کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند ؟

کدخبر:۲۰۶۰۳پنجشنبه، ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۳:۱۳:۴۷۶۴۷۲ بازدید

خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین میباشند که منبع ذخیره کننده بنزین موتور است وموتور نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی ...
خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند ؟

تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکانهایی دیده اند.بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل - الکتریکی بهره میبرند و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل - الکتریکی کار وجود دارند.

این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم نوعی تراموا وقتی که به سیمهای برق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خودبهره میبرند و زمانی که به این کابل های برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه میدهند .زیر دریایی ها نیز نوعی ماشینهای هیبریدی هستند که معمولا با یکی از سیستمهای هسته ای - الکتریکی و یا دیزل - الکتریکی کار می کنند.

بطور کلی تمام وسایل نقلیه ای که از ادغام دو و یا چند پیشرانه انتقال نیرو که بطور مستقیم و یا غیر مستقیم به سیستم انتقال قدرت وابسته هستند را ماشینهای هیبریدی گوییم.بیشتر خودروهای هیبریدی تولید شده تاکنون از نوع بنزینی - الکتریکی هستند گرچه بعضی از خودروسازها مانند پژو سیتروئن خودروهای هیبریدی از نوع دیزل - الکتریکی نیز تولید کرده اند .در این مقاله بیشتر به خودروهای بنزینی - الکتریکی میپردازیم.

خودروهای بنزینی شامل یک باک بنزین میباشند که منبع ذخیره کننده بنزین موتور است وموتور نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی را به چرخ ها میرساند .در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند وموتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند . در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند و موتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند.

برای شما و من یک خودروی مفید خودرویی است که حداقل نیازهای ما را بر اورده کند که این نیاز ها میتوانند چنین باشند:

۱- از یک سوخت گیری اولیه حداقل 300 مایل یا 482 کیلومتر تا یک سوخت گیری مجدد راه بروند

۲- هر بار سوخت گیری اسان و سریع باشد و فاکتورهای دیگر .....

یک موتور بنزینی اکثر این نیازها را براورده میکند اما در عوض الودگی زیادی دارد و یک موتور برقی با اینکه الودگی خیلی کمی (یا اصلا) ایجاد نمیکند اما این موتور حداکثر بین 50 تا 100مایل (۸۰ تا ۱۶۱ کیلومتر)میتواند بین دو شارژ خود برود و مشکل دیگر موتور الکتریکی این است که شارژ شدنش سخت و خیلی زمانبر است.یک خودروی هیبریدی بنزینی – الکتریکی ترکیبی از دو پیشرانه است که به نوعی میتوانند مکمل همدیگر باشند .

سیستم هیبریدی بنزینی – الکتریکی شامل اجزا زیر است:

موتور بنزینی : موتور بنزینی که در این خودرو وجود دارد شباهت زیادی به موتورهای بنزینی خودروهای بنزینی دارد. ولی این موتور کوچکتر و نیز دارای تکنولوژی بالاتری نسبت به خودروهای معمولی است که باعث کاهش الودگی و ا فزایش کارایی میشود.

* باک بنزین : باک بنزین در این نوع خودروها محل ذخیره انرژی برای موتور بنزینی است.بنزین چگالی انرژی بالاتری نسبت به باتری دارد به عنوان مثال 1000 پوند باتری معادل 1 گالون (7 پوند) بنزین انرژی دارد.

* موتور الکتریکی : موتور الکتریکی در خودروهای هیبریدی خیلی پیشرفته هستند این موتور پیشرفته هم به عنوان یک موتور قادر به انجام کا ر است و هم به عنوان ژنراتور به عنوان مثال زمانی که به این موتور نیاز است موتور با استفاده از باتری ها قادر خواهد بود شتاب مورد نظر را ایجاد کند و زمانی که خودرو نیازی به موتور الکتریکی ندارد مثلا در یک سراشیبی در حال حرکت است این موتور الکتریکی به عنوان یک ژنراتور نیرو را به باتری ها بر میگرداند( با استفاده از سرعت در سراشیبی)

* ژنراتور : ژنراتور بسیار شبیه به موتور الکترکی است با این تفاوت که ژنراتور فقط وظیفه تامین الکتریسیته مورد نیاز موتور را بر عهده دارد نه کار دیگر.ژنراتور بیشتر در خودروهای هیبریدی سری به کار میرود. خودروهای هیبریدی سری در ادامه توضیح داده خواهد شد.

* باتری : باتری ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند . برخلاف بنزین موجود در باک بنزین که میتواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند (یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی). موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق میتوانند انرژی را به باتری پس دهند. ولی موتور بنزینی نمیتواند چنین کاری را انجام دهد.

* سیستم انتقال قدرت دو سیستم پیشرانه در خودروهای هیبریدی را میتوان با هم به رو شهای مختلفی ترکیب کرد از جمله:

سری و موازی
 
هیبرید موازی : در هیبرید موازی باک بنزین سوخت را به موتور بنزینی میرساند و باتری ها نیز الکتریسیته را به موتور الکتریکی میرساند و هر دو موتور بنزینی و الکتریکی همزمان و تواما به سیستم انتقال قدرت متصل میشوند و این قدرت به چرخها میرسد. توجه داشته باشید که باک بنزین و موتور بنزینی به سیستم انتقال قدرت متصل هستند و باتری ها و موتور الکتریکی نیز اغلب به طور مستقل و جداگانه به سیستم انتقال قدرت متصل هستند.در نتیجه در هیبریدهای موازی هر دو موتور بنزینی و الکتریکی تواما نیرو محرکه مورد نیاز را فراهم میکنند.

هیبریدهای سری : در مقابل هیبریدهای موازی , هیبریدهای سری قرار دارند. در این نوع هیبریدها

موتور بنزینی ژنراتور را به حرکت در می اورد و ژنراتور میتواند باتری ها را شارژ کند یا به موتور الکتریکی قدرت بدهد که این موتور نیز به سیستم انتقال قدرت متصل است

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

محسن: 1394/12/2007:03:58،
78
25
برخلاف باور عموم مردم گمرک ماشین هیرید صفر نیست بلکه سود بازرگانه که 4درصد است در ماشین هیبریدی صفر در نظر گرفته شده که ترغیب کننده نیست
طبق اعلام سایت تویوتا کمری هیبرید 41MPG و کمری بنزینی 30MPG مصرف داره (5.8 درصد و 7.8 درصد)
یعنی دو لیتر در صد کیلومتر صرفه جویی اگر در سال 50000کیلومتر رانندگی کنیم 1000 لیتر صرفه جویی داریم که در 5سال 5میلیون صرفه جویی اقتصادی دارد
که در پایان 5 سال باید 4000دلار باتری تعویض کنیم پس استفاده از ماشین هیبرید برای مصارف شخصی اصلا توجیه اقتصادی نداره
البته مهمترین ویژگی ماشین هیبرید مصرف کم آن در ترافیک است(در ترافیک هم همان 5.8 را مصرف می کند) پس مناسبه ماشینهای عمومی درون شهریه
ولی برای ماشینهای عمومی مثل تاکسی و اتوبوس دولت وظیفه داره برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ سوبسید بده و از ماشین هیبرید در ناوگان عمومی استفاده کنه
مهندس با تجربه: 1394/12/2009:44:19،
24
11
قیمت باتری هیبریدی ها با شعاع حرکت برقی زیر 30 کیلومتر بدون هزینه تعویض 2100$ تقریبا 7-8 میلیون و عمر تقریبی3 سال است
http://bumblebeebatteries.com/hybrid-batteries/honda-civic-hybrid-battery/
قیمت باتری خودروهای تمام برقی مثل نیسان لیف چند برابر یالایی ها است
محمدرضا777 : 1394/12/2009:55:40،
47
13
همشو خوب اومدی الا اون قسمت که گفتی هر 4..5 سال باید باطری شو عوض کرد..عزیزم خود تویوتا اعلام کرده حداقل عمر باطری های هیبریدیش 10 ساله کما اینکه من با چند تا از دوستام تو آمریکا صحبت میکردم میگفتن که تویوتا پریوس ها اینجا حتی 12 ..13 سال هست که بدون نیاز به تعویض باطری دارن کار میکنن... در ضمن مطمئن باش تا چند سال دیگه اینقدر خودرو های هیبریدی فراگیر میشه و مدل های مختلف میاد که مسلما قیمت باطری ها این مدل ها هم افت میکنه...
محمدرضا777 : 1394/12/2010:02:19،
38
13
بعدش هم مزایا خودرو هیبریدی مثل تکنولوژی برتر و خودرو بی سر صداتر...استهلاک پایینتر به خاطر کمتر درگیر شدن موتور بنزینی...شتاب بیشتر نسبت به مدل های بنزینی به خاطر دو موتوره بودن و از هنه مهمتر مصرف سوخت پایینتر و کمتر وقت تو پمپ بنزین گذروندن هم به نظر میارزه به تعویض باطری در 10 سال بعد این ماشین
محسن: 1394/12/2007:04:15،
69
13
اگه کل تاکسیهای تهران را با 150درصد سوبسید(قیمت هر تاکسی برابر قیمت سمند معمولی) هیبریدی کنند هزینه آن حدود 5000هزار میلیاردتومان خواهد شد که اصلا برای دولت رقم زیادی نیست
حتی می توانند آن را فایننس کنند و وام گیرند.
ولی روزگاری شده است که جز انسان هیچ چیز ارزان نیست.
hasan: 1394/12/2008:30:50،
29
21
150 % تخفيف !!! عزيزم اگه 100% تخفيف بدن قيمت ماشين ميشه صفر ... احتمالا منظورت 70% بوده ... در ضمن رياضيت رو هم قوي كن ;)
محسن: 1394/12/2010:34:45،
21
9
من با این احتساب 150 درصد گرفتم که قیمت ماشین دوبرابر یا 200درصد قیمت واقعی است
درمورد عمر باتری به نوع استفاده و محیط است در محیط سرد مثل کانادا بیشتر در جنوب امریکا خیلی کمتر حتی ممکنه بعد از دو سال نیاز به تعویض داشته باشد.
http://www.toyota.com/owners/parts-service/parts-details?partNo=SVPT1013
صابر: 1394/12/2007:31:22،
22
8
تکنولوژی آینده و نسل آینده ماشین همین
adel: 1394/12/2007:33:35،
15
9
ممنون از شما
amir: 1394/12/2007:58:09،
16
13
باسپاس فراوان.مفیدوجالب بود.
sefid2: 1394/12/2008:21:03،
14
10
در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند وموتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند . در مقابل در خودروهای الکتریکی یک مجموعه از باتری ها وجود دارد که الکتریسیته مورد نیاز موتور الکتریکی را فراهم میکند و موتور الکتریکی نیز به وسیله سیستم انتقال قدرت نیروی تولیدی خود را به چرخ ها میرساند.


متاسفانه اين جمله دوبار تكرار شده است
مهندس با تجربه: 1394/12/2008:25:56،
13
19
خودروهای هیبریدی در ایران از لحاظ اقتصادی بی معنی هستند زیرا هم هزینه بنزین در ایران پایین هست و هم برق گران تمام میشود و هم اینکه اینطور خودروها بعد از حداکثر 1000 بار شارژ باید باتری هایشان را تعویض کرد که صد البته نوع باتری استفاده شده تقریبا مشابه باتری تلفنهای همراه وزن کم و کارایی بالایی دارند بنابراین هزینه تعویض باتری دستکم برابر 1/4 قیمت کل خودرو تمام میشود مثلا 20-30 میلیون تومن !!! اما نوع دیگری از این خودروها هست که با شارژ باتری کامل تا 30کیلومتر کار میکند و اصلا موتور الکتریکی برای تقویت شتابگیری و افزایش گشتاور خودرو طراحی شده و کلا جزء خودروهای اسپرت لوکس تلقی میشوند (نمونه bmw i8) از این مدلها شاید در ایران استقبال شود .
مسعود: 1394/12/2010:46:31،
20
8
دوست مهندس با تجربه
خوب بود کمی هم در مورد دوست محیط زیست بودن خودروهای هیبریدی هم صحبت می نمودید. دیگر هوایی در این شهر باقی نمانده , زن و بچه های ما در این شهر آلوده در حال تنفس انواع آلودگی ها هستند پس با حرکت به سمت خودروی هیبریدی باید به کاهش آلودگی هوا کمک کنیم.
پیمان: 1394/12/2008:58:30،
14
11
خودرو باید تمام الکتریک باشه منتها باتری ها باید تقویت شوند
دوست: 1394/12/2009:08:25،
13
10
به نظر من خودروی هیبریدی که از خود بنزین الکتریسیته مورد نیاز خودرو رو تامین می کنه راندمان کمی داره و دنیا متعلق به خودرو های کامل الکتریکی هست..نه گیربکس نه رادیاتور نه روغن موتور..خلاصه بیش از 50 % از اجزاء مستهلک شونده فعلی حذف میشه فقط باطری و موتور الکتریکی .ماشین های هیبریدی مثل اون تلویزون های 50 اینچ بزرگ لامپ پرده ایی بودن که راندمان داشت و نیامده من سوخ شد و lcd فن اوری مطلق شد..
عبداله: 1394/12/2009:10:56،
22
8
بنظرم تعاریف بکار رفته در این مقاله اشتباهست
ماشین های هیبریدی با ماشین های الکتریکی فرق اساسی دارند
این مقاله همه را به اشتباه وا میداره و مردم الان فکر میکنند که ماشین های هیبرید همان ماشین های الکتریکی هستند که کاملا اشتباهست
تعداد ماشین های الکتریکی نسبت به ماشین ها هیبردی در جهان خیلی کم هست.
قصد ندارم از لحاظ فنی موضوع را مطرح کنم فقط جهت اطلاع علاقمندان عرض می کنم ماشین ها هیبریدی مانند تویوتا پریوس و کمری و هیوندای و خیلی دیگر هستند ولی ماشین های الکتریکی مانند
تسلا و ولت هستند
منتقد ادبی: 1394/12/2009:17:34،
13
12
میگن خودرو تمام برقی برای محیط زیست خوبه البته کسی نمیگه برای تولید برق باید سوخت فسیلی مصرف شه
مهیار: 1394/12/2012:54:32،
14
8
آقا اصلا نیازی نیست این ماشین ها رو شارژ کنید اینها خودشون موقع حرکت برق تولید میکنن و ذخیره میکنن
مهیار: 1394/12/2012:55:43،
14
8
الان از آب و خورشید و باد و غیره هم برق تولید میکنن فقط سوخت فسیلی نیست

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا