کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاکید مسئولان بر وصل شدن ایران به شبکه بانکی سوئیفت


کد خبر : ۲۰۶۰۹چهارشنبه، ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۵:۵۲۱۵۸۷ بازدید

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه گفت که ایران به سوئیفت وصل شده و کسانی که از تحریم‌ها سود می‌برند تبلیغ می‌کنند که این اتفاق ...
تاکید مسئولان بر وصل شدن ایران به شبکه بانکی سوئیفتتاکید مسئولان بر وصل شدن ایران به شبکه بانکی سوئیفت

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه گفت که ایران به سوئیفت وصل شده و "کسانی که از تحریم‌ها سود می‌برند تبلیغ می‌کنند که این اتفاق نیفتاده است." رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز تاکید کرد که ایران به سوئیفت وصل شده است.

به گزارش ایران جیب، برخی از خبرگزاری‌های وابسته به جناح تندرو در روزهای گذشته گزارش داده بودند که علیرغم وعده‌های دولت، ایران هنوز به شبکه بانکی سوئیفت وصل نشده است. تسنیم روز 14 اسفند در این باره نوشت: «در حالی 48 روز از به فرجام رسیدن برجام می‌گذرد که هنوز ارتباط هیچکدام از بانک‌های ایرانی بر خلاف وعده دولتی‌ها با سوئیفت برقرار نشده است.»

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا تبلیغات در مورد وصل نشدن ایران به شبکه بانکی سوئیفت را نادرست دانسته و آن را "تبلیغ" کسانی خواند که "از تحریم‌ها سود می‌برند."

او بدون نام بردن از شخص یا گروه خاصی، درباره کسانی که از تحریم‌ها سود می‌بردند گفت: «شرایط در حال حاضر به گونه‌ای است که انگار جایی برق قطع شده بوده و برخی با یک انشعاب‌هایی برقشان را به صورت غیر قانونی تامین می‌کرده‌اند. در این حوزه هم ما با گروه‌هایی مواجهیم که با وصل شدن برق بساط کارهای غیر قانونی‌شان برچیده شده و اکنون مقاومت می‌کنند.»

وی در ادامه سخنانش این مسئله را طبیعی دانست که افرادی که از سیستم تحریم بهره می‌برده‌اند دائم در حال تبلیغ این مسئله باشند که سوئیفت وصل نشده است.

عراقچی درباره کندی روند اجرای برجام نیز توضیح داد که تداخل تحریم‌های اولیه و ثانویه باعث کندی این روند شده است. او آمریکایی‌ها را در این زمینه موظف دانست که موانع اجرای برجام را بردارند.

در مورد تاثیر برجام بر اقتصاد کشورمان، عراقچی تاکید کرد که باید اعتماد بخش خصوصی جلب شود و از کشورهای پنج به علاوه یک خواست "این فضای اطمینان‌بخش را برای همه کمپانی‌ها و سازمان‌ها فراهم کنند تا اینها هم بدون نگرانی وارد تعامل اقتصادی با ایران شوند".

عراقچی در پایان سخنانش تاکید کرد که جای هیچ نگرانی وجود ندارد و هیچ مانعی بر سر راه اجرای برجام نیست. 

او به آزمایش موشک عماد از سوی ایران اشاره کرد و گفت: «دیدید که تست موشکی عماد هم انجام شد و موضعی که غرب گرفت، حاکی از این بود که برجام نقض نشده است، لذا فکر می‌کنم به مرور زمان تردیدهایی که در مورد برجام هست و این دست نگرانی‌ها که باعث ایجاد دقت بیشتر می‌شود، برطرف خواهد شد.»

"وصل شدن 25 بانک و مؤسسه مالی ایران به سوئیفت"

محمد نهاوندیان، رئیس دفتر ریاست جمهوری نیز در سخنان جداگانه‌ای تاکید کرده که بانک‌های ایران به شبکه سوئيفت وصل شده‌اند. به گزارش ایسنا او گفته است: «نمی‌دانم چرا بعضی‌ها نمی‌خواهند واقعیت را مشاهده کنند، شاید از آنجایی که علاقمند بوده‌اند تحریم‌ها برداشته نشود و سوئیفت برقرار نگردد. اکنون که این موارد انجام شده، همچنان مایلند حرف‌های گذشته خود را تکرار کنند.»

به گفته رئيس دفتر ریاست جمهوری ، 25 بانک و موسسه مالی ایران به سوئیفت وصل شده‌اند.

پیشتر رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که حدود دو هفته پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و برداشته شدن تحریم‌های بانکی ارتباط 9 بانک ایرانی به سوئیفت از بامداد دوشنبه (12 بهمن/ 1 فوریه) دوباره برقرار می‌شود.

سوئیفت نام اختصاری "جامعه جهانی ارتباطات مالی بین بانکی" Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication است که در سال 1973 میلادی راه‌اندازی شد. هدف از ایجاد این شبکه جایگزینی روش‌های ارتباطی غیر استاندارد کاغذی یا از طریق تلکس در سطح بین‌المللی با یک روش استاندارد شده جهانی است.

در سال 1371 درخواست ایران برای عضویت در این شبکه پذیرفته شد و بانک مرکزی ایران، به همراه بانک‌های صادرات، ملی، تجارت، ملت و سپه به عضویت این شبکه درآمدند. با تشدید تحریم‌ها علیه ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای، شبکه سوئیفت ایران از روز 27 اسفند 1390 قطع شد. پس از حصول توافق اتمی ایران با کشورهای پنج به علاوه یک، در تاریخ 27 دی 1394 رسما اعلام شد که تحریم سوئیفت از ایران برداشته شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها