کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار شب عيد در دست جنس‌های ترک


کد خبر : ۱۸۵۸۵شنبه، ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۱:۰۳۲۵۵۲ بازدید

در حالي كه سيگار، پوشاك و پارچه عمده‌ترين محصولاتي هستند كه به صورت قاچاقي وارد كشور مي‌شوند يك اظهارنظر جديد نشان مي‌دهد باز هم حجم ...
بازار شب عيد در دست جنس‌های ترکبازار شب عيد در دست جنس‌های ترک

در حالي كه سيگار، پوشاك و پارچه عمده‌ترين محصولاتي هستند كه به صورت قاچاقي وارد كشور مي‌شوند يك اظهارنظر جديد نشان مي‌دهد باز هم حجم پوشاك قاچاق افزايش يافته و در آستانه نوروز احتمال مي‌رود پوشاك قاچاقي كه از تركيه وارد كشور مي‌شود، بازار ايران را قبضه كند. در سال‌هاي اخير قاچاق يكي از اصلي‌ترين معضلات اقتصادي كشور بوده است. آنطور كه شهريور امسال قائم مقام وزير صنعت، معدن و تجارت گفت ميزان قاچاق كالاهاي وارداتي به كشور 16 ميليارد دلار است.

مجتبي خسرو تاج آن زمان اعلام كرد: «لوازم آرايشي و بهداشتي، البسه و كفش، دخانيات، لوازم خانگي و تجهيزات پزشكي از جمله كالاهايي هستند كه بيشترين فراواني قاچاق را در استان‌هاي مختلف دارند. براساس برآورد‌هاي ستاد مبارزه با قاچاق كالا، حجم قاچاق طلا سه ميليارد دلار، گوشي موبايل 8/10 ميليارد دلار و سيگار كمتر از يك ميليارد دلار است و در مجموع ميزان قاچاق كالاهاي وارداتي 16 ميليارد دلار است كه البته اين ارقام براساس كشفيات و برآوردهاي صورت گرفته، است.»

بازار پوشاك در دست قاچاقچيان

در بازار پوشاك ايران كمتر مي‌توان پوشاكي پيدا كرد كه توليد داخل باشد يا طراحي داخلي داشته باشد. جولان قاچاقچيان در بازار پوشاك ايران تا به حدي است كه برخي توليد‌كنندگان داخلي نيز محصولاتي با برند خارجي توليد مي‌كنند! اين در حالي است كه پوشاك مي‌تواند بازار مناسبي داشته باشد و از خروج ارز از كشور جلوگيري كند. با وجود اين، روز گذشته عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك با بيان اينكه به هم خوردن رابطه روسيه و تركيه قاچاق پوشاك به كشور را افزايش مي‌دهد، گفت: شب عيد به جاي بازار ما، بازار ترك‌ها راه مي‌افتد، چراكه توليدكنندگان ما از آنها جا مانده‌اند. به گزارش ايسنا، سعيد حسين‌زاده با بيان اينكه گرمي بازار پوشاك در شش ماهه دوم سال اتفاق مي‌افتد، اظهار كرد: معمولا در نيمه دوم سال و با نزديك شدن به روزهاي پاياني نه كارگر پيدا مي‌شد و نه كسي وقتي براي كار اضافي داشت اما امسال ركود به قدري سنگين است كه اكثر كارگاه‌ها تعطيل شده يا به حالت نيمه تعطيل كار مي‌كنند. او افزود: خطر ديگري كه با آن مواجه هستيم اين است كه با توجه به به‌هم خوردن رابطه تركيه با روسيه همسايه ما انباشت جنس دارد و اين جنس‌ها با قيمت‌هاي خيلي پايين به كشور ما قاچاق مي‌شود كه اين موضوع خيلي بدتر از ركود است.

عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك با بيان اينكه اين موضوع باعث مي‌شود كه واردات قاچاق جاي توليد داخل را بگيرد، ادامه داد: اعتقاد ما اين است كه در اين شرايط ميزان قاچاق به كشور ما قطعا بيشتر مي‌شود، چراكه توليد‌كننده توان توليد ندارد و به سراغ جنس‌هاي استوك تركيه مي‌رود و آنها را با قيمت‌هاي پايين به كشور وارد مي‌كنند. حسين‌زاده با اشاره به تغيير ميزان قاچاق در سال جاري نسبت به سال گذشته گفت: با توجه به آنچه در بازار ديده مي‌شود پيش‌بيني من اين است كه ميزان قاچاق در سال جاري نسبت به سال‌هاي قبل افزايش پيدا كرده و عمده دليل آن اين است كه در سال‌هاي گذشته توليدي‌ها با تمام ظرفيت كار مي‌كردند اما امسال توان توليد ندارند كه اگر جلو اين موضوع گرفته نشود افت توليد بيشتر خواهد شد. او درباره‌ تاثير مجوزدار شدن برندهاي خارجي در ايران بيان كرد: اعلام كرده‌اند برندهاي خارجي همه مجوزدار شدند و با مجوز در كشور فعاليت مي‌كنند اما با كمال تاسف و تعجب مي‌بينيم كه هيچ تاثيري روي آمار گمرك و واردات رسمي نداشته است. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك ادامه داد: دو ماه پيش واردات رسمي پوشاك كشور 11 ميليون دلار بوده و اين رقم در ماه گذشته هفت ميليون دلار شده است. اين در حالي است كه اگر مبارزه جدي بود بايد رشدي را در واردات رسمي پوشاك مي‌ديديم. حسين‌زاده افزود: اين به اين معني است كه مغازه‌ها هنوز هم به همان شكل قبلي پوشاك خود را وارد مي‌كنند، چرا كه اگر برندهاي ثبت شده به صورت رسمي اجناس خود را وارد مي‌كردند بايد آمار واردات افزايش پيدا مي‌كرد.

او با اشاره به تنها راهكار كاهش قاچاق پوشاك تصريح كرد: تنها راهي كه مي‌توان با آن جلو قاچاق را گرفت اجراي قانون GS1 (تمام واردات و فروش پوشاك در فروشگاه‌ها با كد رسمي و كنترل و نظارت دقيق انجام شود) است كه قرار بود اجرا شود. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك با بيان اينكه قرار بود اين كار از اول آبان‌ماه با جديت انجام شود، اظهار كرد: با گذشت دو ماه از زمان وعده داده شده مي‌بينيم كه اين موضوع هنوز اجرايي نشده است، چرا كه اگر جلو فروش پوشاك قاچاق در فروشگاه‌ها را مي‌گرفتند جنس‌هاي دو تا سه دلاري تركيه به ايران نمي‌آمد. حسين‌زاده اضافه كرد: با توجه به اينكه اجناس وارد‌ شده از تركيه با قيمت بسيار نازل به كشور ما مي‌آيد فروش آنها براي قاچاقچيان سودآور است و اين در حالي است كه توليد‌كننده ما كه با 30 درصد ظرفيت خود دارد كار مي‌كند قطعا قيمت تمام شده‌اش بالا مي‌رود. او درباره‌ تاثير لغو تحريم‌ها و بهبود وضعيت پوشاك و كاهش قاچاق ادامه داد: اگر شرايط خوبي براي توليد‌كنندگان ايجاد مي‌شد ممكن بود با لغو تحريم‌ها بتوانند دوباره به بازار برگردند اما متاسفانه فكر مي‌كنم اگر چند ماه بعد از لغو تحريم‌ها بازار بخواهد راه بيفتد، شب عيد ما به جاي بازار خود بازار تركيه را راه مي‌اندازيم چون توليد‌كنندگان ما از اين كشور جا مانده‌اند. عضو هيات‌مديره اتحاديه توليد و صادرات پوشاك تاكيد كرد كه اگر جلو واردات غيررسمي پوشاك گرفته نشود مطمئن باشيد كه توليد داخلي ما رونق پيدا نمي‌كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها