کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کری با اختیار رفع تحریم های ایران راهی وین می‌شود


کد خبر : ۱۸۷۹۶شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵:۴۱۲۳۰۷ بازدید

خبرگزاری های بین المللی جمعه شب از سفر وزیر امورخارجه آمریکا به وین برای گفت وگو با «محمدجواد ظریف» و «فدریکا موگرینی» خبر دادند و همزمان ...

خبرگزاری های بین المللی جمعه شب از سفر وزیر امورخارجه آمریکا به وین برای گفت وگو با «محمدجواد ظریف» و «فدریکا موگرینی» خبر دادند و همزمان کاخ سفید حکم تفویض اختیارات رئیس جمهوری آمریکا به جان کری در زمینه رفع تحریم های هسته ای را منتشر کرد.

به نوشته یک رسانه آمریکایی، بر اساس این گزارش ها وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در وین نشست سه جانبه ای با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ظریف همتای ایرانی خود خواهد داشت، تا در مورد توافق هسته ای ایران گفت وگو کند.

«مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیش از دیدار روز شنبه وین، در بیانیه ای تأکید کرده که «همه طرف ها به برداشتن گام های مؤثر در مسیر روز اجرای برجام ادامه می دهند، تا از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران اطمینان حاصل شود».

همزمان دفتر سخنگوی کاخ سفید، متن حکمی را منتشر کرده که در آن «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا اختیارات لازم را در مورد رفع تحریم های ایران به وزیر خارجه خود تفویض کرده است.

اوباما در اواخر مهرماه، در راستای اجرای تعهدات آمریکا در توافق هسته ای به دولت این کشور دستور داده بود که تحریم ها علیه ایران را در روز اجرای توافق هسته ای لغو کند.
پس از آن وزارت خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که به دنبال دستور اوباما،با اجرایی شدن برجام، مجوز لغو تحریم ها علیه دولت ایران را صادر می کند.

پیشتر در روز جمعه گزارش هایی به نقل از منابع دیپلماتیک در ژنو منتشر شده بود، مبنی بر اینکه از دفتر سازمان ملل در این شهر، خواسته شده برای نشست قریب الوقوع نمایندگان ایران و شش قدرت جهانی آماده باشد، اما رفته رفته با پر رنگ شدن احتمال انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در روز شنبه، وین به عنوان محل احتمالی چنین دیداری مورد اشاره قرار گرفت.

این رسانه آمریکایی تصریح کرد: ساعتی پیش از اعلام سفر جان کری به وین، «جاش ارنست» سخنگوی کاخ سفید گفته بود که ایران اقدامات مهمی در تکمیل تعهدات خود برای اجرایی شدن توافق هسته ای وین انجام داده است اما برچیده شدن تحریم ها نیازمند تأیید مستقل این اقدامات است.

منابع دیپلماتیک در سوی دیگر اقیانوس اطلس اعلام کردند که اتحادیه اروپا آماده است تا به محض تأیید آژانس مبنی بر اجرای تعهدات توافق اتمی وین از سوی تهران، تحریم های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را رفع کند.این منبع خاطرنشان کرد: در این زمینه کشورهای اروپایی دستورالعملی دقیق را تهیه کرده اند که هم اکنون در اختیار هلند، رئیس دوره ای اتحادیه اروپاست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها