کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دو شاسی بلند ناموفق در ایران


کد خبر : ۲۰۳جمعه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴:۲۴۱۵۵۱۴ بازدید

با توجه به اقبال خودروهای شاسی بلند در بازار ایران تمامی برندها سعی بر این دارند تا با حضور در این کلاس بتوانند در بازار سهم خوبی را از آن خود کنند که البته برخی از آنها نیز در این میان متحمل شکست شده اند.
دو شاسی بلند ناموفق در ایراندو شاسی بلند ناموفق در ایران

با توجه به اقبال خودروهای شاسی بلند در بازار ایران تمامی برندها سعی بر این دارند تا با حضور در این کلاس بتوانند در بازار سهم خوبی را از آن خود کنند که البته برخی از آنها نیز در این میان متحمل شکست شده اند. در بازار ایران در کلاس suvهای کوچک هیوندای ix35 و کیا اسپورتیج توانسته اند در بازار عنوان پر فروش ترین ها را از آن خود کنند به نحوی که در این کلاس کار برای رقبای دیگر بسیار سخت شده است. در این گزارش قصد داریم به بررسی دو خودرو نه چندان موفق این کلاس بپردازیم خودروهایی که تعداد محدودی از آن ها را در خیابان ها می بینیم. رنو کلئوس و میتسوبیشی asx دو خودروی نه چندان موفق در این کلاس هستند.

فرزند زشت رنو - سامسونگ
سال 1994 در کره جنوبی یک کمپانی خودروسازی به نام سامسونگ موتورز تاسیس شد. در حقیقت کان هی لی، مدیر سامسونگ در ادامه فعالیت های صنعتی خود، به این فکر افتاد تا دستی در دنیای خودروسازی داشته باشد. درست به محض اینکه به سوددهی رسید با بحران اقتصادی معروف 1997 آسیا مواجه شد. این دوره یادآور همان ایامی است که دوو نیز با مشکلاتی روبه رو شد و جنرال موتورز آمریکا نجاتش داد. با این وضع آشفته، ابتدا هیوندای قصد کرد سامسونگ موتورز را بخرد. ولی استراتژی موازی دو طرف اجازه همکاری را نمی داد. برای بحث فنی جلساتی با مدیران نیسان نیز برگزار شد که طرف ژاپنی ابتدا روی خوش نشان نداد ولی بعدها همکاری هایی را با او آغاز کرد. هوندا آخرین آسیایی بود که سامسونگ به آن چشم امید بست ولی به جایی نرسید. حتی برخی رسانه ها ادعا کردند که سامسونگ با فولکس واگن آلمان نیز گفت وگوهایی انجام داده است. دسامبر سال بعد مذاکراتی را با رنوی فرانسه آغاز کرد. تا اینکه سرانجام طرف اروپایی متقاعد شد که 70درصد سهام سامسونگ موتورز را به ارزش 560 میلیون دلار بخرد. البته این میزان سهامداری بعدها به رقم 80 درصد رسید. در حال حاضر کشور شیلی تنها بازاری است که محصولات تولیدی رنو- سامسونگ تحت همین نام و نه فقط Renault فروخته می شود. پروژه Koleos که با کد QM5 شناخته می شود، اولین شاسی بلند مشترک این دو کمپانی بود. پایه و اساس طراحی کلئوس نیسان X-Trail بوده است.رنو، مدل کانسپت کلئوس را برای اولین بار در سال 2000 در نمایشگاه ژنو رونمایی کرد اما در سال 2006 و طی نمایشگاه پاریس بود که رنو- سامسونگ رسماً از مدل واقعی آن پرده برداشت. این خودرو دوران تازه رنوی فرانسه بعد از مدل هایی چون Scenic و Kangoo تلقی می شود. خیلی ها معتقدند در طراحی این خودرو از کانسپت Egeus رنو الهام گرفته شده است. به جرأت می توان کلئوس را یک خودروی عجیب دانست زیرا به طور قطع هیچ اثری از زیبایی در آن دیده نمی شود اگرچه زشتی خاصی هم ندارد!این خودرو توسط شرکت رنوسامسونگ موتور به بازار عرضه شد و در کشورهای مختلفی از جمله کره جنوبی، هند و روسیه نیز تولید می شود. کلئوس با دو نوع موتور 2 و 2.5 لیتری راهی بازارهای جهانی شد و گیربکس های قابل سفارش برای آن نیز شش سرعته دستی و اتوماتیک است. کلئوس با موتور چهار سیلندر 2488 سی سی و 170 اسب بخار قدرت و 226 نیوتن متر گشتاور روانه بازار ایران شده است. این خودرو قادر است به کمک گیربکس CVT خود در مدت زمان 9.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و تا 181 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. این خودرو در اوایل حضور در بازار حدود 67 میلیون تومان قیمت داشت اما در حال حاضر قیمت آن به حدود 165 میلیون تومان در بازار می رسد. کلئوس نتوانست در بازار ایران موفق ظاهر شود و دلیل این موضوع نیز ظاهر نه چندان زیبای آن بود. البته دلیل دیگر این ناکامی هم قیمت بالای آن است. چه بخواهیم و چه نخواهیم امروزه مردم ایران محصولات شرکت های فرانسوی را با قیمت های گران خریداری نمی کنند زیرا این خودروها همیشه ارزان بوده اند و به دلیل استهلاک بالا خرید آن ها با قیمت های گزاف اقتصادی نیست. هر چند نمایندگان شرکت رنو در ایران، بر این عقیده اند که از آنجا که رنو یک برند معروف در جهان است بنابراین محصولات این شرکت نیز می بایست در ایران گران عرضه شود. شاید همین عقیده نیز سبب شده تا خودروهای وارداتی رنو در بازار با شکست مواجه شود. اگرچه از زمان حضور کلئوس در بازار ایران حدود یکسال می گذرد اما مشتریان این خودرو در هنگام ورود آن شاهد چهره ای نه چندان زیبا بودند. در حال حاضر نیز اگرچه نمونه فیس لیفت آن راهی بازار شده اما برای به دست آوردن نمونه جدید با چهره زیبا باید پول بیشتری نیز پرداخت کرد.

معایب و محاسن رنو کلئوس
اولین چیزی که برای خرید یک خودرو به ذهن خریدار می رسد خدمات پس از فروش است .که برای کلئوس در بازار ایران بزرگ ترین نقطه ضعفش به حساب می آید. این خودرو سواری نرم و البته امکانات مناسبی دارد اما قیمت بالای آن به هیچ وجه توجیه ندارد و تمامی این معایب دست به دست هم داده اند تا این خودرو در بازار موفق نباشد. این در حالی است که کابین این خودرو جادار است و صندلی هایش راحت هستند البته افراد قد بلند از نشستن بر روی صندلی های عقب راضی نخواهند بود چرا که سقف خودرو در قسمت عقب خیلی زود تمام شده و ارتفاع کمی دارد. مصرف سوخت این خودرو به لطف گیربکس cvt پایین است و از این نظر اقتصادی به نظر می رسد به طوری که در سیکل ترکیبی در 100 کیلومتر حدود 9.3 لیتر بنزین مصرف می کند. کلئوس در تیپ های مختلف راهی بازار ایران می شود و نکته جالب اینکه این خودرو به صورت تک دیفرانسیل عرضه شده و نمونه های چهارچرخ متحرک آن قیمت های بالاتری دارند.

امکانات رنو کلئوس:
این خودرو از امکانات مناسبی بهره می برد که شامل شش ایربگ، ترمز ABS، ESP، EBD,EBA و ترمز دستی الکترونیکی، قفل مرکزی با ریموت کنترل، سیستم باز بسته شدن درها و روشن شدن صفحه بدون کلید (Keyless-Go) تنظیم برقی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک با کنترل دوگانه، رادیوپخش CD مارک BOSE ، تنظیم برقی و گرمکن صندلی راننده، صندلی های عقب با قابلیت تا شدن، کمربندهای ایمنی پیش کشنده، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، یخ زدای شیشه جلو، چراغ زنون، سقف پاناروما، جعبه خنک کننده، سیستم ثابت نگه داشتن اتوماتیک خودرو در شیب، سانروف، کنترل اتوماتیک نور چراغ ها، مه شکن جلو و عقب سنسور پارک، سنسور باران و کروزکنترل است.

 




موتور ضعیف شاسی بلند میتسوبیشی
کوچک ترین SUV بازار ایران میتسوبیشی است که در کنار برادران بزرگ تر خود، اوتلندر و پاجرو قرار می گیرد. این خودرو برای اولین بار در سال 1991 به دنیا معرفی شد. خودرویی با نام pvr که در ابتدا چهره ای نه چندان دلچسب داشت البته در مقایسه با دیگر محصولات شرکت میتسوبیشی ظاهر این خودرو زیبا نبود. نسل اول این خودرو تا سال 1997 تولید شد و رقیبی جدی برای خودروهایی همچون تویوتا rave4، هوندا crv به حساب می آمد اما در سال 1997 تولید این خودرو در مرحله دوم خود قرار گرفت و نسل دوم آن با چهره ای جدید و البته عجیب روانه بازار شد خودرویی که در حقیقت یک مینی ون به حساب می آید به هر حال تولید این نسل از asx تا سال 2002 ادامه داشت تا اینکه این خودرو با چهره ای جدید و البته زیبا بعد از هشت سال غیبت راهی بازارهای جهانی شد. نسل سوم asx دچار تحولی عظیم شد به طوری که هیچ شباهتی به نسل های پیشین خود ندارد. این خودرو اکنون در کشورهای مختلفی از جمله ژاپن، آمریکا و اندونزی تولید می شود و یکی از پر فروش ترین محصولات میتسوبیشی است. گیربکس های قابل سفارش این خودرو پنج و شش سرعته دستی و شش سرعته cvt هستند که در ایران تنها با گیربکس cvt قابل سفارش می باشند.Asx در دو نمونه دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک در دسترس است که در ایران تنها نمونه دیفرانسیل جلوی آن روانه بازار شده است. طراحی ASX از نسل جدید خودروهای میتسوبیشی پیروی می کند که نمونه بارز آن، چراغ های گوه ای شکل و جلوپنجره بسیار بزرگ ذوزنقه ای شکل می باشد. این طرح در خودروهای آئودی نیز البته با غلظت کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. این SUV یک کراس اوور کوچک بر مبنای میتسوبیشی لنسر است.موتور دو لیتری آلومینیومی ASX با سیستم الکترونیکی زمان بندی سوپاپ ها (MIVEC) می تواند 147 اسب بخار نیرو و 197 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس شش سرعته دستی یا اتوماتیک CVT با انتقال نیروی پیوسته نیز نیرو را با کنترل الکترونیکی کوپلینگ به چرخ ها منتقل می کند. با این موتور 11.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت زمان کافی است و البته نهایت سرعت نیز 190 کیلومتر بر ساعت می باشد.مصرف سوخت 7.7 تا 7.9 لیتری از این خودرو یک پیشتاز صرفه جو ساخته است. میتسوبیشی ASX با این موتور برنده عنوان مقرون به صرفه ترین SUV دو لیتری نیز شده است. یکی از ایراداتی که به این خودروی ژاپنی وارد است نفوذ سر و صدا به داخل کابین است که در مقایسه با خودروهای داخل کشور چندان هم محسوس نیست. دید مناسب و موقعیت و تسلط خوب راننده نسبت به محیط و همچنین فضای جادار داخل خودرو به رغم اندازه جمع و جور ماشین، را باید یکی از بزرگ ترین مزایای این خودرو کوچک دانست. در بخش ایمنی، میتسوبیشی ASX با به دست آوردن پنج ستاره از تست تصادف، عنوان یکی از ایمن ترین ها را بدست آورده است. این خودرو در بازار ایران در حدود 155 میلیون تومان قیمت دارد که حدود 10 میلیون تومان ارزان تر از کلئوس است.

امکانات میتسوبیشی asx:
اما asx در زمینه امکانات حرف های زیادی برای گفتن نداشته و به طور کلی خودرویی پر آپشن به حساب نمی اید. Asx از امکاناتی چون هفت کیسه هوا در جلو، پهلوها، پرده ای و زانوی راننده، ترمز ضد قفل و سیستم کنترل پایداری ASC و کنترل کشش TCL و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی برای مسیرهای شیب دارHSA ، rise,awc، صندلی های چرمی گرمکن دار، استارت دکمه ای با کلید هوشمند، فرمان تلسکوپی، صفحه بلوتوث و پورت اتصال به آیپاد، کنترل های صوتی روی فرمان، سیستم صوتی با شش اسپیکر و پخش CD با ظرفیت شش دیسک، سنسورهای باران و تاریکی برای فعال سازی خودکار برف پاک کن و چراغ ها، سنسورهای پارک در جلو و عقب، دوربین دید عقب و سقف پانوراما بهره می برد.
 





در پایان
هر دو خودروی میتسوبیشی ASX و رنو کلئوس، به رغم کسب موفقیت ها در بازار جهانی، اما در بازار ایران متحمل شکست شده اند چرا که از موتوری نه چندان قوی برخوردار بوده و قابلیت های آفرودی هم ندارند این در حالی است که می توان خدمات پس از فروش ضعیف و قیمت بالای آن ها را نیز مزید بر علت دانست. به طور کلی می توان گفت که میتسوبیشی در زمینه طراحی موفق است و همچنین از موتوری ضعیف تر و در عین حال کم مصرف تر بهره می برد اما در سوی دیگر رنو با موتوری قوی تر و امکاناتی بیشتر قرار دارد که البته قیمتی بالاتر را نیز طلب می کند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها