورها استفاده شده است تا با دقت بالا بتوانند به کمک راننده بیایند. در تالیزمان 4 سنسور‌ روی سپر جلو، 4 سنسور ‌روی سپر عقب و 4 سنسور نیز در چهارگوشه خودرو نصب شده است و عملا اطراف این خودرو به‌طور کامل رصد می‌شود. اخطارهای این سیستم به‌صورت صوتی است ضمن آنکه در صورت نزدیک شدن بیش‌ازحد به موانع، اخطارها به‌صورت تصویری نیز‌ روی LCD به نمایش درمی‌آید. علاوه بر اینها، ‌روی تالیزمان سیستم هشدار نقاط کور نیز نصب شده است که می‌تواند کمک بزرگی در زمان تردد در جاده‌ها باشد. این سیستم با بهره‌گیری از 4سنسور گوشه‌های خودرو، وضعیت محیط اطراف را در زمان تردد در سرعت‌های 30 تا 140 کیلومتر در ساعت بررسی می‌کند درصورتی‌که خودرویی در این نواحی باشد، از طریق آیینه جانبی به راننده هشدار می‌دهد. به این ترتیب درصورتی‌که راننده قصد سبقت‌گیری داشته باشد، می‌تواند از وضعیت محیط اطراف آگاه شود تا در صورت وجود خودرویی که در نقاط کور آیینه قرار دارد، سبقت‌گیری را انجام ندهند.


pud7fyfw23md0c9pr1.jpg

یک پارک کاملا خودکار

برای پارک آسان تالیزمان، علاوه بر 12 سنسور، یک دوربین نیز ‌روی تالیزمان نصب شده است. این دوربین به‌خوبی در میان لوگوی رنو ‌روی صندوق‌عقب جای گرفته و به این ترتیب به نمای ظاهری خودرو لطمه نمی‌زند. علاوه بر اینها فرمان برقی خودرو نیز در زمان پارک نرم‌تر می‌شود تا پارک خودرو را آسان‌تر کند. اینها همه اما تنها بخشی از توانایی‌های تالیزمان است چراکه این خودرو به سیستم پارک خودکار نیز مجهز است. این سیستم تا سرعت 30 کیلومتر بر ساعت می‌تواند فضای پارک اطراف خودرو را در زمان حرکت بررسی کند و فضای کافی را به اطلاع راننده می‌رساند. پس از آن کافی است راننده توقف کند و پس از آن خودرو به‌طور خودکار کنترل فرمان را به دست می‌گیرد و خودرو را به‌صورت دوبل پارک می‌کند. در این پروسه تنها کافی است راننده دنده را در وضعیت R قرار دهد و پدال گاز را کنترل کند.


و هنوز ادامه دارد...

رنو آنقدر برای تجهیز تالیزمان تلاش کرده است که لیست آپشن‌های این خودرو می‌تواند به‌راحتی چندین صفحه را شامل شود اما به‌طور خلاصه سیستم چراغ‌های نوربالای هوشمند یکی از آپشن‌های این خودرو است. این سیستم از طریق یک دوربین، فضای جلوی خودرو را رصد می‌کند و در صورت وجود وسیله نقلیه دیگری، چراغ نوربالا را به وضعیت نورپایین تبدیل می‌کند و پس از عبور از وسیله نقلیه و در صورت خالی بودن مسیر بار دیگر وضعیت نوربالا را درگیر می‌کند.سیستم ترمز اضطراری هوشمند از دیگر آپشن‌های این خودرو است.

این سیستم با کمک یک رادار در جلوی خودرو، نزدیک‌شدن به خودروهای دیگر را رصد می‌کند و درصورتی‌که راننده به‌موقع ترمز نکند، پس از اخطار صوتی و تصویری، ترمزها را برای جلوگیری از تصادف درگیر می‌کند. سیستم کمکی حرکت در سربالایی از دیگر امکانات نصب شده‌ روی تالیزمان است که کمک بزرگی برای آغاز حرکت در مسیرهای شیبدار به شمار می‌رود. آیینه وسط تالیزمان به‌صورت الکترونیکی وجود نور شدید در پشت خودرو را تشخیص می‌دهد و برای جلوگیری از خیره‌شدن چشم راننده تیره می‌شود. سیستم روشنایی این خودرو نیز در زمان پیچیدن با سرعت‌های کم به کمک راننده می‌آید و در سرعت کمتر از 40کیلومتر در ساعت و در صورت روشن بودن چراغ‌های خودرو، با پیچیدن فرمان با زاویه بیش از 25درجه یا روشن شدن راهنما، چراغ مجزایی در زیر سپر روشن می‌شود تا بتواند گوشه‌های پیچ را روشن کند. به این ترتیب راننده بدون مشکل می‌تواند وارد کوچه‌های باریک، پل‌ها و یا فضای پارکینگ شود.


قیمت چند؟!

هرچند هنوز قیمت این خودرو از سوی نگین خودرو به‌عنوان نماینده رنو فرانسه در ایران اعلام نشده است اما می‌توان پیش‌بینی کرد با توجه به قیمت خودرو در بازارهای جهانی و رقبای آن در ایران، تالیزمان با قیمتی در حدود 170 میلیون تومان وارد بازار شود؛ قیمتی که با توجه به توانایی‌های فنی، ظاهر و البته سطح بالای امکانات ایمنی و رفاهی می‌تواند برگ برنده قدرتمندی برای این رنو تازه وارد در بازار ایران باشد.
 


* مهندس بابک وفایی 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها