کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرد شدن روابط ایران با توتال


کد خبر : ۲۰۵۷شنبه، ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۰:۳۰۲۷۹۰ بازدید

وال استریت ژورنال اعلام کرد ایران ارتباط هایی را با شرکت فرانسوی توتال برای بازگشت به میادین نفت و گاز این کشور برقرار کرده بود اما به دلیل کارشکنی فرانسه در جریان مذاکرات هسته ای روابط بین ایران و توتال به سردی گراییده است.
سرد شدن روابط ایران با توتالسرد شدن روابط ایران با توتال

وال استریت ژورنال طی گزارشی نوشت: ایران در حال نزدیک شدن به شرکت های بزرگ فعال در زمینه انرژی نظیر شورون، توتال و رویال داچ شل است تا در صورت برداشته شدن تحریم ها، بتواند مجددا سرمایه گذاران غربی را به حضور مجدد در صنعت نفت این کشور تشویق کند.

مقامات ایرانی که مسئولیت انجام این اقدامات را بر عهده دارند گفتند، ایران تمایل دارد مجددا روابط خود با شرکت های غربی را برقرار نماید تا در صورتی که قدرتهای جهانی مذاکره کننده با ایران در ژنو به توافقی با تهران دست یافتند، گفت‌وگوهای اساسی در مورد سرمایه گذاری سرعت گیرد.

بر اساس این گزارش نتیجه این تلاش ها چندان مثمرثمر نبوده و در مواردی نیز ناموفق بوده است.

به گفته منابع آگاه، آرناود بروئیلاک، معاون شرکت فرانسوی توتال در امور خاورمیانه ماه گذشته با رکن الدین جوادی، رئیس شرکت ملی نفت ایران در تهران دیدار کرده است.

در سال 2010، شرکت های توتال، شل و رپسول در تبعیت از تحریم های اتحادیه اروپا از گفت‌وگوها برای ورود به توسعه میدان گازی عظیم ایران کنار کشیدند. به گفته دو مقام نفتی ایران شرکت ملی نفت ایران اخیرا به شرکت توتال پیشنهاد داده است که می تواند در مراحل نهایی این پروژه مشارکت نماید. 5 فاز توسعه میدان گازی پارس جنوبی که توسط شرکت های ایرانی در حال توسعه می باشند، قرار است در دو سال آینده تکمیل شوند.

یکی از مسئولان شرکت نفت و گاز پارس در این باره گفت: «آنها خواهان تعیین یک چهارچوب همکاری» با شرکت توتال هستند. وی افزود، تلاش های پیشنهاد شده به معنای سرمایه گذاری عظیم توسط این شرکت نیست، اما برای توتال یک جای پایی را در آینده در بخش نفت و گاز ایران تضمین خواهد کرد.

اما گفته شده است در روزهای اخیر و پس از آنکه تهران پاریس را به کارشکنی در روند مذاکرات هسته ای متهم کردند، روابط بین ایران و شرکت توتال به سردی گراییده است.

به گفته منابع ایرانی و افراد نزدیک به شرکت شل، این شرکت نیز اخیرا با شرکت ملی نفت ایران در مورد نحوه تسویه  بدهی دو میلیارد دلاری اش به ایران که به دلیل تحریم های اتحادیه اروپا قادر به پرداخت آن نیست، ارتباطاتی را برقرار کرده است.

به گفته این منابع، شرکت ملی نفت ایران نیز موضوع کمک شرکت شل به توسعه میدان کارون غربی را مطرح کرده است. شرکت شل در حال حاضر در بخش دیگر این میدان که در عراق قرار دارد و با نام مجنون شناخته می شود، فعالیت دارد.

تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران موجب کاهش صادرات نفت این کشور شده است. همچنین میادین نفتی ایران نیازمند دانش و سرمایه گذاری شرکت های غربی هستند.

ماه گذشته، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت جدید ایران گفت، بخش نفت و گاز کشور نیازمند سرمایه گذاری 100 میلیارد دلاری در طی 5 سال آینده است.

مذاکره با مقامات ایرانی همیشه به منزله نقض تحریم ها نیست. اما به خصوص تحریم های آمریکا گفت‌وگوها در مورد سرمایه گذاری های احتمالی در ایران را برای شرکت های آمریکایی ممنوع ساخته است. بسیاری از شرکت های اروپایی در طی سال های اخیر ارتباط خود را با مقامات ایرانی حفظ کرده اند، هرچند که آنها فعالیت ها و گفت‌وگوهای مهم در مورد پروژه ها را متوقف کرده اند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها