تعداد وسايل نقليه آلمان با جمعيت تقريباً برابر با ايران، پنج برابر كشور ماست. اين در شرايطي است كه كشتههاي سالانه حوادث ترافيكي ايران با حدود ۱۷ هزار نفر، پنجبرابر اين كشور اروپايي است كه هر سال در آن كمتر از 3هزار و 500 نفر در جريان سوانح ترافيكي كشته ميشوند.
شهرام جباريزادگان، كارشناس برنامهريزي شهري با عنوان كردن مطلب فوق و با بيان اينكه پنج عامل در ايمني رانندگي مورد تأكيد است، به مهر گفت: اين عوامل، شامل عدم مصرف مشروبات الكلي، رعايت سرعت مجاز، استفاده از كلاه ايمني براي موتورسيكلتسواران، استفاده از كمربند ايمني براي راننده و سرنشينان و رعايت قوانين مربوط به ايمني كودكان از جمله استفاده از صندلي كودك است كه در كاهش مرگ و مير بسيار ضروري است.
وي با اشاره به اينكه هر سال به طور متوسط يك ميليون و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان جان خود را بر اثر تصادف از دست ميدهند، اظهار كرد: در ۸۷ كشور جهان، شاهد افزايش و روند صعودي مرگ و مير ناشي از تصادفات و در بيش از ۱۰۰ كشور دنيا از جمله كشورمان نيز شاهد كاهش و روند نزولي كشتههاي تصادفات هستيم.
جباريزادگان با بيان اينكه از هر پنج نفر كه در تصادفات جان خود را از دست ميدهند، سه نفر در محدوده سني ۱۵ تا ۴۴ سال، يعني در سنين مولد قرار دارند، تصريح كرد: از هر چهار نفر كه در تصادفات كشته ميشوند، سه نفر مرد و يك نفر زن هستند.
اين كارشناس مسائل شهري با تأكيد بر اينكه علاوه بر پنج عامل مورد تأكيد در ايمني رانندگي، عوامل ديگري نيز در اين مهم مؤثرند، خاطرنشان كرد: ايمني وسيله نقليه، زيرساختهاي راه، سيستم درماني و قوانين مربوط به عابران پياده از جمله عوامل مؤثر در حوزه ايمنياند كه به منظور كاهش و كنترل تلفات ترافيكي ميبايست مورد توجه ويژه قرار گيرند.