کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حق بيمه شخص ثالث افزايش مي‌يابد + نرخ جدید


کد خبر : ۲۰۵۴۳سه شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸:۳۵۴۹۸۷ بازدید

با توجه به اينكه نرخ ديه روز گذشته از 160 ميليون تومان به 190 ميليون تومان افزايش يافت و پيش‌بيني‌ها از افزايش حق بيمه شخص ثالث حكايت ...
حق بيمه شخص ثالث افزايش مي‌يابد + نرخ جدیدحق بيمه شخص ثالث افزايش مي‌يابد + نرخ جدید

با توجه به اينكه نرخ ديه روز گذشته از 160 ميليون تومان به 190 ميليون تومان افزايش يافت و پيش‌بيني‌ها از افزايش حق بيمه شخص ثالث حكايت دارد. بيمه شخص ثالت در سال جاري نسبت به سال 93 بدون رشد باقي‌ ماند اما رشد 19 درصدي نرخ ديه، اين گمانه را ايجاد مي‌كند كه سال آينده حق بيمه شخص ثالث اگر نه در اين حد اما كمتر از ١٥ درصد افزايش نيابد.

با وجود اين تخمين كارشناسان ولي سيد عباس حسيني، عضو شوراي عالي بيمه عددي را براي رشد حق بيمه شخص ثالث سال آينده اعلام نكرد و گفت: افزايش حق بيمه در شوراي عالي بيمه براي سال آينده بررسي خواهد شد. در كنار اين اظهارنظر برخي فعالان حوزه بيمه نيز از احتمال افزايش 15 درصدي نرخ اين بيمه خبر مي‌دهند. با اين حساب و در صورتي كه حق بيمه شخص ثالث در سال آينده 15 درصد افزايش يابد، حق بيمه پيكان، پرايد و سپند در سال آينده به 816 هزار تومان و ساير سواري‌هاي چهار سيلندر به 960 هزار تومان خواهد رسيد. بيمه شخص ثالث با وجود اهميت بالاي آن هنوز فراگير نيست و بر اساس آخرين آمارهاي اعلامي پژوهشكده بيمه 30 درصد از مشمولان، بيمه شخص ثالت ندارند. اگرچه دولت براي توسعه اين بيمه، تمهيداتي از جمله پايين نگه داشتن حق بيمه را تدبير كرده است ولي اين راه‌ها هم نتوانسته افراد را مجبور به پذيرفتن اين پوشش بيمه‌اي كند.

به گزارش ایران جیب به نقل از اعتماد، حق بيمه بر اساس ضوابط فني شركت‌هاي بيمه تعيين مي‌شود؛ يعني با محاسبه درصد ريسك و طبقه‌بندي آن نرخ منطقي براي حق بيمه بر اساس تحليل‌هاي آماري شدت و تواتر ريسك تعيين مي‌شود. اما در تعيين حق بيمه شخص ثالث خبري از اين محاسبات نيست و دولت بنا بر صلاحديد خود اين نرخ را تعيين مي‌كند كه به اعتقاد تحليلگران صنعت بيمه در مقابل تعهدات پذيرفته شده بيمه‌ها، مبلغ ناچيزي است. به عبارت ديگر دولت همواره با نرخ‌هاي پايين شخص ثالث به رانندگان يارانه مي‌دهد تا آن دسته از رانندگان متخلف و قانون‌گريز بتوانند از جبران خسارت‌هاي بيمه‌ها بهره‌مند شوند.

اما در اين بين صنعت بيمه كه بايد حساب دخل و خرجش جور از آب دربيايد ناگزير است دست به اقداماتي براي افزايش سود بزند. صنعت بيمه چون ناگزير به پذيرش حمايت اجباري از دارندگان، رانندگان و سرنشينان خودرو است براي رهايي از فشار زيان‌هاي اين رشته‌ها اقداماتي را براي به سود رساندن خود انجام مي‌دهد. در اين روش‌ها براي رشته‌هايي كه نرخ‌ آنان در داخل صنعت تعيين مي‌شوند مانند رشته‌هاي باربري، آتش‌سوزي، مهندسي و... نرخ‌ها به نحوي تعيين مي‌شوند كه زيان حاصل از بيمه شخص ثالث جبران شود.به بيان ساده‌تر از مشتريان و بيمه‌گزاران رشته‌هاي آتش‌سوزي، باربري، مهندسي و... ماليات اجباري از طريق اعمال نرخ‌هاي بالاي بيمه، اخذ و به بيمه‌گزاران رشته اتومبيل يارانه از طريق اعمال نرخ‌هاي پايين بيمه، پرداخت مي‌شود.


زيان ١٨٠٠ ميليارد توماني بابت تحميل عوارض

گلايه مديرعامل بيمه ايران نيز تحميل هزينه‌هايي است كه توانگري بيمه‌ها را كاهش داده. حسيني به وضع عوارض تحميلي انتقاد كرد و گفت: صنعت بيمه طي يك بازه زماني بيش از ١٨٠٠ ميليارد تومان بابت عوارض متحمل زيان شده است كه بايد حذف اين عوارض تحميلي سريع‌تر اجرايي شود.


١٥٠٠ ميليارد تومان زيان انباشته بيمه ايران

مديرعامل شركت بيمه ايران طي يك نشست خبري با بيان اينكه زيان انباشته ١٥٠٠ ميليارد توماني بيمه ايران ناشي از شفاف‌سازي بود، گفت: شركت بيمه ايران از پايبند‌ترين شركت‌هاي بيمه به مقررات شوراي عالي بيمه است و در اين راستا زياني كه با آن مواجه شد ناشي از شفاف‌سازي بوده است. وي تاكيد كرد: شناسايي اين زيان ناشي از اصلاح صورت‌هاي مالي و برگرفته از ذخيره‌گيري مناسب بوده است و اين روند كماكان ادامه دارد. حسيني تاكيد كرد: جهت‌گيري بيمه ايران به سمت شفافيت صورت‌هاي مالي و ذخيره‌گيري مناسب است.

او همچنين در خصوص بهبود و ترميم مالي و ارتقاي سطح توانگري شركت بيمه ايران تاكيد كرد: بيمه ايران به عنوان پدر معنوي صنعت بيمه امروز بزرگ‌ترين اندوخته‌هاي ريالي و ارزي كشور را داراست، علاوه بر اينكه بزرگ‌ترين پرداخت‌هاي خسارت صنعت بيمه را نيز به نام خود رقم زده است. وي تصريح كرد: ما هيچ دغدغه‌اي به لحاظ توانگري مالي نداريم.

به گفته حسيني، آيين‌نامه توانگري مالي نمادي از شاخص‌هاي رياضي براي نشان دادن ميزان ظرفيت و قدرت شركت‌ها جهت ايفاي تعهدات‌شان است و در اين راستا و در جهت ترميم برنامه مالي خود جلسه‌اي در هيات‌مديره شركت تشكيل و برنامه مشخصي جهت ارايه به بيمه مركزي تهيه و اعلام شده است كه بدون شك طبق اين برنامه ترميم مالي توانگري بيمه ايران ارتقا خواهد يافت. مديرعامل بيمه ايران در خصوص وضعيت core insurance  بيمه ايران گفت: يك سند راهبردي در حوزه ‌آي‌تي در شركت بيمه ايران تهيه شده كه در اين سند بحث سامانه يكپارچه بيمه‌گري مطرح شده است، در اين راستا اين سامانه در جريان تكميل است و به نوعي تلفيق نرم‌افزارهاي خارجي و توانمندي داخلي است. به گفته وي از آنجا كه ارتقاي زيرساخت‌هاي ‌آي‌تي از اهداف مهم بيمه ايران براي حركت در هزاره سوم است برنامه‌هاي مختلفي داريم كه يكي از آنها ايجاد شعبه الكترونيكي است كه به زودي افتتاح مي‌شود.


اصلاح آيين‌نامه 60

سيد عباس حسيني از اصلاح و بازنگري آيين‌نامه ٦٠ خبر داد و گفت: بيمه مركزي و پژوهشكده بيمه نظرات شركت‌هاي بيمه را اتخاذ كرده‌اند تا اصلاح اين آيين‌نامه در دستور كار قرار گيرد. مديرعامل بيمه ايران در خصوص كاهش سهم اين شركت در بازار بيمه اذعان داشت: بيمه ايران حق انتخاب را به بيمه‌گزاران مي‌دهد و نمي‌تواند خودش سهمش را كاهش دهد اما مي‌تواند با حركت در مسيرهاي مشخص به جاي رقابت، فضاي كسب و كار را براي خصوصي‌ها فراهم كند. وي متذكر شد: بيمه ايران به جاي رقابت كاذب با خصوصي‌ها به دنبال اتحاد‌هاي استراتژيك با بيمه‌گران است.

 

vwc48i94mmwfaxhs21z.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها