کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

چرا لغو تحریم برای پیمانکاران ایرانی فرصت است؟


کد خبر : ۱۹۰۹۱یکشنبه، ۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۴:۰۱۷۷۸ بازدید

رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تاکید بر لزوم پرهیز از اعمال سلیقه در مدیریت پروژه‌های نفتی و گازی گفت: لغو تحریم‌ها ...

رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با تاکید بر لزوم پرهیز از اعمال سلیقه در مدیریت پروژه‌های نفتی و گازی گفت: لغو تحریم‌ها برای پیمانکاران داخلی فرصت است، نه تهدید.

رضا پدیدار در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر این‌که بحث تحریم‌ها برای صنعت نفت ایران یک فرصت به حساب می‌آید نه تهدید، اظهار کرد: وقتی صحبت از صنعت و تولید می‌کنیم یک فرآیند و جریان مدنظر ماست و با تغییر در این فرآیند ممکن است برای اصلاح کمی کندی به وجود بیاید.

وی با بیان این‌که عقب ماندن از جریان تکنولوژی و صنعت باعث ایجاد هزینه زیاد می‌شود عنوان کرد: ایران طی حدود پنج سال اخیر نتوانسته صنعت نفغت خود را با جریان طبیعی روند توسعه اقتصاد، حرکت دهد و دست‌اندازهایی برای این موضوع به وجود بیاید.

رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به این‌که تفکر عموم مردم در ایران به دلیل مسائلی چون دلایل تاریخی و تحمیلی و یا فضای سیاسی اجتماعی حاکم به این صورت شکل گرفته است که به سمت استقامت و صرفه‌جویی حرکت نمی‌کنند، ادامه داد: ایرانی‌ها معمولا به سمت راحت‌طلبی می‌روند و این نوع تفکر خسارات زیادی را برای کشور داشته است که یکی از آنها این است که مصرف انرژی ما 3.7 برابر میانگین مصرف جهانی انرژی و شدت انرژی نیز 5.7 برابر شدت انرژی به‌طور متوسط در جهان است.

پدیدار با اشاره به موضوعاتی که IPC برای حرکت با جریان توسعه در نظر گرفته شده است، خاطر نشان کرد: در این مدل جدید قرار‌دادی این‌طور در نظر گرفته شده که جذب سرمایه‌گذاری خارجی متناسب با پروژه‌های بالادستی، میان‌دستی و پایین‌دستی صورت گیرد و در این زمینه اولویت‌بندی شده است.

وی با تاکید بر این‌که در این مدل قرار‌دادی انتقال دانش فنی و تکنولوژی مورد توجه قرار گرفتند، اظهار کرد: ما باید در پساتحریم بتوانیم خودمان تکنولوژی‌مان را روزآمد کنیم این در حالی است که سال‌ها از تکنولوژی‌های کهنه و قدیمی استفاده کردیم و روند رشد و توسعه ما با روند تولید همگام نبوده است.

رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم در پروژه‌های نفتی و گازی با شرکت‌های بزرگ خارجی همکاری کنیم، علاوه بر سرمایه آنها لازم است آنها را مکلف به انتقال تکنولوژی کنیم.

پدیدار موضوع دیگر در زمینه‌ی صنعت نفت را مدیریت توسعه دانست و افزود: ما در حوزه صنایع نفت و گاز، پالایش و پتروشیمی با موضوع توقف سرمایه‌گذار مواجه بوده‌ایم و ضریب رشد در این بخش‌ها نسبت به پتانسیل بالایی که داریم بسیار پایین است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این‌که قیمت تمام شده محصولات صنایع نفت و گاز در ایران حتی به نسبت کشورهای منطقه نیز پایین‌تر است، تصریح کرد: از سوی دیگر ما در کشور نیروی انسانی کارآمد و تحصیلکرده ارزان و هزینه‌های جاری و ثابت کم‌قیمت داریم و بنابراین پروژه‌های ما در کشور با قیمت ارزان‌تری تمام می‌شود.

رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران ادامه داد: قیمت تولید هر بشکه نفت خام در ایران نیز از کشورهای خاورمیانه پایین‌تر است و همین امر برای سرمایه‌گذاران جذابیت ایجاد می‌کند.

پدیدار با تاکید بر این‌که در قرار‌دادهای جدیدی نفتی و گازی ایران سرمایه‌گذار چه از سود تولید و چه از سود فروش درآمد کسب کنند، به نفع او است، من اعتقاد دارم اگر در مدیریت توسعه بخش‌های مختلف به زبان واحد و مشترک برسند موفق خواهیم شد.

وی با بیان این‌که نباید سلیقه‌های شخصی در انجام پروژه‌های نفتی و گازی کشور مدنظر قرار گرفته شود، گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند یک موافقت‌نامه طراحی و اجرا کند که این هماهنگی به زبان مشترک به وجود آید و این در حالی است که سازمان مدیریت در حال حاضر در موافقت‌نامه‌های خود نظارت نمی‌کند و استانداران و مجریان نیز اختیاراتی دارند که آن را دست‌کاری می‌کنند.

رییس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید بر این که در شکل‌گیری روند توسعه باید با توجه به رویکردهای جهانی از اعمال شخصی پرهیز شود، افزودک اگر قرار باشد سلیقه شخصی وارد میدان تولید شود هیچ اطمینانی نسبت به میزان رشد آن وجود ندارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها