کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پس از صادر شدن مجوز فروش هواپیما به ایران صورت گرفت


کد خبر : ۱۸۸۳۹یکشنبه، ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۷:۳۹۴۹۸۱ بازدید

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با اشاره به رقابت شرکت‌های سازنده هواپیما برای ورود به بازار ایران، گفت: هواپیماهای خریداری ...

مقصود اسعدی سامانی  دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با اشاره به رقابت شرکت‌های سازنده هواپیما برای ورود به بازار ایران، گفت: هواپیماهای خریداری شده به تدریج وارد کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سازنده هواپیما هریک به دنبال سهم بیشتر از بازار ایران هستند، گفت: بنابراین خطوط هواپیمایی در حال مذاکره با ایرباس و بوئینگ هستند و سعی دارند که با شرکتی که بهترین پیشنهاد را دارد، وارد مرحله امضای قرارداد شوند.

به گزارش ایران، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه مذاکرات مقدماتی با شرکت‌ها انجام شده است اما مابقی کارها به پس از برجام موکول شده است، افزود: مذاکرات مستقیم با شرکت‌های سازنده هواپیما به پیشرفت قراردادها و مذاکرات بعدی بستگی دارد، ضمن آنکه تقاضای زیادی از سوی کمپانی‌های سازنده وجود دارد که باید خطوط هواپیمایی هوشمندانه انتخاب کنند.

وی در خصوص تأمین منابع مالی خطوط هواپیمایی برای ورود هواپیما به کشور، اظهار داشت: روش‌های مختلفی مانند فاینانس و لیزینگ برای ورود هواپیما به کشور به کار گرفته می‌شود اما در مراحل اولیه قرار نیست که تعداد زیادی هواپیما به یکباره وارد کشور شود.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت آمادگی شرکت‌های هوایی برای توسعه ناوگان خود در دوران پسابرجام تأکید کرد و گفت: امیدواریم با اجرای برجام، وارد فضای جدیدی از تعامل با دنیا و توسعه صنعت هوانوردی شویم.در آخرین ساعات پیش رو برای لغو تحریم‌ها روزنامه امریکایی یو اس ای تودی گزارش داد، رئیس‌جمهوری امریکا مجوز صادرات هواپیمای مسافربری به ایران را صادر کرد. بر اساس دستور رئیس جمهوری امریکا، وزارت خارجه این کشور پس از تأیید تعهداتی که ایران بر اساس برجام باید انجام دهد، اجازه خواهد داشت مجوز صدور هواپیماهای مسافربری به ایران را صادر کند.خرید هواپیما و قطعه به منظور نوسازی ناوگان هوایی که سال‌ها تحت تحریم بوده، از ابتدا یکی از بخش‌های مهم در مذاکرات هسته‌ای بود که اکنون با به سرانجام رسیدن توافق نوسازی ناوگان هوایی به اجرا شدن نزدیک می‌شود.

بر اساس آمارهایی که وزیر راه و شهرسازی ارائه کرده ایران برای نوسازی ناوگان به حدود 400 هواپیمای دوربرد و برد کوتاه نیاز دارد که سرمایه‌ای حدود 50 میلیارد دلار برای آن نیاز است. جذابیت بازار هوایی ایران موجب شده بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای حضور در ایران اعلام آمادگی کنند و گفت‌و‌گوهایی نیز میان مقامات صنعت هوایی کشور و این شرکت‌ها انجام شده که با اجرای برجام قراردادها منعقد و نهایی خواهد شد.    عباس آخوندی در خصوص آمادگی شرکت‌های هوایی برای نوسازی ناوگان خود در پسا تحریم در نشستی با دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی و انجمن و مدیران شرکت‌های هواپیمایی به آنها اعلام کرد: «بزودی با اجرای برجام تحریم‌های ایران رفع می‌شود و شرکت‌ها باید برای نوسازی ناوگان خود برنامه ریزی مناسبی داشته باشند.»آخوندی گفت: در شرایط کنونی خطوط هواپیمایی از نظر اقتصادی و مردم نیز به لحاظ نبود رفاه در پرواز ناراضی هستند، ضمن اینکه ما هم به عنوان دولت از صنعت هوانوردی ناراضی هستیم پس در شرایطی که همه ناراضی‌اند برای اصلاح وضع موجود نخستین گام باید پایبندی به اصول بازرگانی باشد و باید مبنای کار خطوط هواپیمایی قرار گیرد.آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر سرمایه ثبت شده خطوط هواپیمایی بجز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) حدود 9000 میلیارد ریال است، افزود: در نهایت اگر بخواهیم قاعده بازی را عوض کنیم باید سرمایه خطوط هواپیمایی حداقل به 10 برابر میزان فعلی افزایش یابد که این سرمایه باید یا از طریق سهامداران فعلی یا سهامداران جدید و یا با ایجاد شرکت‌های سهامی تأمین شود.وی با بیان اینکه ابزارهای مناسب تأمین مالی برای توسعه صنعت هوانوردی در کشور وجود ندارد، گفت: صندوق توسعه ملی به عنوان یک منبع ارزی منابع زیادی ندارد، بنابراین باید براساس مدل‌های مالی بین‌المللی فعالیت کنیم که البته با استفاده از مدل‌های بین‌المللی در تأمین مالی موفق تر خواهیم بود.


اعلام آمادگی بسیاری از کمپانی‌ها برای فروش هواپیما به ایران

علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز در نشست مشترک دست‌اندرکاران صنعت هوانوردی کشور با وزیر راه و شهرسازی، با بیان اینکه خطوط هواپیمایی در سخت‌ترین شرایط طی بیش از ۳۰ سال گذشته به رغم تحریم‌ها صنعت هوانوردی را اداره کردند، گفت: امروز با توجه به شرایط جدید بین‌المللی و اجرای آزادسازی، شرایط برای فعالیت متفاوت است. وی افزود: تأمین سرمایه برای خرید هواپیما نیازمند سرمایه ملی است اما در حال حاضر صندوق توسعه ملی و بانک‌ها توان وام‌دهی به این بخش را ندارند و باید از سایر روش‌ها برای تأمین مالی استفاده کنند.وی با اشاره به اینکه امروز بسیاری از کمپانی‌ها برای فروش هواپیما به ایران اعلام آمادگی کرده‌اند و حجم تقاضا در این بخش بسیار زیاد است، ادامه داد: در شرایط جدید باید از فضای بین‌المللی به وجود آمده برای توسعه ناوگان استفاده کرد.

اجاره و اجاره به شرط تملیک برای نوسازی ناوگان

برای نوسازی ناوگان هوایی مشکل مهمی که خطوط هواپیمایی داخلی با آن مواجه هستند قیمت بالای هواپیمای نو و در مقابل کمبود منابع و نقدینگی شرکت‌های داخلی است. محمد خداکرمی معاون عملیات هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری در گفت‌و‌گو با «ایران» یکی از بهترین گزینه‌های پیش‌روی شرکت‌های هوایی برای نوسازی ناوگان را اجاره و اجاره به شرط تملیک هواپیما عنوان کرد. به گفته خداکرمی در اجاره و اجاره به شرط تملیک شرکت‌ها نیازی به نقدینگی اندوخته ندارند و بهترین روشی است که به‌خاطر کمبود منابع شرکت‌ها می‌توانند از آن برای خرید هواپیمای جدید بهره ببرند. وی افزود: شرکت‌ها نباید برای نوسازی ناوگان فقط به دولت اتکا کنند بلکه با استفاده از روش‌های مختلف و جذب سرمایه‌های بخش خصوصی می‌توانند هواپیماهای مورد نیاز خود را خریداری، اجاره و یا با اجاره به شرط تملیک تأمین کنند که این موضوع بستگی به توانایی و فرصت شناسی خطوط هواپیمایی دارد.

وی گفت: در پسا برجام زمینه برای ایجاد ارزش افزوده در صنعت هوایی فراهم است و بخش خصوصی اگر مطمئن شود صنعت هوایی درآمدزایی خواهد داشت وارد این عرصه می‌شود. با توجه به توسعه ناوگان هوایی کشور در دوران پس از تحریم، اصلاح ساختار اداری - مالی و اصلاً قانون سازمان هواپیمایی کشوری به منظور تقویت این سازمان به عنوان متولی حمل و نقل هوایی کشور یک امر ضروری به نظر می‌رسد. برخی کارشناسان صنعت هوایی معتقدند حضور پررنگ بخش‌دولتی و شبه دولتی در این صنعت نیاز به بازنگری در قوانین و مقررات دارد و با توجه به توافق برجام و نیاز به کمک برای خرید هواپیمای جدید، نیازمند تغییرات در اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های صندوق توسعه ملی برای استفاده از تسهیلات این صندوق هستیم.یکی از راهکارهای پیشنهادی این است که به عنوان مثال سهم آورده شرکت‌ها به ۱۰ درصد کاهش یابد، دوره تنفس حداقل به ۳ سال افزایش و دوره بازپرداخت نیز ۱۰ سال تعیین شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها