کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا 1+5 چندصدا به یکصدایی می‌رسد؟


کد خبر : ۱۹۹۶چهارشنبه، ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴:۱۰۲۳۸۸ بازدید

آیا 1+5 که در نشست ژنو 2 با اختلافات و دو دستگی روبرو بود این بار یک صدا بر سر میز مذاکره حاضر می‌شوند؟
آیا 1+5 چندصدا به یکصدایی می‌رسد؟آیا 1+5 چندصدا به یکصدایی می‌رسد؟

فارس : باز هم ژنو، باز هم مذاکرات. قرار است روز چهارشنبه تیم های مذاکره کننده هسته ای ایران و کشورهای 1+5 در هوای سرد ژنو گردهم آیند تا ماراتن سخت و نفس گیر گفت‌وگوها درباره برنامه هسته ای ایران را از سر بگیرند.

باید دید که کشورهای 1+5 که دور قبل از مذاکرات با اختلاف درونی در این گروه ژنو را ترک کردند، این بار چه در چنته دارند و آیا توانسته اند دعوای داخلی خود را تمام کنند یا نه. البته برخی از اختلاف بین کشورهای 1+5 تعبیر بازی پلیس خوب و بد را دارند. اینکه فرانسه در دور قبلی مذاکرات نقش پلیس بد را ایفا کرده است. عده ای دیگر هم این اختلاف را واقعی می دانند، عده ای هم تلفیقی از این دو مورد را. اما ورای این، افکار عمومی الان تقریبا دیگر جدیت و حسن نیت ایران را در مذاکرات و در تعامل با کشورهای جهان را پذیرفته اند. همین که بنیامین نتانیاهو رئیس جمهور ایران را "گرگی در لباس" میش می خواند نشان از تاثیرگذاری گفتمان ایران بر افکار عمومی و حتی نخبگان در عرصه بین الملل دارد.

فضای فعلی عبارت قدیمی و تکراری "توپ در زمین حریف است" را تداعی می کند. اما این بار واقعا توپ در زمین غرب است، هر چند که قبلا هم بود. افکار عمومی این بار این قضیه را بهتر دریافته است. حال باید دید که در صحنه مذاکرات ژنو 3 6 چه نقشی را ایفا خواهند کرد. سوالات بسیاری اکنون برای اذهان آگاه مطرح است. اینکه آیا فرانسوی ها که طی چند روز گذشته ارادت خود را به اسرائیلی ها ابراز کردند، باز در نقش تخریبچی وارد خواهند شد یا نه؟ آیا غربی ها اگر در دور قبل پیشنهادها یا طرح هایی را داشتند، این بار هم جر زنی خواهند کرد و زیر میز خواهند زد یا نه؟ آیا طرف مقابل همانگونه که در حرف مدعی صداقت و جدیت است، در عمل هم به آن پایبند خواهد بود؟

شرح آنچه که طی چند روز آینده، دو یا سه یا حتی چهار روز، رخ خواهد داد می تواند پاسخ بسیاری از این سوالات را بدهد و اینکه غربی ها در این آزمون چه نمره ای را از آن خود خواهند کرد.

اما در این فاصله ژنو 2 تا ژنو 3 بعضی ها هم چندان بیکار نبوده اند، مخصوصا اسرائیلی ها به این در و آن در می زنند تا مذاکرات را بر هم زنند و مثل همیشه از علنی نبودن اقدامات خود ابایی ندارند. طی چند روز گذشته از مذاکره با مقامات غربی گرفته تا دعوت آنها به تل آویو صهیونیست ها تخته گاز و سخت مشغول ایران هراسی هستند. اما ناگفته نماند که اختلافات فقط محدود به داخل 1+5 نمی شود و حتی به روابط بین اسرائیل و آمریکا هم کشیده شده است. گفته می شود که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا سفر روز جمعه خود به تل آویو را به تعویق انداخته است و فعلا صلاح نمی بیند که با مقامات اسرائیلی دیدار کند.

از طرفی برخی مقامات آمریکایی و بویژه مقامات سابق بارها در رسانه ها علیه انتقادات نتانیاهو درباره مذاکرات موضع گیری کرده و آنها را ناپخته و زود هنگام خوانده اند.

اما این همه داستان نیست. کشورهایی مثل روسیه، چین و حتی انگلیس هم برای موفقیت مذاکرات ابراز امیدواری کرده اند. این خود نشان از چند دستگی در جناح مقابل و مه آلود بودن فضا در آن طرف است. ظاهرا در این وسط این فقط ایران است که هم از همه مصمم تر و تکلیفش هم با خودش و هم با بقیه مشخص است.

جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود را نشان داده ولی در عین حال بر حقوق مسلم خود تأکید و اعلام کرده که تن به زیاده خواهی ها نخواهد داد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها