کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هلدینگ فولادی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی


کد خبر : ۱۹۰۳۵جمعه، ۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸:۴۷۱۰۸۱ بازدید

به‌دنبال توافق سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال با رییس هیات عامل ایمیدرو در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس برای دستیابی به ...
هلدینگ فولادی‌ها در منطقه ویژه اقتصادیهلدینگ فولادی‌ها در منطقه ویژه اقتصادی

به‌دنبال توافق سرمایه‌گذاران و شرکت‌های فعال با رییس هیات عامل ایمیدرو در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس برای دستیابی به ظرفیت تولید فولاد در استان هرمزگان، که با هدف اجرای برنامه دولت تدبیر و امید برای ایجاد ظرفیت تولید ۱۰میلیون تنی در استان هرمزگان انجام شد، طرح جامعی برای توسعه فولاد در استان هرمزگان به اجرا در می‌آید.

مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به این موضوع اعلام کرده بود که این برنامه با توجه به امکانات این استان به‌ویژه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس همچون دسترسی نزدیک به آب‌های آزاد که عاملی برای کاهش هزینه‌های صادرات و واردات به شمار می‌آید مطرح شده و باید برای دستیابی به برنامه جامع، زنجیره تولید فولاد از کنسانتره تا محصول نهایی در استان به‌ویژه منطقه ویژه خلیج‌فارس ایجاد شود. در این میان سهم شرکت‌های فولاد مبارکه،‌ فولاد کاوه جنوب،‌ فولاد هرمزگان،‌ فولاد صبا، فولاد خلیج‌فارس و شرکت ملی فولاد و همچنین صنایع و معادن کاوه پارس به‌عنوان بازیگردان‌های مهم عرصه فولاد داخلی می‌توانند برنامه‌های جدایی برای رسیدن به این طرح جامع در حاشیه خلیج‌فارس داشته باشند.


تشکیل هلدینگ فولادی در جنوب

بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز در این‌باره به صمت گفت: پیرو سفر استانی رییس‌جمهوری به استان هرمزگان که چندی پیش انجام شده، قرار بر این شد با توجه به ظرفیت‌های صادراتی و مزیت آب، ۱۰میلیون تن ظرفیت فولادسازی در این استان ایجاد شود. وی افزود: از آنجا که فولاد کاوه جنوب، فولاد صبا خلیج‌فارس و فولاد هرمزگان نیز در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس برنامه تولید فولاد دارند که لازم بود این واحدهای فولادی با هم تجمیع شده و به صورت هماهنگ در راستای ایجاد ۱۰میلیون تن حرکت کنند. وی با اشاره به اینکه جلسه اخیر این فولادسازان با رییس هیات عامل ایمیدرو در همین زمینه بود، اظهار کرد: در این جلسه مقرر شد این ۳ واحد فولادسازی که پیشرفت‌های فیزیکی مختلفی دارند به‌صورت یک شرکت یا هلدینگ که سهامداران آن واحدهای یاد شده هستند، تجمیع شده و از پراکنده کاری واحدهای فولادی در این منطقه جلوگیری شود. سبحانی در ادامه افزود: ۱۰میلیون تن فولاد در این منطقه در راستای تحقق و اجرایی شدن طرح جامع فولاد است که در افق ۱۴۰۴ قرار است ۵۵میلیون تن فولاد در داخل تولید شود. مدیرعامل فولاد مبارکه با بیان اینکه برای جذب سرمایه‌گذاری در این منطقه نیاز به تجمیع سرمایه‌گذاری است، گفت: این تجمیع در راستای هم‌افزایی نیرو و توان این واحدها و پیروی از یک برنامه ثابت انجام می‌شود و سهامداران آنکه ترکیبی از واحدهای فولادی جنوب هستند از این برنامه استقبال کرده‌اند. اگرچه از نظر حقوقی باید بررسی شود که در اجرا چگونه این تجمیع و شراکت با چه سهم‌هایی می‌تواند انجام شود. وی در ادامه افزود: در حال حاضر فولاد هرمزگان ۲سال است تولید دارد، و در کاوه جنوب یک فاز در حال راه‌اندازی بوده و فولاد صبای خلیج‌فارس نیز در مرحله ساخت است.


آماده‌باش فولاد هرمزگان

در این زمینه معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان به صمت گفت: فولاد هرمزگان به‌دنبال افزایش قدرت رقابت برای بالا بردن سهم خود در بازار فولاد داخلی است. محمدجعفر پارسی افزود: با توجه به مزیت‌هایی که در منطقه هرمزگان وجود دارد، توسعه صنعت فولاد در این استان می‌تواند علاوه بر نقش چشمگیر در صنعت فولاد کشور، در گردش مالی استان، ایجاد اشتغال و افزایش فعالیت‌های صنعتی در این استان نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. از این‌رو طرح‌های توسعه‌ای نیز به تناسب ظرفیت‌های موجود در این منطقه تعریف شده است. بدین ترتیب با اجرای طرح‌های توسعه، افزایش ظرفیت تولید فولاد هرمزگان تا ۶میلیون تن در نظر گرفته شده است. همچنین واحدهای گندله‌سازی در مجتمع فولاد هرمزگان در نظر گرفته شده که در مرحله نخست با ظرفیت ۲/۵ میلیون تن احداث خواهد شد. بدین ترتیب نیاز فولاد هرمزگان به گندله در داخل مجموعه قابل‌تامین خواهد بود. با در نظر گرفتن طرح‌های توسعه‌ای مجتمع فولاد هرمزگان و با نیم نگاهی به ظرفیت‌های فنی این مجموعه، افزایش ظرفیت تولید امری قابل‌پیش‌بینی است. در این زمینه با توجه به کاهش قیمت فولاد در بازارهای جهانی متأثر از کاهش قیمت انرژی، قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش رشد اقتصادی چین و به دنبال آن افزایش صادرات فولاد این کشور، فولاد هرمزگان بهره‌وری بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی در حفظ تولید کرده است. وی با اشاره به این مطلب که مزیت‌های فنی و کیفی در دوران رکود به کمک فولادسازان می‌آید، افزود: سطح کیفی بالای فولاد، این امکان را به فولاد هرمزگان می‌دهد که محصول کیفی و قابل ارائه در بازارهای جهانی داشته باشد. در حقیقت فرآیند تولید در مجتمع فولاد هرمزگان به گونه‌ای است که به علت استفاده نکردن از قراضه و امکان شارژ ۱۰۰درصدی آهن اسفنجی در کوره‌های ذوب، کیفیت فولاد تولید شده افزایش می‌یابد. از این‌رو در شرایط رقابتی بازار، فولاد هرمزگان با ارائه محصول کیفی‌تر سعی در حفظ سهم خود در بازار دارد.

معاون بهره‌برداری فولادهرمزگان با تاکید بر این مطلب که حفاظت از صنعت فولاد در دوران رکود نیاز به انجام برخی اقدامات هوشمندانه دارد، اظهار کرد: درحال‌حاضر شرایطی بر بازار جهانی فولاد حاکم شده که بزرگترین فولادسازان جهان را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. افت تقاضای جهانی فولاد سبب شده تا رکود بر بازار این فلز سایه افکند و قیمت‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد. چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده فولاد جهان سیاست‌های خود را درباره اهداف توسعه‌ای و نرخ رشد اقتصادی تغییر داده و همین امر کاهش مصرف داخلی فولاد چین را رقم زده است. پارسی درباره تدابیر فولاد هرمزگان برای افزایش رقابت‌پذیری گفت: افت تقاضای بازار داخلی به همراه وضعیت نامساعد بازارهای جهانی ممکن است این سوال را در ذهن ایجاد کند که چگونه یک فولادساز می‌تواند در چنین شرایطی سهم خود را در بازار افزایش دهد؟ اما افزایش سطح کیفی محصولات و تنوع‌بخشی به آنها، کاهش هزینه‌های سربار و جلوگیری از اتلاف منابع در فرآیند تولید از دیگر ترفندهایی است که تولیدکنندگان را به سمت پیروزی در این رقابت سنگین در بازار جهانی هدایت می‌کند. فولادسازان، باید بهره‌وری بیشتر را سرلوحه کار خود قرار داده و سعی در حفظ تولید کنند.


پیش به سوی تولید محصولات خاص

پارسی از مجهز شدن هرچه بیشتر به نظام‌ها و سازوکارهای مدیریت هزینه‌های تولید براساس استفاده از سیستم‌های کارگروهی و مشارکتی و روش‌های حل مسئله و استفاده از بذرهای پیشنهاد به‌منظور مشارکت همگانی از دیگر سیاست‌گذاری‌های فولاد هرمزگان برای کاهش هزینه‌های تمام‌شده و تولید پایدار یاد کرد و افزود: تولید گریدهای ویژه با ابعاد و آنالیزهای خاص و استفاده حداکثری از گندله‌های داخلی، استفاده ۱۰درصدی سنگ‌آهن به جای گندله، استفاده از روش‌های هوشمندانه فروش در بازارهای داخلی و خارجی و خرید مواد و خدمات مهندسی شده نیز از دیگر سیاست‌های فولاد هرمزگان برای عبور از این مرحله حساس صنعت فولاد است. معاون بهره‌برداری فولادهرمزگان تبدیل شدن فولاد هرمزگان به قطب فولادسازی منطقه را دور از دسترس ندانست و در این‌باره گفت: تبدیل هرمزگان به قطب تولید فولاد ایران و منطقه با توجه به توانمندی‌ها و مزیت‌های موجود هدف‌گذاری شده که با حمایت هرچه بیشتر دولت از صنعت فولاد کشور و رونق اقتصادی دست یافتنی است. وی تصریح کرد: در شرایط کنونی گرچه بازارهای جهانی نیز در رکود به سر می‌برند و در بازار داخلی نیز به دلیل افت مصرف فولاد با رکود مواجه هستیم که همین امر شرایط حساسی را برای صنعت فولاد کشور رقم زده است اما از آنجایی که فولاد جزو صنایع بنیادی کشور است، به حمایت و پشتیبانی نیاز دارد تا این مقطع حساس را با موفقیت سپری کند و بازار فولاد دوباره رنگ رونق به خود بگیرد. در این بین با توجه به اجرای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌های بین‌المللی این فرصت وجود دارد که از سرمایه‌گذاری خارجی نیز در صنعت فولاد کشور بهره ببریم و بازارهای جهانی را هدف قرار دهیم.


محبوبه ناطق - گروه معدن / صمت



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها