کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

30 درصد مصرف برق تهران در اختيار 5 صدم مشتركان


کد خبر : ۱۸۶۰۵شنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۶:۱۶۱۶۴۱ بازدید

تهران ابري روز گذشته شاهد مراسم افتتاح نيروگاه خورشيدي بود. مراسمي كه قرار بود حميد چيت‌چيان نيز در آن شركت داشته باشد اما در غياب ...

تهران ابري روز گذشته شاهد مراسم افتتاح نيروگاه خورشيدي بود. مراسمي كه قرار بود حميد چيت‌چيان نيز در آن شركت داشته باشد اما در غياب او و با حضور استاندار تهران، معاون وزير نيرو در امور برق و انرژي، رييس كميته برق مجلس شوراي اسلامي و مديرعامل توانير و با بيش از يك‌ساعت تاخير از زمان مقرر آغاز شد. البته شايد بتوان افتتاح اين نيروگاه را در ميان مباحث طرح شده بي‌فروغ و كم‌اهميت ارزيابي كرد چرا كه سخنرانان اين مراسم بخش اصلي صحبت‌هاي خود را به مسائل ديگري اختصاص دادند و ابعاد اين طرح صرفا در هزينه 6 ميليارد توماني براي احداث آن خلاصه شد. نيروگاهي كه هر چند مديرعامل شركت توزيع برق تهران آن را 100درصد ساخت داخل معرفي كرد اما در پاسخ به اين پرسش «تعادل» كه اينتورتور‌هاي اين نيروگاه چگونه ساخته شده است از تهيه آنها از شركتي در اسپانيا خبر داد.

به گزارش تعادل، فارغ از خواسته‌هايي كه هر يك از سخنرانان از ديگر نهادهاي حاضر در مراسم طرح كرده و اغلب نيز پاسخي براي ديگر خواسته‌ها كه خود مخاطبشان بودند، مطرح نمي‌كردند، بحران تهران در برق فصل مشترك اظهارات مسوولان بود. سيدحسن هاشمي استاندار تهران در اين مراسم از ارسال نامه‌يي در سال گذشته به حميد چيت‌چيان وزير نيرو خبر داد؛ نامه‌يي كه مفاد آن «خطر بيخ گوش پايتخت» در زمان بروز زلزله است. به گفته هاشمي او در اين نامه تاكيد كرده است كه با توجه به آسيب‌پذيري شهر تهران در زمينه زلزله و خطر انفجار خطوط لوله گاز در آن زمان، بايد آينده مصرف انرژي در اين كلان‌شهر به سمت برق آمده و گاز در ميان‌مدت و درازمدت از برنامه مصرف خارج شود. مشكلات متعدد پايتخت در مساله برق، محور اصلي اظهارات هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نيرو را نيز تشكيل مي‌دادند، اظهاراتي كه او در طول آن از استانداري تهران خواست تا قرارگاهي را با مشاركت شوراي شهر، سازمان نظام مهندسي، شهرداري و وزارت نيرو تشكيل داده و طي آن معضلات برقي تهران را مورد بررسي قرار دهد.

محمد هاشمي مديرعامل شركت توزيع برق استان تهران با قرار گرفتن پشت تريبون به عنوان نخستين سخنران پس از معرفي 750كيلو وات برق از نيروگاه‌هاي خورشيدي كه اكنون توسط اين شركت احداث شده است از مسوولان حاضر در مراسم خواست تا ادارات دولتي را ملزم به نصب 20 كيلو وات انرژي خورشيدي كنند، او همچنين اين پيشنهاد را طرح كرد كه ساختمان‌هاي جديدالاحداث در تهران ملزم به نصب 5 تا 10كيلووات انرژي خورشيدي شوند.

بخش بعدي سخنان مديرعامل توزيع برق تهران اما به چالش‌هايي كه ادارات دولتي در مصرف برق ايجاد كرده‌اند، اختصاص داشت. پيش از اين آرش كردي مديرعامل توانير در نشستي خبري در پاسخ به «تعادل» از حجم سنگين بدهي‌هاي برقي ادارات دولتي خبر داده بود و سخنان روز گذشته سيد محمد هاشمي نشان داد، ادارات نه تنها بد حساب بلكه بسيار پر مصرف هستند.

طبق گفته‌هاي او از 4ميليون و 300هزار مشترك برق در تهران 2هزار و 443مشترك اداري محسوب مي‌شوند كه 30درصد برق تهران را مصرف مي‌كنند. به اين ترتيب طبق محاسبات «تعادل» 0.05درصد از مشتركان برق در تهران سهم عظيم 30درصدي را در آن دارند. مشتركاني كه بزرگ‌ترين بدهكاران نيز به وزارت نيرو محسوب مي‌شوند. نكته قابل تامل اما شيوه برخورد مسوولان اجرايي در اين زمينه با شفاف‌سازي درباره اين ادارات است. در حالي كه آرش كردي مديرعامل توانير نيز پيش از اين در پاسخ به پرسش «تعادل» كه كدام ادارات بيشترين بدهي برقي را دارا هستند از پاسخ امتناع ورزيده بود، مديرعامل توزيع برق تهران با شيوه پاسخ خود به اين پرسش كه كدام ادارات بيشترين مصرف را دارند «عدم اعتقاد به شفاف‌سازي» در ديدگاهش را شفاف كرد. او با اظهار اين جمله كه «بگذاريد اين مسائل بين خودمان بماند» اهميت مردم و آگاهي آنها از اينكه اموال عمومي چگونه در حال تقسيم شدن است را ناديده گرفت.

 پس از پايان اظهارات مديرعامل توزيع برق تهران، سيد حسن هاشمي استاندار تهران به عنوان دومين سخنران پشت تريبون قرار گرفت و با توجه به اينكه مبحث مصرف برق در ادارات آخرين بخش سخنراني قبلي بود، از طرح اين استانداري براي تذكر به اداره‌هاي پر مصرف و گزارش آن به اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور خبر داد، اداره‌هاي پر مصرفي كه هاشمي عملكرد آنها در ثبت اين ميزان از مصرف را «غير قابل توجيه» دانست.

استاندار تهران در ادامه از وزارت نيرو خواست كه با توجه به اينكه عمر 50درصد تجهيزات صنعت برق بيش از 25سال است در پساتحريم تعويض اين تجهيزات را در اولويت قرار دهد، او همچنين از پيشنهاد كشورهاي مختلف و رقم خوب پيشنهادي آنها براي سرمايه‌گذاري دراين زمينه خبر داد.

سيد حسن هاشمي سپس سراغ مبحث خطر مصرف گاز در تهران در زمان زلزله رفته و اظهار كرد: «اين اتفاق در تمام دنيا افتاده است. هر چند هزينه آن سنگين باشد اما با توجه به اينكه تهران روي گسل قرار گرفته خطوط لوله گاز مي‌تواند مشكلات حادي را ايجاد كند.» او از وزارت نيرو خواست تا مطالعات و ابعادسنجي اين طرح را آغاز كرده و حداكثر تا سال 1404 آن را كليد بزنند. طرحي كه البته به‌طور قطع با توجه به ابعاد بسيار بزرگ براي عملي شدن نياز به هزينه، حمايت و دانش زيادي دارد و بايد ديد كه اساسا تا چه اندازه جدي گرفته مي‌شود.

 هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نيرو نيز به عنوان آخرين سخنران اين مراسم پشت تريبون رفته و اظهارات خود را با طرح وزارتخانه متبوعش در زمينه تغيير نيروگاه‌ها با راندمان پايين به نيروگاه‌هاي راندمان بالاتر آغاز كرد. طبق گفته فلاحتيان نيروگاه پرند كه سال گذشته عمليات تبديل آن به سيكل تركيبي آغاز شده بود اكنون پيشرفت فيزيكي

40 درصدي داشته و تا پايان سال 95 به اتمام مي‌رسد. او همچنين از پيشنهاد 60درصدي سرمايه‌گذار خارجي براي جايگزيني نيروگاه ري كه جزو قديمي‌ترين‌ها در نوع خود بوده سخن گفت و اظهار كرد كه طي 2 تا 3 ماه آينده اين عمليات آغاز خواهد شد.

معاون وزير نيرو در ادامه سخنانش از آغاز پروژه‌يي بسيار بزرگ در حوزه انرژي‌هاي تجديدپذير گفت، پروژه‌يي كه فلاحتيان خود آن را «نمادين» خواند و در ادامه از سياست‌هاي حمايتي مكفي وزارت نيرو از سرمايه‌گذاران در حوزه انرژي‌هاي بادي و تجديدپذير سخن گفت.

فلاحتيان در راستاي پيشنهاد مديرعامل توزيع برق تهران بزرگ به الزام ساختمان‌هاي بلند مرتبه به نصب نيروگاه فوتوولتاييك اظهار كرد: «اين الزام بايد با همكاري شوراي شهر تهران، سازمان نظام مهندسي و استانداري رعايت شود. با اين روش اين ساختمان‌ها بخش قابل توجهي از مصرفشان را توليد خواهند كرد.»

معاون وزير نيرو در ادامه و در اشاره به سخنان استاندار تهران در زمينه فرسوده بودن عمر تجهيزات صنعت برق اظهار كرد: «بسياري از اين تجهيزات عمري حتي بيشتر از 40سال دارند، 500كيلومتر شبكه كابلي زير تهران است كه 100درصد آن بايد تعويض شود، هزينه اين عمليات نيز بسيار زياد و خارج از توان صنعت است.»

فلاحتيان اما در بخش‌هاي آخر سخنراني خود مسائلي را طرح كرد كه تاكنون به اين شكل از آن صحبت نشده بود، طبق اين بخش از سخنان معاون وزير نيرو، تهران شهري است كه هر سال يك شهر از درون آن متولد مي‌شود و تامين انرژي اين نوزادان در دامن تهران

كم كم به فاجعه‌يي مديريتي بدل خواهد شد. او در اين زمينه گفت: «به اين واسطه كه 25 تا 30درصد كل برق كشور در تهران مستقر بوده بايد به اين شهر به صورت ويژه نگاه كنيم. هر سال 200 هزار انشعاب جديد در تهران اضافه مي‌شود كه در واقع به اين معناست كه در تهران هر سال شاهد اضافه شدن يك شهر هستيم. ما استان‌هايي داريم كه زير 200هزار انشعاب دارند، همين مساله اهميت تهران و ضرورت يك تعامل سازنده براي حداقل كردن ريسك‌هاي صنعت برق در تهران كه در صورت منجر شدن به مشكل فعاليت‌هاي اجتماعي، سياسي و اقتصادي كشور را با مشكل مواجه مي‌كند، بيش از پيش آشكار مي‌كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها