کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

وضعیت دلار در بازار


کد خبر : ۱۸۹۱۲سه شنبه، ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۷:۵۲۲۶۴۹ بازدید

روز گذشته، با وجود نوسان‌های متعدد افزایشی و کاهشی، قیمت دلار در نهایت پایین آمد، گرچه معامله‌گران در این فضای کاهشی نیز نوسان‌گیری ...

روز گذشته، با وجود نوسان‌های متعدد افزایشی و کاهشی، قیمت دلار در نهایت پایین آمد، گرچه معامله‌گران در این فضای کاهشی نیز نوسان‌گیری کردند. دوشنبه، شاخص بازار ارز با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 615 تومان رسید. این کاهش در حالی ثبت شد که صحبت‌های فعالان نشان‌دهنده آن بود که بازار ارز از بعدازظهر روز یکشنبه تا ظهر روز دوشنبه روند عجیبی را سپری کرده است. در این بازه زمانی، معامله‌گران سعی کرده بودند با برجسته‌سازی برخی اخبار، بازهم دست به نوسان‌گیری بزنند.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، نوسان‌گیران در معاملات پشت‌خطی آخر وقت یکشنبه،‌ قیمت را تا 3 هزار و 647 تومان بالا بردند، ولی روز دوشنبه با برجسته‌سازی خبر مربوط به رفع مشکلات سوئیفت، قیمت را به 3 هزار و 605 تومان نیز رساندند. این تغییرات افزایشی و کاهشی نوسانات دلار را «پاندولی» کرده است. نوسانات اخیر در حالی به ثبت رسیده است که مسوولان دولتی و اقتصادی بر ثبات بازار تاکید کرده‌اند و مشخص است قرار نیست از این‌سو، شوک خاصی به بازار وارد شود. با این حال، از سوی معامله‌گران، اخباری در بازار برجسته می‌شود که به ایجاد نوسان و کسب سود این دسته کمک می‌کند. دوشنبه، همسو با کاهش دلار، سکه تمام بهار آزادی نیز در مسیر کاهشی قرار گرفت و نهایتا با هزار تومان افت به قیمت 921 هزار تومان رسید. این در حالی است که سکه در ساعات ابتدایی روز تحت‌تاثیر رشد اونس در بازارهای جهانی، رشدی جزئی را تجربه کرده بود.

 

پوشش کوتاه‌مدت دلاربازان

روز گذشته چنانکه اشاره شد قیمت دلار با 10 تومان کاهش به قیمت 3 هزار و 615 تومان رسید. این کاهش 0.3 درصدی در حالی اتفاق افتاد که دلار در بازار غیررسمی، نوسانات شدیدتری را تجربه کرده بود و بیشتر معامله‌گران به‌دنبال «پوشش کوتاه‌مدت» بودند. آنها سعی داشتند ارز خریداری شده خود را به سرعت در همان روز با سود کوچکی به فروش برسانند. این نوسان‌گیری تنها محدود به ساعات رسمی کاری بازار نبود و به‌طور مشهودی از بعدازظهر روز یکشنبه آغاز شده بود. در معاملات خارج از ساعت رسمی بازار، شاخص بازار ارز به سرعت روند افزایشی را آغاز کرد که نتیجه آن بالا رفتن دلار تا نزدیکی سطح قیمت 3 هزار و 650 تومان بود. این افزایش در حالی ثبت شد که خبر لغو تحریم سوئیفت ساعت 9 شب یکشنبه اعلام شد و حتی یکی از بخش‌های خبری نیز این خبر را اعلام کرد.

به این ترتیب به احتمال زیاد این خبر تا ساعت 10 به بازار رسیده و معامله‌گران آن را شنیده بودند؛ با این حال نوسان‌گیران خبر یاد شده را تا آخرین ساعات یک‌شنبه برجسته نکردند و بیشتر تاکید به بازگشت دلار از کف داشتند. روز دوشنبه جهت معامله‌گران تغییر کرد و این بار با مانور بیشتر روی خبر لغو تحریم سوئیفت، دلار را تا قیمت 3 هزار و 605 تومان پایین آوردند. پس از رسیدن به این قیمت، کمی خریدها افزایش یافت تا قیمت از کف روزانه بالا بیاید. می‌توان گفت در 24 ساعت یاد شده، بازیگران غیررسمی با برجسته‌سازی برخی اخبار سعی کردند قیمت‌ها را همسو با هدف خود جهت دهند و به این ترتیب به نوسانات دامن زدند. روز دوشنبه‌، قیمت لحظه‌ای افزایشی و لحظه‌ای دیگر کاهشی بود،‌ عاملی که برخی معامله‌گران بازار را گیج کرده و موجب شده بود که از بازار کناره‌گیری کنند.

 


اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها