کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار فرش ایران در آمریکا در تصاحب رقبای هندی


کد خبر : ۱۹۵۷۷دوشنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۸:۴۷۲۱۸۳ بازدید

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف می‌گوید در سال‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران مانع از ورود فرش ایرانی به آمریکا بود هند جای ایران را گرفته و ...
بازار فرش ایران در آمریکا در تصاحب رقبای هندیبازار فرش ایران در آمریکا در تصاحب رقبای هندی

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف می‌گوید در سال‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران مانع از ورود فرش ایرانی به آمریکا بود هند جای ایران را گرفته و آمریکا مانند سابق، چندان خواهان فرش‌های گران قیمت و عتیقه نیست.

چند روز پس از ورود مجدد فرش ایران به بازار آمریکا، مجتبی عراقچی، رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ایران می‌گوید: «به سختی می‌توانیم بازار آمریکا را که در دوران

تحریم، کشور هند این بازار را از آن خود کرده است، دوباره به دست آوریم، زیرا قیمت فرش‌های هندی نصف قیمت فرش‌های ایرانی است.»

عراقچی روز یکشنبه (18 بهمن/ 7 فوریه) اعلام کرد که در حال حاضر مشکلی برای صادرات فرش به آمریکا نداریم اما بازارها و سلایق مردم آمریکا تغییر کرده است. به گفته رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف ، آمریکا مثل قدیم، چندان خواهان فرش‌های گران قیمت و عتیقه نیست و فرش‌های تجاری می‌خرد در حالی که فرش‌های تجاری ایران نسبت به فرش‌های رقبا مثل هند، پاکستان و حتی افغانستان گران‌تر است.

مجتبی عراقچی افزود، نه تنها بازار آمریکا، بلکه بازار جهان به فرش‌های ارزان‌قیمت و مدرن رو آورده‌اند و همه به دنبال فرش‌های قدیمی و عتیقه نیستند. نسل امروز فرشی می‌خواهند که ارزان‌تر باشد.

عراقچی افزود: «در حال حاضر در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر دنیا شاهد فروش فرش هستیم. بنابراین فرش‌های تجاری باید به قیمت ارزان به دست مصرف‌کننده برسند.»


"صادرات فرش نیازمند حمایت دولت است"

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف می‌گوید که 80 درصد قیمت تمام شده فرش برای دستمزد کارگر است. در کشورهایی مانند هند دستمزد کارگر ارزان است ولی "در کشور ما به دلیل تورمی که داریم قیمت فرش بالاتر است". به طور مثال دستمزد کارگر در سال گذشته 20 درصد و امسال 17 درصد افزایش یافته است.

به‌نظر عراقچی اگر حمایت دولت نباشد و خسارت صادرکنندگان جبران نشود،‌ مشکل است بتوان بازار آمریکا را دوباره به‌دست آورد،‌ زیرا در سال‌هایی که ورود فرش ایرانی به آمریکا در تحریم بود هند جای ایران را گرفته است. مهم‌ترین بازارهای صادراتی فرش دستباف ایران به گفته مجتبی عراقچی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و آلمان هستند.

رییس اتحادیه فروشندگان فرش دستباف هم‌چنین گفت، آلمان مرکز پخش فرش ایران به جهان است و در زمان تحریم حتی فرش‌های ایرانی از این کشور به آمریکا صادر نمی‌شد. اما در حال حاضر این روال تغییر کرده و بعضی از فرش‌های ایرانی که به آلمان صادر می‌شوند از آن‌جا به آمریکا ارسال می‌شوند.

ورود فرش ایران به بازار آمریکا از سال 2010 به دلیل تحریم‌های ناشی از مناقشه هسته‌ای ممنوع شده بود. پیش از تحریم‌ها، ایالات متحده آمریکا سالانه بیش از 40 میلیون دلار فرش از ایران وارد می‌کرد و یکی از مشتریان عمده فرش ایرانی بود. بازرگانان فرش ایران در هامبورگ 15 درصد معاملات خود را با آمریکا انجام می‌دادند. پس از اجرایی‌شدن برجام و لغو تحریم‌ها علیه ایران، نخستین محموله‌های فرش دستباف ایرانی هفته گذشته وارد ایالت کالیفرنیای آمریکا شد. این محموله شامل 40 تخته فرش نفیس است و برخی از آنها بیش از 100 سال عمر دارند. اکثر این فرش‌ها از ابریشم خالص بافته شده‌اند، اما برخی از آنها هم ترکیبی از ابریشم و نخ با روکش طلا هستند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها