کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چادرخوابی در سفر، محبوبترين اقامت ايرانيان


کد خبر : ۲۰۶۶۹شنبه، ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵:۰۹۳۸۵۹ بازدید

يكي از مهم‌ترين مسائل در سفر‌هاي نوروزي اسكان مسافران است كه به شيوه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد؛ از چادرخوابي گرفته تا استفاده از ...
چادرخوابی در سفر، محبوبترين اقامت ايرانيانچادرخوابی در سفر، محبوبترين اقامت ايرانيان

يكي از مهم‌ترين مسائل در سفر‌هاي نوروزي اسكان مسافران است كه به شيوه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد؛ از چادرخوابي گرفته تا استفاده از ويلا‌ها و هتل‌هاي لوكس و پرستاره. بر اساس آمار اقامت در سال‌هاي گذشته، پيش بيني مي‌شود استفاده از چادر‌هاي مسافرتي به اسكان در اقامتگاه‌هاي رسمي مانند هتل ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذير‌ها ترجيح داده شود. چادرخوابي به دليل اينكه امنيت و ايمني مسافران را فراهم نمي‌كند از مهم‌ترين معضلات هر ساله شهروندان و مسئولان به شمار مي‌رود. بايد توجه داشت كه زيرساخت‌هاي كافي براي صنعت گردشگري فراهم نشده و هجوم مسافران به يك یا چند شهر موجب شده تا قيمت اسكان در اين مناطق سرسام‌آور شود و مسافران در مواقعي چاره‌اي جز چادرخوابي نداشته باشند.

به گزارش ایران جیب، تعطيلات نوروزي مانند هر سال از اواخر اسفند شروع شده و تا 14 فروردين ادامه دارد. كمتر از يك هفته به آغاز تعطيلات مانده و بسياري از شهروندان برنامه‌ريزي‌هاي سفر خود را انجام داده و قصد سفر كرده‌اند. باتوجه به آمار‌هاي ارائه شده توسط سازمان‌هاي مربوط، بیش از نیمی از ايرانيان، به سفر نوروزي مي‌روند. بر اساس آمار سال 93 ، بيش از نيمي از جمعيت كشور، چه كوتاه‌مدت و چه بلندمدت، از سفر‌هاي نوروزي بهره بردند. امسال نيز همانند سال‌هاي گذشته استان‌هاي كشور مملو از مسافران نوروزي است و جاده‌هاي كشور هم از ترافيك‌هاي سنگين در امان نخواهد بود. اقامت مسافران در تعطيلات نوروز يكي از مهم‌ترين موضوعات بوده و هست. همانند سال‌هاي گذشته، برخي استان‌ها نسبت به ديگر استان‌ها با استقبال بيشتري رو به رو هستند. با توجه به آمار‌هاي ارائه شده توسط ستاد مركزي هماهنگي سفر كشور، استان‌هاي مازندران، خوزستان، هرمزگان، گيلان، فارس، اصفهان و خراسان رضوي محبوب ترين و برترين استان‌ها نزد ايرانيان براي سفر بوده اند. اين برآورد به نسبت تعداد نفر شب تا پايان دهم فروردين سال گذشته اعلام شده است. مساله اسكان و اقامت ايرانيان در سفر‌هاي نوروزي به شيوه‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد.

بسياري از مردم از چادر‌هاي مسافرتي خود استفاده مي‌كنند و بسياري ديگر از اسكان در مدارس و مهمانپذير‌هاي سراسر استان‌ها استفاده مي‌كنند. در اين ميان استفاده از هتل‌ها كمرنگ تر از ساير مراكز اقامتي است. در استان‌هاي شمالي كشور نيز مراكز اقامتي تحت عنوان ويلا وجود دارد كه مسافران نوروزي از آنها بهره‌مند مي‌شوند. يكي از مشكلاتي كه وجود دارد اين است كه بسياري از مسافران برنامه‌اي براي مسافرت به مكاني مشخص نداشته و به نوعي بسياري از مسافران دقيقه نودي تصميم مي‌گيرند كه راهي سفر شوند. نبود برنامه‌اي از پيش تعيين شده توسط مسافران موجب مي‌شود تا نيمي از سفر‌هاي نوروزي به شهر‌هايي صورت گيرد كه همه مردم مي‌روند. در چنين شرايطي، بر اساس عادت هر ساله ايرانيان، شهر‌هاي شمالي مملو از مسافر شده و اين هجوم جمعيت در چند استان از طرفي موجب بروز مشكلات ارائه خدمات شده كه نارضايتي به وجود مي‌آورد و از سويي ديگر بسياري از شهر‌هاي شمال غرب، غرب و مركز كشور بدون مسافر باقي مي‌ماند. اين مشكلات موجب شده هزينه اقامت‌ها بالاتر برود و موجب سوء استفاده بسياري شود تا مراكز اقامتي خود را با قيمت‌هاي هنگفت در اختيار مسافران نوروزي قرار دهند.

چادرخوابي، محبوبترين اقامت ايرانيان

آمار‌ها حاكي از آن است كه با وجود مسافرت ۵۵ ميليوني مسافران در تعطيلات نوروزي سال 93 سهم هتل ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذير‌ها از اسكان مسافران تنها 4.4 درصد بوده كه نشان‌دهنده ساكن بودن صنعت گردشگري در ايران است. گزارش‌هاي سال 93 نشان مي‌دهد چادر‌هاي مسافرتي همانند سال‌هاي گذشته از بالاترين درصد انتخاب براي مسافران برخوردار بوده اند. بر اساس آمار‌هاي ارائه شده از سال گذشته، اقامت در چادر‌هاي مسافرتي شخصي، 30 درصد، منازل استيجاري 17 درصد، كمپ‌هاي موقت مانند اسكان مدارس و گرمخانه‌ها 16 درصد اعلام شده است. بر اساس تجميع آمار اقامت نفر در شب نيز در مدت زمان 26 اسفند تا 14 فروردين ماه اقامت در هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمانپذير‌هاي ثبت شده، حدود 4.4 درصد را نشان مي‌دهد. اين آمار‌ها نشان مي‌دهد با توجه به تلاش‌هاي و فعاليت‌هاي فعالان صنعت گردشگري كشور براي بهبود اين صنعت، چادر‌هاي مسافرتي همچنان محبوب ترين محل اقامت براي ايرانيان تلقي مي‌شود.
 


به‌طور كلي، مي‌توان گفت بيش از 70 درصد مسافران بودجه چندانی براي سفر خود ندارند و با پول‌هاي كم مسافرت مي‌كنند. در نتيجه تعداد افرادي كه براي اسكان خود هتل يا اتاقي رزرو كرده‌اند بسيار اندك است. به همين دليل است كه در بعضي استان‌ها هزينه اسكان بسيار بالا بوده و مشكلات زيادي به وجود آورده است. بايد در نظر داشت مسافراني كه از چادر‌هاي مسافرتي نيز استفاده نمي‌كنند حاضر به استفاده از اقامتگاه‌هاي پولي نيستند. بيش از 70 درصد مسافران بعد از چادر‌هاي مسافرتي، از مراكز اقامتي رايگان استفاده مي‌كنند. از سوي ديگر به‌رغم محبوبيت بالاي استفاده از چادر توسط مسافران نوروز در بسياري از شهر‌هاي بزرگ مانند اصفهان، شيراز و مشهد، برپايي چادر در سطح شهر و پارك‌های اين استان‌ها ممنوع است. به نظر مي‌رسد اگر اين ممنوعيت‌ها نبود، آمار استفاده از چادر‌هاي مسافرتي بيش از آمار كنوني بود. چادر خوابي به دليل اينكه امنيت و ايمني مسافران را فراهم نمي‌كند يكي از معضلات اساسي بسياري از استان‌هاي كشورمان در تعطيلات نوروزي است. با اينكه تمام مسئولان و شهرداري‌هاي شهر‌هاي محبوب گردشگري كشور پیش‌بینی مي‌كنند كه چادرخوابي به صفر برسد، اما اين اقدام عملي نيست. متاسفانه گردشگري در ايران با محدوديت‌هايي در امكانات و تجهيزات گردشگري مواجه است و تا وقتي امكانات، متناسب با درآمد و نياز و استقبال مردم آماده نشود، چادرخوابي ادامه دارد. به عنوان مثال در لاهيجان كه از شهر‌های شمالي كشور و از محبوب‌ترين شهر‌ها براي مسافرت است، به دليل قيمت بالاي ويلا‌ها جايي براي اسكان وجود ندارد و بسياري از مسافران به ناچار از چادر‌هاي مسافرتي استفاده مي‌كنند.

ويلا‌هاي شمال چند؟

در حال حاضر قيمت اقامتگاه‌ها در شهر‌هاي شمالي كشور از كف قيمت 200 هزار تومان تا 15 ميليون متغير است. قيمت اقامت در يك ويلاي سه خوابه در سرخرود مازندران، هفته‌اي چهار ميليون است و اگر قصد ماندن در كمتر از يك هفته داشته باشيد، حداقل بايد شبي 500 هزار تومان بپردازيد. البته بايد گفت اين قيمت ها، مناسب ترين قيمت‌ها براي اقامت در منطقه سرخرود هستند. هزينه اقامت يك هفته‌اي در يك از ويلا‌هاي لوكس سرخرود معادل ۱۰ ميليون تومان است و اگر تعداد مسافران بيشتر باشد، بايد هفته‌اي 12 ميليون براي اقامت در اين ويلا پرداخته شود. قيمت اقامت يك هفته‌اي يك ويلا يك خوابه در دريا كنار هشت ميليون تومان است. اين ميزان براي ويلا‌هاي سه خوابه، هفته‌اي 10 ميليون، و براي ويلاي چهار خوابه هفته‌اي 13 ميليون تومان است.

نور و رويان و ايزد شهر به عنوان توريستي ترين شهرك‌هاي شمال هستند كه هزينه اقامت در ويلاي دو خوابه در رويان هفته‌اي 15 ميليون تومان است. اين در حالي است كه در اين شهر‌ها قيمت‌هاي پايين تر از قيمت‌هاي ميليوني هم يافت مي‌شود. به عنوان مثال هزينه اجاره ويلا در بابلسر شبي 200 هزار تومان بوده و اين عدد در خزر شهر به شبي 300 هزار تومان هم مي‌رسد. اين در حالي است كه در شهرك رويان هم ويلا‌هايي با شبي 600 هزار تومان يافت مي‌شود.

براي اقامت در چالوس و نمك آبرود حداقل هفته‌اي يك ميليون تومان هزينه اقامت خواهد بود. قيمت اقامت در اين مناطق از 200 هزار تومان شروع مي‌شود و در نمك آبرود به 440 هزار تومان نيز مي‌رسد. قيمت ويلا‌هاي بزرگ‌تر و سه خوابه هم از 400 تا 800 هزار تومان متغير است. هزینه اقامت در رامسر هم به عنوان شهري كه ويلا‌هاي رزرو شده در آن قرار دارد از شبي 500 هزار تومان شروع شده و به 800 هزار تومان و يك ميليون تومان هم مي‌رسد.
 


آرمان- حجت صالحي



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها