کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
هفته رویداد
آداک خودرو

بانک‌ها از نقدینگی دلربایی می‌کنند

کدخبر:۱۸۵۴۸پنجشنبه، ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۶:۴۲۲۹۹۰ بازدید

در حالی پرونده کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار خاک می‌خورد که سنگینی رکود حاصل از نرخ بهره 20 درصدی بر اقتصاد کشور ...

در حالی پرونده کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار خاک می‌خورد که سنگینی رکود حاصل از نرخ بهره 20 درصدی بر اقتصاد کشور سنگینی می‌کند و بسیاری از صنایع و بخش‌های اقتصادی را در زیان فروبرده است. در این میان بانک مرکزی به دلیل وجود موانع و خطراتی که ناشی از فعالیت موسسات مالی و اعتباری غیر‌مجاز در بازار پولی و مالی است ترجیح می‌دهد که نرخ بهره بانکی را از طریق غیر‌دستوری کاهش دهد.

بانک مرکزی، نرخ سود را غیر‌دستوری کاهش می‌دهد

در این باره مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی معتقد است که کاهش نرخ سود بانکی، غیردستوری خواهد بود و اقداماتی که انجام می‌شود، موثر بوده و بانک‌ها نیز در این زمینه همکاری‌های لازم را خواهند كرد. ابوالفضل اکرمی گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی دریافت و پرداخت بین بانک‌ها و موسسه‌های مالی را شامل می‌شود، این نرخ در حال حاضر به حدود ۲۰درصد رسیده که مدت‌ها پیش تا ۲۸درصد هم بود. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی افزود: خود بانک مرکزی هم تلاش می‌کند فضای اقتصادی برای کاهش نرخ سود بانکی فراهم شود که به نفع بانک‌ها و مردم و بخش‌های تولیدی خواهد بود.

وی از رویکرد بانک مرکزی برای تقویت فعالیت‌های قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: در این بخش باید مردم هم با ما همکاری کنند تا منابعی برای پرداخت این تسهیلات فراهم شود. اکرمی با بیان اینکه ۹۰درصد منابع بانک‌ها از سپرده‌های مردمی است، افزود: متاسفانه ۱۴ تا ۱۵ درصد منابع بانک‌ها جزو مطالبات معوق است که قدرت وام‌دهی آنها را کاهش می‌دهد و سررسیدشدن اوراق مشارکت و همچنین بدهی‌ها انباشته شده بانک‌ها در این روند موثر است. مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی تاكید كرد: دولت یازدهم با انضباط پولی و مدیریت رشد نقدینگی در كنار کنترل نرخ تورم تلاش می‌کند فضای خوبی برای رونق تولید و خروج غیر‌تورمی از رکود اقتصاد ایران ایجاد شود.


باید از سپرده‌گذاران نظر‌سنجی شود

مهدی تقوی، کارشناس اقتصادی نیز در این باره به «فرصت امروز» گفت: در دوره‌های تورم 40 درصدی، بانک‌ها در قبال سپرده مدت‌دار 20 درصد سود می‌دادند، بنابراین کسانی که پول‌های‌شان را در بانک می‌گذاشتند نه‌تنها چیزی نمی‌گرفتند، بلکه 20 درصد قدرت خریدشان هم کم می‌شد. حال در دوره دولت یازدهم نرخ تورم از 40درصد به 15 و کمتر از آن کاهش پیدا کرده است. در حال حاضر بانک‌ها نرخ سود 20درصدی می‌دهند، اما آنچه مهم است نرخ بهره واقعی است، نه اسمی. در تورم 40 درصدی نرخ بهره واقعی منهای 20 درصد بود در تورم 14.5 فعلی نرخ بهره واقعی می‌شود 5.5 درصد.

وی افزود: باید از مردم نظرسنجی شود که درصورت کاهش نرخ سود بانکی ترجیح می‌دهند که باز هم نقدینگی‌شان را در بانک‌ها نگاه دارند یا آن را از بانک‌ها بیرون می‌کشند. این نظرسنجی می‌تواند ابعاد مختلف رخدادهای پس از کاهش نرخ سود بانکی را مشخص کند. این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: برای کسانی که حقوق‌بگیر هستند با توجه به سطح پایین درآمدها و دستمزدها، عایدی حاصل از سود بانکی یک نوع درآمد محسوب می‌شود و کمک‌خرج زندگی این دسته از افراد است اما افرادی که می‌توانند با پول‌شان در خارج از بانک بازی کنند و از راه‌هایی مثل خریدوفروش مسکن، وارد کردن برخی کالاها و... سودآوری داشته باشند، آنها حتما نقدینگی‌شان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند. 

وی در ادامه اظهار داشت: نرخ بهره واقعی 5. 5 درصدی، نرخ خوبی برای سپرده‌گذاران است و برای آنها بازدهی خوبی در پی دارد. در این زمینه دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه در گذشته این بود که خب به مسئولان چه مربوط است که سپرده گذاران در زمانی که تورم 40 درصدی بود نقدینگی‌شان را به بانک‌ها بردند و با نرخ بهره منفی 20 درصد ضرر کردند، یک دیدگاه هم این است باز به مسئولان چه مربوط است که تورم پایین آمده و باید نرخ سود هم پایین بیاید. باید این دیدگاه‌ها را کنار گذاشت و راهکاری مبتنی بر واقعیات علمی را در پیش گرفت.

تقوی با اشاره به روش‌های تنظیم نرخ بهره توسط بانک مرکزی ادامه داد: بانک مرکزی مسئول سیاست پولی در اقتصاد است. بانک مرکزی ابزارهای مختلفی در اقتصاد دارد تا نرخ بهره را تنظیم کند. مثلا اگر بدهی‌های بانک‌ها را نزد بانک مرکزی ببرند که آن را مجددا تنزیل کند نامش نرخ تنزیل مجدد می‌شود. یک سیاست دیگر هم کنترل حجم پول است. از سوی دیگر بانک مرکزی می‌تواند نرخ بهره را آزاد یا کنترل کند و با استفاده از آن به اهداف مورد نظرش برسد.
 

768956884646464688334664684684685646468468

 

* نسیم نجفی / فرصت امروز

کانال تلگرام ایران جیب



دیدگاه ها

میلاد: 1394/10/1712:40:05،
115
23
یاد اونايي افتادم که می گفتن دلار گران بشه صادرات ميره بالا. هنوز بیخیال این تحلیل های آبکی نشدید ?? رکود تو مملکته چون ملت پول ندارند، خیلی سادست درکش. منتها یکسری که پولهاشون خوابیده تو ملک و سکه و دلار و ... شدن تحلیلگر رهنمود میدن سود کم کنید بلکه سرمایه های بلوکه شده ما نقد شد.
بنده توليدکنندم، اگه بازار داشتم حداقل سالی نود درصد با گردش سرمايم سود می کردم تو تولید و پول تو بانک نميذاشتم. ولی وقتی مردم ندارن خرید کنن, من پول خرج کنم جنس تولید کنم چیکارش کنم ???
آرش: 1394/10/1713:10:02،
61
24
دقیقا موافقم دوست عزیز. متاسفانه اونایی که دارن تئوری میدن و کارشناسی می کنند واقعا درک بسیار پایینی از اوضاع اقتصادی کشور دارند. (چ بسا خیلیاشون تصمیم گیرنده کلان هم هستند!)
وقتی حاشیه اطمینان اقتصادی تو کشور نیست، وقتی شرایط سرمایه گذاری تو کشور نیست، وقتی قدرت خریدی وجود نداره، چطور انتظار دارند مردم آستین بالا بزنند و بیان کار اقتصادی بکنند؟
مگه قبلا سود بانکی نبود؟ مگه قبلا هزار راه بی دردسر نبود برای کسب سود حداقلی؟ ولی تو همون شرایط خیلیا ریسک می کردند تا سود حداکثری نصیبشون شه.
در تعجبم واقعا، من مطمئنم اگه سود بانک ها صفر بشه هیچ کس سرمایه گذاری نمی کنه نه تو بازار نه تو بورس. همه میرند سکه و دلار و ملک می خرند. چون که می ترسند همین دو زار سرمایشونم بشه باد هوا
رضا: 1394/10/1713:38:05،
33
50
سود 20 درصد همین الان خیلی از صنایع رو برده تورکود ، دمدماشه که فولاد مبارکه تعطیل شه از یه طرف دولت با تزریق پول به صنایع بزرگ اوناها رو سر پا نگه داشته از طرف دیگه هم کاهش سود بانکی به خاطر اینکه مسکن 3 ساله تورکوده و تقاظا به شدت جمع شده ، خیلی خطرناکه و از طرف دیگه
فاصله بین فقیر و غنی خیلی زیاد میشه ، انصافا باید یه حرکت بینا بینی بزنن یکم تورم بهتر از 100 درصد رکوده ... ولی باید هم زمان قشر متوسط ورو به پایین حمایت بشن .
فرهاد: 1394/10/1713:38:05،
40
27
یعنی الان پولا بمونه تو بانک مشکلات تشدید نمیشه؟بانکها از بس ازشون برداشتهای بی حساب کتاب کردن الان پول زیادی واسشون نمونده حتی تو دادن سود به ملت گیر کردن چه برسه بخوان اصل پول رو برگردونن،ادامه این بازی سود منجر به این میشه که سود رو هم نتونن بدن در نتیجه ملت هجوم میارن به بانکها و پولشون رو میخوان و واویلا میشه،سود باید جوری باشه که بشه پرداخت تا کی دولت پول بی پشتوانه چاپ کنه بده به بانکها؟نقدینگی داره میرسه به مرز یک میلیون تریلیون تومن
مجید: 1394/10/1713:39:28،
37
20
باید سود تسهیلات رو اول 5 درصد بکشن پایین بعد سود بانکی رو ....
شیرو: 1394/10/1714:21:38،
42
17
منهم سپرده گذار بانکیم قبلا تولید میکردم قصه نابودی تولید با 4 برابر کردن نرخ ارز زده شد و سود اقا زاده های صادراتی وارداتی شد و گر نه به نام تولید و در واقع به زیان تولید شد .
من همین حالا هم که سود 20 درصدی است نیم سپرده ام را تبدیل به ارز کرده ام و زد و خورد ارزی میکنم چون به ریال هیچ اعتمادی ندارم بانک مرکزی شده حیاط خلوت دولتها و هیچ ارزشی برای حفظ ارزش پول ملی قائل نمیشود فقط چاپ میکند این تپاله را .
یک کلام ختم کلام . اعتماد مردم از دست رفته و چون آب ریخته شده است هرگز به ظرف خود باز نمیگردد .
مهدی: 1394/10/1714:40:29،
34
19
چرا نباید فرهنگ انصاف و تعهد و سود حلال در اکثریت تولید کننده ها و وارد کننده های ما وجود نداشته باشد.
داستان ساخت محصولات بی کیفیت همانند لبنیات حاوی پالم + آبلیموهای شیمیایی+ مرغ هورمونی+ سود چند ده برابری دلالان خونه و زمین+ و .... نمونه هایی هست از این ماجرای غم انگیز عدم تعهد ها و نیز دلیل بر عدم مقبولیت در صادرات .
ممد: 1394/10/1714:54:29،
39
23
عزیزم چیزی که صنایع رو برده تو رکود سود نیست, نبود قدرت خریده. مطمئن باش هیچ کس دلش نمی خواد بدون خونه باشه, ولی وقتی اینقدر قیمت ها بالاست که توان خریدش رو نداره, چیکار کنه ؟ آدم بکشه ؟ بانک بزنه ؟
مشکل این نیست که سود 20 درصده, مشکل اینه که اینقدر تقاضا تو بازار کم شده که سود ساخت و ساز, یا سود تولید یا سود هر کاری اومده رسیده به 10 - 15 درصد ! طرف فکر می کنه می بینه من باید هزینه کنم و سرمایه بخوابونم که آخرش 10 درصد سود کنم, یعنی 10 درصد از تورم کمتر ؟؟؟ مگه دیوانم ؟
گفتم که بنده تولید کنندم, مشتری بنده که نمیره 5 هزار تومن قیمت جنس منو بزاره تو بانک سود بگیره نیاد جنسی که لازم داره بخره ! وقتی طرف حتی برای 5 هزار تومن هم دست و دلش می لرزه خرج کنه, یعنی توی این مملکت مشکل " درآمد " و مشکل " قدرت خرید " هست.
فکر حل مشکل اصلی باشید. سود بانکی بخش فرعی قضیه هست.
جیمی: 1394/10/1715:10:49،
37
19
چرا یکی نیست عامل بدبختی و رکود رو نرخ وحشتناک تسهیلات بانکی بدونه!!؟؟، چرا یکی نیست که بخواد رکود و اقتصاد مملکت رو با تغییر قابل توجه سود تسهیلات بهبود بده، چرا یکی نیست دست بانکها رو در ساخت و سازها و کارهای غیر قانونی (که سود 100 درصد بهشون میده و اونا هم 20 درصدشو میدن به صاحب پول) قطع کنه تا دیگه این نرخ سود دادن براشون نصرفه!!؟؟
همه آقایون چسبیدن به جیب مردم، فقط 20% سودی که بانکها دارن میدن شده باعث رکود و بدبختی ملت!!؟؟، آینا فقط واسه اینه که از اینی که دارن میخورن میخوان بیشتر بخورن و این سهم کوچک رو هم به مردم ندن
مستاجر عاجز: 1394/10/1800:24:38،
20
21
اینقد امسال به نظر شما اعتماد کردم که الان میخوام خونه بخرم متری 100رفته روش
منکه فردا خونه رو میخرم
رسول : 1394/10/1811:40:55،
15
16
دوستان فقط به یک نکته دقت کنین تا ارزش واقعی ریال بیاد دستتون
سال 92 :
با قیمت نفت 80 دلار
حجم نقدینگی 400 هزار میلیارد تومان
نرخ ارز 3800 تومان
سال 95 :
قیمت نفت 27 دلار
حجم نقدینگی نزدیک به 950 هزار میلیاردتومان
قیمت واقعی دلار را شما بگین؟؟؟؟؟؟؟
عماد: 1394/10/1712:51:12،
73
19
سياست خوبي نيست، سرمايه ميره به سمت ارز، سود تسهيلات رو چرا كم نيكنيد؟!
رضا: 1394/10/1714:40:06،
45
23
اتفاقا سود بانکی باید بیشتر هم بشه :



بدبختي و بيكاري و اقتصاد بیمار ما دلايلي ديگری دارند ، يعني فردا سود ٤ درصد بشهه امثال من و شما خوشبخت ميشيم؟!

اگه سود كم بشه اين حجم نقدينگي از بانك خارج شده و به سمت بازارهاي فرعي ميره و تورم وحشتناك توليد ميكنه، افزايش قيمتها و دلال بازی ها و...

اتفاقا اين پولها بايد در بانک ها بمونه و البته با مديريت دولت بسمت كار و توليد بره نه اينكه هر كسي چند غازشو برداره و هر كدوم بسمت بازارهاي سفته بازی و دلالی بره که اين بنفع اقتصاد نيست البته به نفع دلال هست که باز هم بازارهای رو با سفته بازی خودشون متنشنج کنند!!!
رحیم: 1394/10/1716:28:09،
34
21

دلیل اصلی رکود در کشور :

تفاوت فاحش میان هزینه های دلاری و حقوق و دستمزد ریالی هست.

لذا بایستی دولت سطح حقوق و دستمزد رو هم همانند هزینه ها بر اساس فوب خلیج فارس محاسبه کند و گرنه رکود و شکاف عمیق اقتصادی مردم تمام نمی شود........
224: 1394/10/1712:51:15،
69
22
چه چیزی میشه تولید کرد بکجا میخواهید صادر کنید اصلا با یک سرمایه جزئی چکار میشه کرد کدام کشور حاضر است در ایران سرمایه گذاری کنه وقتی سفارت یک کشور امنیت نداره اینقدر انگولک
کنید که دو باره دلار و سکه و مسکن منفجر شن و همین نون و سیب
زمینی هم کسی نتونه تهیه کنه همه از گشنگی بمیرن راحت شن
سید: 1394/10/1713:09:14،
43
52
آقا اون ۱۰۰ م ۲۰۰ م رو ما هم داریم تو بانک ولی نزول خوری دیگه بسه باور کن لذتی که در کار کردن با سرمایه و پول در آوردن هست، در نزول خوری نیست.
پاسخ به سید: 1394/10/1714:33:12،
31
27
متاسفانه فرهنگ ادبیاتی بعضی از مردم مثل خیلی چیزهای دیگه صفره وقتی داری کار جزئی انجام میدهی امثال منل شما میگوئید یک
مشت دلال برای هر کاری یک لفظی درست کردید شما منظور متن را
نگرفتید یا شاید دلار و سکه احتکار کردی میخواهی لذت گرانی شان را ببینی کاری برای انجام دادن نیست والا 100 م 200 م رو دیگه یک دکه دار هم داره
رحیم: 1394/10/1714:41:11،
34
20
اصولا مشکل سود بانکی نیست بلکه مشکلات مسایل دیگری هست :

- نبود زیر ساخت ها
- نبود مدیریت صحیح و سالم
- قانع نبودن تولید کننده ها و وارد کننده ها به سود و کسب روزی منصفانه و حلال
- وجود دلال بازی در تمامی عرصه ها از تولید تا واردات یک کالا که چندین دست می چرخد
- قاچاق گسترده کالا ها
- نگرفتن مالیات از گردن کلفت ها یا همان فرار مالیاتی
و...

اتفاقا سود بانکی باید حداقل ۲ برابر نرخ تورم سالانه تعیین بشه تا بانکها بتوانند نقدینگی ها و سرمایه های سرگردان جامعه رو جمع کرده تا به جای رفتن آنها به سمت بازارهای دلالی و سوداگری و غیر مولد آنها را به سمت تولید و سرمایه گزاری هدایت نمایند.
البته دلالان محترم به دلایل مشخص مدام از نرخ سود کنونی که متاسفانه کم هم هست ایراد می گیرند!
امین: 1394/10/1717:26:24،
27
33
با احترام به نظر. همه دوستان به نظر من یکی از بزرگترین عوامل رکود. تو مملکت دلیلش همین سودهای بانکیه پس این حرف خیلی اشتباهه که بگیم رکوده پس بانک بهتره
وقتی تولید. کننده الان همه چیز رو با سود. بانکی مقایسه میکنه این خودش درده
یکی از دوستانم سازندست الان یک میلیارد. و. پانصد. میلیون تو بانک گذاشته ماهی ۲۶ میلیون میگیره همشم میگه حیف این نیست راحت خوابیدی سر. ماه سر. ساعت پول تو حسابته
حالا فک کن اگه دولت بیاد. سود. رو بکنه ده درصد یه ساله مثلا شش درصد. روز شمار
بخدا همه پولا میاد تو. بازار و. رونق میگیره
منشا رکود. خود. دولته نه چیز دیگه
آریا: 1394/10/1718:28:37،
33
20
بجای اینکه اینهمه به سود بانکی گیر بدین بهتره بانکها رو وادار کنید تا سرمایه هاشون رو خرج زیرساختهای مملکت مثل راه آهن . فرودگاه ، بزرگراه ، بنادر ، توریسم و ... بکنند و از سود این فعالیتها به سپرده گذارانشون حتی سودهای بیشتری هم بدن. وگرنه سرمایه های خرد زیر یک میلیارد تومن از بانک بیاد بیرون سرازیر میشه به سمت دلار و سکه و ایجاد تورم میکنه .
راهکار دیگر برای خروج از رکود عدم مداخله بانک مرکزی در قیمت دلار و در نتیجه کاهش قیمت دلار تا حدود 1500 تومان هست که باعث بالا رفتن قدرت خرید مردم و شکوفا شدن همه بازارها خواهد شد.
H: 1394/10/1722:10:40،
22
18
آقا آریا :راهکار دیگر برای خروج از رکود عدم مداخله بانک مرکزی در قیمت دلار و در نتیجه کاهش قیمت دلار تا حدود 1500 تومان هست که باعث بالا رفتن قدرت خرید مردم و شکوفا شدن همه بازارها خواهد شد.



شما اشتباه میکنی‌!
دلار ۱۵۰۰ تومن رو فراموش کن
شکرلله: 1394/10/1719:13:45،
27
17
بابا انگار حالت خوب نیست 90 درصد سرمایه بانک هاخودشون میگند مال مردمه

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
ایران تلنت
نگین خودرو
آیسان پرواز

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
تور لحظه آخری
تورآنتالیا