کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

امید به افزایش صادرات با راه‌اندازی قطار تهران− نخجوان


کد خبر : ۲۰۹۴۸پنجشنبه، ۵ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹:۳۰۱۴۳۱ بازدید

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ابراز امیدواری کرد که با اتصال شبکه ریلی ایران و جمهوری آذربایجان صادرات محصولات کشاورزی به روسیه افزایش ...
امید به افزایش صادرات با راه‌اندازی قطار تهران− نخجوانامید به افزایش صادرات با راه‌اندازی قطار تهران− نخجوان

مدیرعامل منطقه آزاد ارس ابراز امیدواری کرد که با اتصال شبکه ریلی ایران و جمهوری آذربایجان صادرات محصولات کشاورزی به روسیه افزایش یابد. ایران و روسیه به تازگی بر سر همکاری‌های گمرکی به توافق رسیدند.
 
به گزارش ایران جیب، مسئولان کشورمان و جمهوری آذربایجان بر سر راه‌اندازی یک خط ریلی مستقیم میان تهران و نخجوان به توافق رسیده‌اند و چنان که مدیر عامل منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس می‌گوید این پروژه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

محسن عرب‌باغی روز چهارشنبه (4 فروردین) به خبرگزاری ایلنا گفت: «سیاست ما افزایش صادرات و افزایش ترانزیت از شبکه ریلی و جاده‌ای به کشورهای حوزه cis است.» نخجوان مرکز جمهوری خودمختاری به همین نام در جنوب غرب جمهوری آذربایجان است که با ایران 162 کیلومتر مرز مشترک دارد.

ضرورت ارتقاء کیفیت محصولات

عرب‌باغی با توجه به بالا گرفتن اختلاف‌ها میان ترکیه و روسیه خاطر نشان کرد که این شرایط بهترین فرصت است که نیاز بازار کشورهای حوزه cis از طریق ایران و منطقه آزاد ارس تامین شود. cis اتحادیه‌ای است که سال 1991 توسط روسیه، بلاروس و اوکراین تاسیس شد و در سال‌های بعد اغلب جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی، از جمله آذربایجان به آن پیوستند.

مدیرعامل منطقه آزاد ارس درباره اهمیت راه‌اندازی قطار تهران−نخجوان گفت: «به طور قطع با راه‌اندازی این مسیر ریلی و اتصال شبکه ریلی ایران به آذربایجان، تبادل گردشگر بین کشورمان و کشورهای حوزه قفقاز و cis و درآمدهای ارزی افزایش خواهد یافت.» او با اشاره به قطع صادرات محصولات کشاورزی از ترکیه به روسیه تصریح کرد که ایران برای سهم داشتن از این بازار باید ابتدا کیفیت محصولات خود را افزایش دهد و به استانداردهای روز بین‌المللی برسد.

همکاری تاریخی گمرکی با روسیه

اسفند ماه سال گذشته و در جریان سفر ولادیمیر مالینین، معاون اول رئیس کل گمرک فدراسیون روسیه به تهران و دیدار او با مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک توافقی حاصل شد که "بزرگ‌ترین سند همکاری‌های گمرکی تاریخ دو کشور" توصیف شده است.

خبرگزاری ایرنا 12 اسفند 94 به نقل از روابط عمومی گمرک گزارش داد، براساس این توافق، گمرک روسیه ترخیص محصولات کشاورزی فاسدشدنی ایران را در اولویت کاری خود قرار خواهد داد.بنابر این گزارش دو کشور همچنین توافق کردند تا مسیر ریلی را از طریق کشور آذربایجان توسعه دهند و ترانزیت دریایی نیز با محوریت بندرهای آستراخان، ماخاچ قلعه و بندر علیا از طرف روسیه و بندرهای آستارا، انزلی، امیرآباد و نوشهر در ایران توسعه یابد.

اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی و روسیه فروردین سال گذشته پیش‌بینی کرده بود: «اگر مشکل حمل و نقل و مسائل بانکی و روادید و مشکل تعرفه‌ها و قیمت‌گذاری بین ایران و روسیه حل شود مبادلات تجاری این دو کشور از مرز ۴ میلیارد دلار عبور می‌کند.»

قطار مشهد ـ نخجوان

پس از تحریم مسکو توسط کشورهای غربی به خاطر درگیری‌های اوکراین، جمهوری اسلامی تامین برخی از نیازهای روسیه از جمله در زمینه محصولات کشاورزی و شیلات را بر عهده گرفت. افزون بر این روسیه بخش قابل توجهی از مواد غذایی مورد نیاز خود را از ترکیه تامین می‌کرد که با توجه به تیره شدن روابط دو کشور بر سر اوضاع سوریه، در این عرصه با مشکلات جدی روبرو شده است.

مشکل بزرگ ایران برای جایگزین کردن صادرات ترکیه در بازارهای روسیه، به جز نازل بودن کیفیت محصولات که عرب‌باغی به آن اشاره کرد، فقدان زیرساخت‌های لازم ارتباطی است که انتظار می‌رود با راه‌اندازی قطار تهران−نخجوان تا حدودی بهبود یابد.

تقریبا همزمان با توافق گمرکی میان ایران و روسیه، مسئولان راه‌آهن کشورمان و جمهوری آذربایجان نیز در نشست مشترکی در نخجوان برای راه‌اندازی قطار بین‌المللی نخجوان - مشهد مذاکره کردند. مسئولان ارشد راه‌آهن ایران و آذربایجان اسفند ماه گذشته توافق کردند همکاری‌های خود در حوزه حمل و نقل ریلی را گسترش دهند. قرار است دو طرف از فروردین ماه امسال برای اجرایی شدن این پروژه تلاش کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها