کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سفر رييس‌جمهوری چين به تهران


کد خبر : ۱۸۷۸۷شنبه، ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۳:۴۷۱۱۵۲ بازدید

شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين قرار است دوم بهمن ماه امسال در صدر يك هيات عاليرتبه سياسي و اقتصادي به ايران سفر ...
سفر رييس‌جمهوری چين به تهرانسفر رييس‌جمهوری چين به تهران

شي جين پينگ، رييس‌جمهوري چين قرار است دوم بهمن ماه امسال در صدر يك هيات عاليرتبه سياسي و اقتصادي به ايران سفر كند. «شي جين پينگ» كه به دعوت رسمي حسن روحاني به كشورمان مي‌آيد، نخستين سفرش به ايران را تجربه مي‌كند. آخرين ديدار روحاني و پينگ در ارديبهشت سال 1393 و در پي سفر رييس‌جمهوري ايران به كشور چين براي شركت در اجلاس سران كنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازي در آسيا (سيكا) بود.

به گزارش تعادل، گسترش و تعميق بيش از پيش مناسبات دو جانبه، منطقه‌يي و بين‌المللي همچنين ارتقاي سطح همكاري‌هاي مشترك در زمينه‌هاي گوناگون سياسي، اقتصادي، تجاري و فرهنگي ميان تهران و پكن ازجمله اهداف ديدار رسمي «شي جين پينگ» از جمهوري اسلامي ايران است. همچنين قرار است در اين سفر علاوه بر مذاكره رييسان جمهوري و هيات‌هاي دو طرف؛ اسناد متعدد همكاري و موافقتنامه‌هايي در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، سياسي، حقوقي و فرهنگي ميان دو كشور به امضا خواهد رسيد. شي جين پينگ قبل از سفر به كشورمان به عربستان و مصر نيز خواهد رفت.

 

 چين نمي‌خواهد در خاورميانه تنش ايجاد شود

به گزارش ايرنا يك روزنامه هنگ كنگي به نام «ساوت چاينا» مي‌نويسد كه رييس‌جمهوري خلق چين در شرايطي به خاورميانه سفر مي‌كند كه چين وارد يك دوره مهم تاثيرگذاري و ايفاي نقش فعال‌تر در عرصه بين‌المللي و اين منطقه شده است.

اين گزارش يادآور مي‌شود كه «شي جين پينگ» در جزييات تنش‌ها ميان ايران و عربستان قرار گرفته و اكنون پكن در انديشه اين است كه چگونه و با چه راهكارهايي بايد از اين تنش‌ها بكاهد بنابراين گزارش هر دو كشور تامين‌كننده بزرگ انرژي براي چين هستند و هر دو نقش مهمي در اجراي نقشه راه احياي جاده ابريشم چين در زمين و دريا دارند.

«گوا شيان گانگ» كارشناس مسائل خاورميانه به نشريه هنگ‌كنگي گفته است كه خاورميانه به دليل موقعيت ژئوپليتيك و انرژي فراوان آن براي چين اهميت زيادي دارد و چين نمي‌خواهد اين منطقه متشنج باشد. وي افزود: در اين ميان سه كشوري كه رييس‌جمهوري خلق چين قصد سفر به آنها را دارد بسيار با اهميت هستند. اين گزارش حاكي از اين است كه با توجه به لغو تحريم‌ها و مناسب بودن زمان سفر «شي» به ايران پيش‌بيني مي‌شود قراردادهاي مهمي به ويژه در بخش انرژي ميان چين و ايران در حاشيه اين سفر امضا شود.


 ارزيابي توافق‌ها و پروژه‌هاي مشترك روند همكاري‌هاي آينده ايران و چين

«علي‌اصغر خاجي» سفير ايران در چين نيز درخصوص اين سفر با بيان اينكه سفر رييس‌جمهور چين به ايران از مدت‌ها قبل برنامه‌ريزي شده بود و مقامات چيني مترصد فرصتي براي اعلام تاريخ دقيق آن بودند، گفت: رايزني و بررسي مسائل مهم منطقه‌يي همچنين گفت‌وگو درخصوص گسترش همكاري‌هاي راهبردي و مناسبات دو كشور محورهاي اصلي اين سفر است. به گفته سفير كشورمان در چين ارزيابي توافق‌ها و پروژه‌هاي مشترك به ويژه در زمينه اقتصادي، انرژي و تدوين نقشه راه روند همكاري‌هاي آينده در دستور كار اين سفر قرار دارد و قرار است دو طرف در زمينه «تعاملات صنعتي، همكاري درخصوص طرح احياي جاده ابريشم، توسعه همكاري‌هاي مربوط به حمل و نقل ازجمله طرح‌هاي ريلي و بنادر همچنين تعاملات حوزه علوم و تكنولوژي» با يكديگر مذاكره كنند. وزارت امور خارجه چين نيز ديروز با صدور بيانيه‌يي رسمي از آغاز سفر منطقه‌يي«شي جين پينگ» در اوايل بهمن ماه سال جاري خبر داد و حضور وي در تهران را دوم و سوم بهمن ماه اعلام كرد.

كارشناسان سياسي و اقتصادي انجام اين سفر را سرآغاز مهمي در دوره جديد مناسبات عميق ايران و چين در عرصه‌هاي مختلف مي‌دانند. رييس‌جمهور چين سال گذشته ميلادي در ديدار با رييس‌جمهور كشورمان در حاشيه اجلاس مجمع عمومي سازمان ملل در نيويورك از سفر به تهران در سال جاري ميلادي (2016) خبر داده بود و گفت كه در اين سفر قصد دارد روابط دو كشور را به مرحله بالاتري ارتقا دهد. به گزارش ايرنا، «شي جين پينگ» گفته بود، تهران و پكن در بسياري از مسائل مهم بين‌المللي و منطقه‌يي با يكديگر اشتراك نظر دارند و جمهوري اسلامي ايران شريكي مطمئن براي چين محسوب مي‌شود. براساس آمار اداره گمرك چين، اين كشور نخستين شريك اقتصادي ايران در طول چند سال اخير بوده و حجم مبادلات تجاري دو كشور در سال 2014 به 52ميليارد رسيده است. همچنين در سال 2015ميلادي و در 8 ماه اول اين سال واردات ايران از چين 12ميليارد دلار و صادرات به اين كشور نيز 20ميليارد دلار برآورد شده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها