کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مروری بر انواع کلاهبرداری در بازار موبایل


کد خبر : ۱۹۳۸۱دوشنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶:۲۷۶۱۹۶ بازدید

اگرچه فروش گوشی‌‌های رفرش به جای نو، گران فروشی لوازم جانبی، برداشتن لوازم جانبی اصل گوشی نو، تبلیغات دروغ درباره ضدآب و ضد ضربه بودن ...
مروری بر انواع کلاهبرداری در بازار موبایل مروری بر انواع کلاهبرداری در بازار موبایل

اگرچه فروش "گوشی‌‌های رفرش" به جای نو، گران فروشی لوازم جانبی، برداشتن لوازم جانبی اصل گوشی نو، تبلیغات دروغ درباره ضدآب و ضد ضربه بودن، از شگردهای مرسوم کاسبی در بازار گوشی موبایل است اما عمق مشکل زمانی نمایان می شود که کار به فروش روغن ضدخش نانو برای صفحه نمایش به قیمت 200 هزار تومان می‌رسد!

بازار گوشی تلفن‌همراه از تمامی سنین مشتری دارد و اتفاقا به دلیل پرمخاطب بودن نارضایتی‌های این بازار نیز زیاد است اما همیشه همه ناراضی‌ها به حق و حقوق‌شان نمی رسند. بسیاری از مشتری‌ های بازار گوشی موبایل به دلیل بی اطلاعی از قوانین پیگیر حق شان نمی شوند و تجربه تلخ خود از خرید موبایل را همیشه با خود خواهند داشت. البته بسیاری از واحدهای صنفی در این بازار نیز فعالیت طبق اصول و قانونمندی دارند.

اتحادیه صنف دستگاه‌های مخابراتی مسئول رسیدگی به شکایت بازار گوشی موبایل و دستگاه‌های سیم کارت خور است.

شکایات و پرونده های مطرح و بررسی شده در این اتحادیه نشان می دهد مشکل فروش گوشی‌های بدون گارانتی، گوشی های ضدآبی که با مشکل آب خوردگی مرجوع می ‌شوند، لوازم جانبی تقلبی، گران فروشی لوازم جانبی و فروش گوشی‌ های رفرش شده به جای نو از جمله رایج ترین شکایت در بازار تلفن همراه است.

بازخوانی این شکایت‌ ها در افزایش آگاهی کاربران از حقوق خود می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
 

 

 

دردسر رفرشی ها در بازار/ فروش موبایل های رفرشی به جای نو

یکی از شکایت‌هایی که از سامانه بازرسی 124 وزارت بازرگانی به اتحادیه ارجاع شده مربوط به واحد صنفی بدون مجوزی در منطقه قصر الدشت است. فروشنده یک گوشی رفرشی را به مشتری فروخته اما مشتری پس از مدتی متوجه نو نبودن گوشی شده است.با زیربار نرفتن فروشنده اکنون کار به اتحادیه و طرح شکایت رسیده و بنابر تشخیص کارشناسان فنی اتحادیه صحبت مشتری تأیید می‌شود که فروشنده گوشی رفرشی را به جای گوشی نو فروخته شده است.

به این ترتیب با رأی کمیسیون شکایت معامله باطل و اصل پول به مشتری عودت داده شد.


گران فروشی بلای جان موبایل/ وقتی تفاوت قیمت در دو مغازه به 100 هزار تومان می رسد

مرد جوانی با ادعای گران فروشی فروشنده به اتحادیه شکایت آورده است. او یک گوشی برند سامسونگ را به قیمت 520 هزار تومان خریده و می‌گوید: پس از خرید متوجه شده مغازه دیگری همان گوشی را 100 هزار تومان ارزان تر می‌فروشد.

با نظر کارشناسی اتحادیه براساس فاکتور فروش قیمت تقریبی گوشی در هنگام خرید حدود 400 هزار تومان برآورد شد.

فروشنده به پرداخت 100 هزار تومان مابه التفاوت گران فروشی متهم و پرونده مختومه شد.


خرابی گوشی ضدضربه بر اثر ضربه!

 جوانی که شغل متفاوتی دارد از ضربه خوردن گوشی ای که به نام ضد ضربه به او فروخته شده شکایت دارد.

او یک مربی بانجی جامپینگ است و می‌گوید گوشی برند DISCOVERY اش از ارتفاع افتاده و صدمه دیده است. او همچنین می‌گوید به دلیل اینکه قبلا گوشی CAT داشته و این گوشی را از ارتفاع 40 متری به زمین انداخته و سالم مانده است امروز از فروشنده برند DISCOVERY شکایت دارد.

 

 


این مشتری گفت که به قصد خرید CAT به علاء الدین رفته اما در هنگام خرید فروشنده به او گفته CAT تنها اسم دارد و DISCOVERY بهتر نتیجه داده و با این حرف او را به خرید DISCOVERY ترغیب کرده است.در نهایت مشتری پیشنهاد داد که 2 عدد گوشی ارزان‌تر CAT به جای DISCOVERY بگیرد و مابه‌التفاوت قمیت را نیز بپردازد تا رضایت دهد که چنین هم شد.


فروش گرند پریم به جای گلکسی S4!

اشکال مشتری دیگری به اصل خرید وارد بود. مرد می گوید که از سیستان و بلوچستان برای خرید به پاساژ علاء الدین آمده و قصد خرید گوشی سامسونگ گلکسی S4 را داشته اما فروشنده به او سامسونگ گرند پریم را فروخته است!

او بابت گوشی  730 تومان، بابت آنتی ویروس 50 هزار تومان و بابت ضد خش 110 هزار تومان پرداخته بود که طبق نظر کارشناسی گران فروشی فروشنده در هر 3 مورد اثبات و فروشنده موظف به پرداخت اضافه دریافت شد.

کارشناس اتحادیه گفت: این فروشنده در حالی آنتی‌ویروس را 50 هزار تومان به فروش رسانده که طبق نظر کارشناس قیمت آنتی ویروس بین 13 تا 18 هزار تومان است و باید حداکثر با قیمت منطقی 35 هزار تومان به فروش برسد.

*سرانجام عینی مثل معروف «ارزان‌تر پیدا کردید مجانی برای شما»

این مرد سیستانی اشتباه دیگری نیز مرتکب شده بود. زیرا وقتی فروشنده طبق اصطلاح فروشنده‌ها به او گفته بود «اگر توانستید کمتر از این قیمت این گوشی را بخرید گوشی مجانی برای شما» از مغازه کناری یک گوشی همان مدل را 200 هزار تومان ارزان تر خریده بود.

حالا او مانده بود و 2 گوشی گلکسی پریم. اما با توجه به اینکه در فاکتور فروش مدل گرند پریم قید شده بود شکایت مشتری درباره قالب کردن مدل دیگر به جای مدل درخواستی گوشی به جایی نرسید.


روغن ضد خش نانو!

خانمی مدعی گرانی فروشی یک واحد صنفی درباره لوازم جانبی موبایل بود. او می‌گفت فروشنده پس از فروش گوشی، یک روغن ضد خش نانو به قیمت 200 هزار تومان روی صفحه گوشی سایید است!

کارشناس اتحادیه گفت که چنین روغنی وجود ندارد. طبق رویه شاکی پس از احراز اتهام موظف به بازگرداندن وجه شد.

*همیشه رای به نفع مشتری نیست/ دردسر استثناهای زیاد گارانتی ها برای مصرف کننده

البته همیشه رای به نفع خریدار صادر نمی شود. شاکی دیگری از شکستن LCD تبلت سامسونگ اش از گارانتی شکایت کرده بود. گارانتی مدعی بود که شکسته شدن LCD جز موارد گارانتی نیست و مشتری باید هزینه یک میلیون و 250 هزار تومان تعویض LCD را بپردازد.

کمیسیون شکایت اتحادیه با توجه به شرایط گارانتی شکایت را وارد ندانست اما برای جلب نظر مشتری با چانه‌زنی قیمت تعویض از یک میلیون و 250 هزار تومان به 800 هزار تومان کاهش داد که باز هم شاکی از این رأی راضی نشد و در نهایت پرونده با محکوم شدن مشتری بسته شد.

 

ارجاع پرونده‌ مصالحه نشده به تعزیرات/ جریمه 3 برابری فروشنده متخلف و سهم دو سومی دولت از جریمه 

البته همه شکایت‌ها با حضور شاکی و متشاکی فیصله پیدا نمی‌کند.

اگرچه اتحادیه با اخطار و پیگیری متعدد برای حضور متشاکی ها تلاش می کند تا حدالمقدور موضوع در اتحادیه بررسی شود و کار به تعزیرات نکشد اما درباره برخی پرونده ها نیز فروشنده برای پاسخ به شکایت حاضر نمی شود.در موارد بی‌محلی فروشنده به شکایت به دلیل عدم همکاری فروشنده پرونده به تعزیرات ارجاع می شود. همچنین اگر در جلسه کمیسیون متشاکی نتواند شاکی را راضی کند باز هم پرونده راهی تعزیرات می شود و طبق قانون پس از 3 بار اخطار تعزیراتی واحد صنفی باید پلمب شود. البته اگر قانون در این مرحله اجرا شود.

همچنان که امروز نیز شکایت یک جوان که یک گوشی سونی بدون گارانتی را از بازار موبایل رسالت خریده و گوشی به مشکل بر خورده به دلیل عدم مراجعه فروشنده به تعزیزات ارجاع شد. طبق تأیید کارشناسی فنی گوشی باید مرجوع و اصل پول یا گوشی نو به مشتری تحویل داده می شد. هنگامی که پرونده ای به تعزیرات ارجاع می شود متشاکی به پرداخت 3 برابر مبلغ جریمه محکوم می شود که دو سوم سهم دولت و یک برابر حق مشتری است. اما رسیدگی به پرونده ها در تعزیرات زمان بر است به طوری که رسیدن به نتیجه از 3 هفته تا حداکثر 3 ماه طول خواهد کشید.


ماجرای جالب فروشگاه ‌« د» با 3 شاکی/ پرونده تعزیراتی شد

یکی از پرونده‌‌های جالب مربوط به فروشگاهی در پاساژ علاء الدین به نام «د» است که با تعدد شاکی ها و موضوعات پرونده قطوری به هم زده است. فروشگاهی که 3 شاکی دارد و شاکیان از 10 صبح انتظارش را می کشند. فروشنده با تاخیر زیاد بالاخره آمد و گفت که دیشب مغازه را تحویل گرفته و مستاجران جدید مغازه است. اما او قبول کرد که شکایات را برعهده بگیرد تا پرونده ها تعزیراتی نشوند و در عوض آقایان «ج» و «د» مبالغ را از ودیعه مستاجر قبلی نزد صاحب پاساژ علاالدین کسر کنند.

شاکی اول یک گوشی بدون گارانتی خریده بود که خراب شده بود و فروشنده پذیرفت که یک گوشی با گارانتی و نو تحویل دهد.

به شاکی دوم یک گوشی رفرشی سامسونگ S6 به جای گوشی اصل فروخته شده بود که فروشنده در این مورد نیز قبول کرد که یک گوشی نو با گارانتی تحویل دهد.
 

 


درباره شاکی سوم که گوشی آیفون اش بی‌دلیل لاک شده بود نیز فروشنده پس از مکالمات مکرر تلفنی و صلاح مشورت با شرکا همین رویه را پذیرفت.اما در حالی که کارشناس اتحادیه اصرار کرد که مراحل جلب رضایت شاکی در اتحادیه پیگیری و هر 3 گوشی در اتحادیه به شاکی ها تحویل داده شود، فروشنده موفق شد برای به تفاهم رسیدن و دادن گوشی های نو در مغازه، شاکی ها را با خود همراه کند.

ماجرا زمانی جالب شد که ساعتی بعد 3 مشتری بار دیگر به اتحادیه بازگشتند.

شاکی اول گفت که فروشنده 100 هزار تومان دیگر از او بابت مابه‌التفاوت گوشی بدون گارانتی و گوشی دارای گارانتی گرفته که کارشناس اتحادیه گفت این گوشی نیز نو نیست.

شاکی دوم نیز در بازگشت یک گوشی ظاهرا آکبند در دست داشت و کارشناس اتحادیه گفت گوشی آکبند نیست و قبلا استفاده شده است!

شاکی سوم نیز علاوه پرداخت مبلغ 145 هزار تومان دیگر بابت مابه التفاوت گوشی دسته دوم و گوشی نو درباره پیشنهاد فروشنده مبنی بر گرفتن یک گوشی نو کارنکرده از پشت ویترین از کارشناس اتحادیه مشورت می خواست!

پرونده این واحد صنفی به دلیل هر 3 تخلف مجدد به تعزیرات ارجاع شد.


آب خوردگی، آخر خط گوشی است

وقتی برای دقایقی اتاق شلوغ کمیسیون شکایات خلوت شد، یک شاکی و متشاکی جدید وارد شدند شاکی که مرد خوش صحبتی بود ماجرای کامل از لحظه خروج از خانه برای خرید تا لحظه‌ای که کار به شکایت رسیده را تعریف کند تا کارشناس‌ها را متوجه کند که گوشی گارانتی دارش آب خورده و تعمیرکار غیرمجاز گفته که با 150 هزار تومان گوشی را تعمیر می‌کند اما اکنون می‌گوید هزینه به 300 هزار تومان و دوربین گوشی نیز هنوز خراب مانده است.تعمیرکار توضیح داد که این گوشی گلکسی S6 آب خورده را خاموش برای تعمیر قبول کرده است که گوشی پس از تعمیر روشن شده اما تاچ گوشی کار نمی‌کرد و بورد گوشی باید تعمیر می‌شد. پس از تعمیر بورد نیز اکنون مشخص نیست که دوربین گوشی درست شود یا خیر و این مراحل هزینه را افزایش داده است.

کارشناس اتحادیه به نفع تعمیرکار رأی می‌دهد زیرا معتقدند به گوشی آب خورده دیگر اطمینانی نیست و قرار شد صاحب گوشی با پرداخت یک میلیون و 100 هزار تومان برد گوشی دو میلیون تومانی خود را تعویض کند و تعمیرکار نیز بورد تعمیری خود را بردارد.


فروش گوشی در ایران ارائه گارانتی در دبی!

جوان دیگری یک گوشی CAT با گارانتی خارجی Techno care خریداری کرده بود که این گارانتی متعلق به دبی است.

خریدار پس از خراب شدن گوشی آن را به دبی برده بود و شرکت گارانتی برگه گارانتی را معتبر نشناخت و اکنون کار به شکایت رسیده است.

کارشناس اتحادیه توضیح داد که گارانتی گوشی ای که در ایران فروخته می شود باید در ایران نیز پذیرفته شود و نه در خارج و با محکوم شدن فروشنده قرار شد یک گوشی نو با گارانتی به مشتری تحویل داده شود.


سرگردانی مشتری ها در خدمات پس از فروش/ وقتی کارمند نمایندگی کاسه داغتر از آش می شود

شاکی دیگر یک تبلت GLX را که هنگ می‌کرد برای تعمیر به شرکت برده بود. او می‌گفت تبلت در گارانتی درست نشده و مدیریت تأیید کرده که تبلت باید عوض شود اما نمایندگی تعویض نمی‌کند.نماینده شرکت نیز مدعی بود که قرار تعویض تبلت متعلق به زمان طرح تعویض است که مشتری در آن بازه مراجعه نکرده است و تلاش زیادی برای احقاق حق شرکت کرد.اما در نهایت کمیسیون رأی را به مشتری داد و مقرر شد شرکت مبلغ 210 هزار تومان بابت وجه تبلت به مشتری پرداخت کند.


ضدآب هایی که آب خورده می‌‌ شوند

مشتری دیگری از سوختن LCD گوشی سونی خود به اتحادیه شکایت آورده بود.

در حالیکه این جوان همدانی گفت LCD گوشی سوخته است، نماینده شرکت گارانتی کننده معتقد بود گوشی آب خورده و در نتیجه شامل گارانتی نمی شود؛ نماینده گارانتی گفت: گوشی در دستشویی افتاده است و در زمان ارسال به شرکت حتی بوی نامطبوعی نیز می داد.

کارشناس اتحادیه پس از باز کردن و بررسی فنی گوشی تشخیص داد که کمی سولفات کنار باتری وجود دارد که مشخص است گوشی اندکی رطوبت خورده است؛ اما این به معنی افتادن گوشی در دست شویی نیست.

نظر کارشناس اتحادیه این بود که گوشی هایی که به نام ضد آب فروخته می شوند، نباید با کمی رطوبت دچار مشکل شوند.

در نهایت شرکت گارانتی کننده موظف شد گوشی را بدون هزینه تعمیر کند و به مشتری تحویل دهد.


فروش گوشی ‌های بدون گارانتی به جای گارانتی دار

این بار یک مشتری گوشی نو و سالم خود را به اتحا‌دیه آورده بود.

این جوان از فروش گوشی بدون گارانتی به جای گارانتی دار شکایت دارد و می گوید: فروشنده کالا را گارانتی‌ دار معرفی کرده و هزینه را مطابق یک گوشی دارای گارانتی دریافت کرده اما گوشی گارانتی معتبر شرکت تولید کننده را ندارد و دارای گارانتی (شرکتی) متفرقه است.

کارشناس اتحادیه با بررسی کالا و قیمت اخذ شده در زمان فروش کالا اعلام کرد که فروشنده کالا را با قیمت کالای گارانتی‌ دار معتبر و با گارانتی متفرقه فروخته است.

 فروشنده موظف شد یا گوشی را با گارانتی رسمی تحویل یا مبلغ را عودت دهد.


معضل لوازم جانبی تقلبی و نبود لوازم اصل

مشتری دیگری که از خرابی چندباره باتری گوشی به ستوه آمده بود اساسا در اصل بودن گوشی شک کرده بود.

این مرد جوان توضیح داد که یک گوشی بدون گارانتی Not 3 سامسونگ را با آگاهی کامل به دلیل قیمت کمتر خریداری کرده اما از ابتدا با مشکل شارژ نشدن باتری مواجه شده و حتی خرید 2 بار باتری جدید نیز مشکل را حل نکرده است.این مشتری اساسا به گوشی مشکوک شده و برای تشخیص اصالت، گوشی را به چند فروشگاه نشان داده است که برخی از فروشنده‌ ها در جواب اعلام کرده‌اند گوشی متعلق به تولیدات شرکت سامسونگ نیست و اصل نیست.

کارشناس اتحادیه با اعلام نظر فنی، ادعای غیر اصل بودن گوشی را رد کرد. او گفت معمولاً لوازم جانبی از جمله باتری ‌هایی که در بازار توسط فروشگاه‌ ها به فروش می‌رسند جنس اصل درجه 1 نیستند و حتما باید از نماینده‌ شرکت اصلی تهیه شوند تا اصل بودن کالا مطمئن باشد. این فروشنده از اتهام فروش جنس تقلبی مبرا شد و شکایت مشتری کار به جایی نبرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها