کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا طرح کارت اعتباری خرید کالا اجرا نمی‌شود؟


کد خبر : ۱۹۰۹۷یکشنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۸:۴۷۱۵۴۹ بازدید

حدود 2 هفته پیش معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل صدور کارت رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) را صادر ...
چرا طرح کارت اعتباری خرید کالا اجرا نمی‌شود؟چرا طرح کارت اعتباری خرید کالا اجرا نمی‌شود؟

حدود 2 هفته پیش معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورالعمل صدور کارت رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) را صادر کرد. براساس اعلام احمد میدری از جزئیات اجرای طرح کارت رفاه اجتماعی ایرانیان، دریافت‌کنندگان این کارت بدون ارائه تضامین بانکی(سفته یا معرف) می‌توانند از این کارت و ابزار مالی بهره‌مند شوند. میزان اعتبار کارت یا میزان تخصیص وام، 4 برابر حقوق هر ماه فرد است. به‌عنوان نمونه اگر فردی یک میلیون تومان دریافتی داشته باشد، ارزش وام 4 میلیون تومان خواهد بود. همچنین مدت اعتبار کارت در صورتی که اجرای این طرح تداوم یابد، نامحدود است.  

در فاصله میان آن اعلام تاکنون خبرهای ضد و نقیضی از توقف اجرای طرح به میان آمده اما میدری در گفت‌وگو با وطن‌امروز از تداوم اجرای طرح خبر داد. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون کاراکارت در چه وضعیتی قرار دارد و آیا اجرا خواهد شد یا خیر، چراکه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرده‌اند حاضرند طرح فروش اقساطی را خارج از چارچوب طرح شما اجرا کنند، اظهار داشت: اطلاعات ثبت‌نامی‌ها را برای صدور کارت ارسال کرده‌ایم و امروز (دیروز) ساعت 4 هم جلسه داریم تا ببینیم چند نفر در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند. میدری در پاسخ اینکه روش ثبت‌نام به چه صورت است، افزود: متقاضیان می‌توانند از طریق پایگاه اینترنتی http://www.samanehrefah.ir (سامانه رفاه) یا شماره پیامک 1001422 برای ثبت‌نام اقدام کنند. وی درباره ثبت‌نام‌شوندگان نیز تصریح کرد: همه مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند اما بازنشستگان صندوق بازنشستگی با بیمه خدمات درمانی باید برای ثبت‌نام تا مرحله بعدی که اعلام می‌شود، صبر کنند.  معاون رفاه اجتماعی وزارت کار درباره اینکه آیا کارمندان دولتی برای ثبت‌نام منعی دارند یا خیر؟ خاطرنشان کرد: در صدور کارت برای حقوق‌بگیران دولت منعی نداریم اگرچه باید بگوییم این طرح در مرحله آزمایشی است و باید صبر کنیم ببینیم به چه صورت پیش می‌رود. میدری بار دیگر اظهار داشت که اطلاعات بازنشستگان وارد شده در سامانه رفاه را جمع‌آوری کرده و آنها را برای صدور کارت فرستاده‌ایم به‌طوری‌که کارت‌های این متقاضیان در این هفته صادر و بین شعب توزیع خواهد شد. وی تأکید کرد: اجرای این کار زمانبر است و متقاضیان باید صبر داشته باشند.

منتظر کارت‌های اعتباری نمانید

در همین حال محمدرضا دیانی، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر تداوم همکاری با دولت در راستای اجرای طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانی، به منظور خروج از رکود، خواستار پایان یافتن انتظار بیهوده بخش غیرهدف در این طرح و اقدام برای خرید کالا شد. دیانی به بودجه 4200 میلیارد تومانی تخصیص یافته به این طرح توسط بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: با احتساب 6 میلیون تومان تسهیلاتی که در این طرح به هر فرد از جامعه هدف تخصیص یافته است، حتی با در نظر گرفتن امکان بازپرداخت که خود چالش دیگری است، حداکثر 700 هزار نفر امکان بهره‌مندی از این تسهیلات را خواهند داشت. بنابراین تولیدکنندگان لوازم خانگی کشور با رصد و پایش فضا و امکان موجود، به‌طور رسمی اعلام می‌دارند که دیگر اقشار جامعه برای خرید خود بیش از این منتظر گشایش یا اتفاق خاصی در بازار نباشند، چراکه دیگر هیچ کارت و اعتباری برای خارج از جمعیت اعلام شده، وجود ندارد.

طرح فروش اقساطی لوازم خانگی

از سوی دیگر رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: با اجرای طرح جدیدی غیر از طرح دولت، لوازم خانگی را در اقساط ۱۰ ماهه به خریداران تحویل می‌دهیم. محمد طحان‌پور با اعلام اینکه در این طرح واحدهای صنفی را فعال کردیم و آنها خودشان به طور مستقیم کالا را به مردم می‌فروشند، افزود: سقف اعتباری در این طرح وجود ندارد و فروشنده و خریدار با توافق کالاهای خود را واگذار می‌کنند. وی با بیان اینکه این طرح را اصناف اجرا می‌کنند، ادامه داد: در طرح کارت‌های اعتباری دولت وام را به تولیدکننده‌ها می‌دهد اما تولیدکننده‌ها در همه سطح شهر ممکن است شعبه به اندازه کافی برای فروش نداشته باشند اما در طرح فروش اقساطی اتحادیه، فروشنده‌های سطح شهر می‌توانند مشارکت داشته باشند و پول مستقیم به حساب فروشنده پرداخت می‌شود.  

همچنین سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه هنوز برنامه مشخصی برای اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالا به تولیدکنندگان ارائه نشده است، گفت: به مردم سفارش می‌کنم خریدهای خود را انجام بدهند و منتظر کارت نباشند. حمیدرضا غزنوی با بیان اینکه بانک مرکزی اجرای این طرح را به اداره فناوری اطلاعات خود سپرده است، تصریح کرد: قرار بود با این کارت، تحریک تقاضا در بازار انجام شود اما متأسفانه با نزدیک‌شدن به ماه‌های پایانی سال فقط حرف آن بیان می‌شود و خبری از اجرایی شدن نیست. قرار است با اجرا شدن طرح خرید کالا با کارت اعتباری، 70 هزار کارت اعتباری صادر شود که هنوز از آن خبری نیست. این طرح از بیش از 3 ماه پیش به عنوان راه نجات موقتی لوازم خانگی از رکود پیشنهاد شد و می‌خواست که با سرعت اجرا شود تا بتواند در مدت 6 ماه، اندکی تقاضا در بازار ایجاد و انبارهای پر تولیدکنندگان را تا حدودی خالی کند اما اکنون به اجرا نرسیده است. تغییرات فراوان در مسیر این طرح از جمله کاهش تعداد اقساط، کاهش سقف کارت‌ها، اضافه شدن کالاهای خارجی به طرح و کاهش میزان وام پرداختی حداکثر تا سقف 6 میلیون تومان، تولیدکنندگان را از آن دلسرد کرد.علاوه بر این جزئیات این طرح مانند طرح فروش اقساطی خودرو بیان نشده و متقاضیان از تعداد ثبت‌نام‌ها و صدور احتمالی کارت‌ها بی‌خبر هستند.
 

چگونه برای دریافت کارا کارت ثبت نام کنیم؟

میزان اعتبارکارا کارت یا میزان تخصیص وام، 4 برابر حقوق هر ماه فرد است و تعاونی‌های سراسر کشور، فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، اتکا، شهروند، سپه، امکان، اسکات و فرهنگیان، فروشگاه‌های عرضه‌کننده کالا هستند. در این طرح در مرحله اول بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی، در مرحله دوم بازنشستگان کشوری(خدمات درمانی) و در صورت تمایل دیگر وزارتخانه‌ها و کارکنان دولت مشمول این طرح خواهند بود. همچنین برای کارگران و افراد بخش خصوصی که حق بیمه را به تامین اجتماعی می‌پردازند و اقشار تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز قرار است کارت صادر ‌شود. بر این اساس بازنشستگان تامین اجتماعی که بالغ بر 2 میلیون و 700 هزار نفر هستند، می‌توانند با ارسال کد ملی خود به شماره پیامک 10001422 یا ثبت‌نام در سامانه http://www.samanehrefah.ir (سامانه رفاه)، درخواست خود را برای دریافت کارت اعلام کنند؛ هزینه صدور کار 2000 تومان است. پس از ثبت‌نام و اعلام کد ملی، متقاضی باید به شعبه‌ بانک رفاه که مستمری خود را دریافت می‌کند برای تحویل کاراکارت مراجعه کرده و درصورتی که در سامانه ثبت‌نام کند، می‌تواند شعبه بانکی خود را به دلخواه انتخاب کند. البته پس از چاپ کارت، به شماره تلفن همراه متقاضی پیامکی ارسال و زمان و شعبه دریافت‌کننده(بانک‌رفاه) اعلام می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها