کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تبدیل یک ایرانی به فرانسوی


کد خبر : ۱۸۵۲۵جمعه، ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳:۴۷۱۵۸۶۰ بازدید

پژو 206 جزء خودروهای تولید شده در ایران است. ورود این خودرو به بازار کشور به اواخر سال 1380 باز میگردد که ابتدا به صورت ساخته شده ...
تبدیل یک ایرانی به فرانسویتبدیل یک ایرانی به فرانسوی

پژو 206 جزء خودروهای تولید شده در ایران است. ورود این خودرو به بازار کشور به اواخر سال 1380 باز میگردد که ابتدا به صورت ساخته شده (CBU) از فرانسه به ایران وارد شد. 206 در ایران با تیپ های 1 تا 6 روانه بازار شد و در حال حاضر تنها تیپ های 2 و 5 قابل خریداری هستند. مدلی از پژو 206 در فرانسه ساخته شد که هیچ وقت به بازار ایران راه نیافت، این مدل تیپ RC نام دارد.

چهره این نسل 206 تقریبا با تیپ های دیگر مشابه بوده و بخش عمده تغییرات در امکانات رفاهی و قوای محرکه خلاصه شده است. در سال های گذشته تعدادی از دوست داران این خودرو با صرف هزینه و سلیقه زیاد، قطعات و آپشن های نمونه RC را از فرانسه وارد کرده و بر روی خودروی خود نصب کرده اند که در ادامه مطلب، یکی از همین 206های RC شده را معرفی میکنیم، خودرویی که همچون یک فلفل تند و تیز میتواند گردش خونتان را افزایش دهد.

از نمای جلو شروع می کنیم؛ در نگاه اول احتمالا متوجه تغییر حجم سپر جلو می شوید. این نوع سپر به GTI معروف است که در بعضی مدل های 206 SD در ایران نيز نصب شده است. بر روی زه سپر، شوینده های چراغ ها نصب شده که به شیوه جالبی هنگام کشیدن اهرم برف پاک‌کن، به صورت همزمان بالا آمده و آب را با فشار زیاد به سمت چراغ می پاشند.

چراغ های جلو کریستالی هستند و از برند معروف "Valeo"  که در بازار به سختی پیدا می شود خریداری شده اند. شیشه جلوي این خودرو از نوع UV است و از ورود اشعه های مضر خورشید جلوگیری میکند. همچنین بر روی شیشه از داخل اتاق، حسگر باران نصب شده و در هوای بارانی به صورت اتوماتیک برف پاک‌کنها را فعال میکند. حسگر نور هم به خودرو اضافه شده تا در وقت تاریکی خودش چراغ های خودرو را روشن کند. نکته جالب در برف پاک‌کن ها این که دارای سه بازوي محرک بوده و معروف به "فرمان راستی" هستند. از قابلیت های این برف پاک‌کن ها میتوان به بزرگتر و کشیده تر بودن تیغه ها اشاره کرد که سطح زیادی از شیشه را در برمی گیرند و به طور کلی، دید راننده را باز می کنند. آیینه‌های جانبی به رنگ کرومي تیره درآمده و بر روی آن قابی به حالت فیبر کربن قرار گرفته است. این آیینه ها به صورت برقی تنظیم و باز و بسته می شوند. با کمی تلاش می توانید آنها را در بازار داخلی پیدا کنید
 

       oriqv9x9cfwof2fq4h85.jpg


از نمای جانبی، گلگیرها و تورم آنها نظرتان را جلب میکند. گلگیرها نيز از نوع RC هستند و خم و قوس هایشان با کمی دقت در تصاویر قابل مشاهده است. رینگ های 206 مورد بررسي، اندازه اي برابر با 17 اینچ دارند و با نام "آتلانتیس" شناخته می شوند. این رینگها مخصوص 206های RC ساخته شده و پهنای 205 میلیمتری آنها چهره ای قدرتمند به خودرو بخشیده است. دستگیره ها و زه ها همگی با سلیقه مالک برای زیبایی هر چه تمامتر به رنگ بدنه خودرو در آمده اند. درِ باک با نمونه فلزی و کروميرنگ تعویض شده و متعلق به نمونه های RC است. در نمای پشت شاهد تغییرات زیادی هستیم. چراغ های استفاده شده معروف به نمونه صادراتی هستند که از سال 1391 به اين سو، بر روی تولیدات داخلی تیپ 5 هم نصب میشود. روی درِ صندوق - درست بالای پلاک - یک قاب و نوار جدید نصب شده که مجهز به مغزي قفل و پمپ برای عملكرد قفل صندوق است. کمی بالاتر، بالچه روی سقف دیده می شود و آنتن از جلو به انتهای سقف منتقل شده است. این دو قطعه هر دو مربوط به نمونه RC هستند. پوسته سقف این خودرو به طور کلی تعویض شده و مجهز به سانروف پانوراما شده است که علاوه بر افزایش زیبایی بصری خودرو، می تواند هوای تازه (البته نه هوای آلوده شهری مثل تهران!) را به درون خودرو برساند. در نمای عقب، حتی سپر هم تغییر کرده و سر اگزوزها نیز جدید هستند. داخل اتاق سری به داخل اتاق میزنیم، جایی که آپشن ها و امکانات جدیدی به ان اضافه شده است. تزيينات داخلی با قطعاتی مثل قاب جلوداشبورد میانی و قاب دریچه کولرها که از جنس فیبرکربن هستند و مجموعه کروميرنگ استفاده شده در این خودرو کاملا متفاوت به نظر میرسد. در کابین، قطعاتی شامل دستگیره درها، پره های دریچه کولر، شستي ترمزدستی و درِ داشبورد از جمله تغییرات ظاهری آن محسوب می شوند. از دیگر قطعات کرومي داخل خودرو میتوان روکش پدال ها را نام برد. غربیلک فرمان اين خودرو با نمونه 207 RC تعویض شده و بسیار خوش دست تر است.

پشت فرمان، کیلومترشمار جدید از نوع RC را می بینید که تا عدد 250 کیلومتر در ساعت را نشان میدهد. این قطعه را نمی توانید به راحتی به صورت نو در بازار پیدا کنید. قاب روی کیلومترشمار نیز با نمونه چرمی تعویض شده که اهل فن اصطلاحا به آن "قاب خلبانی" هم می گویند. آیینه وسط از نوع الکتروکرومیک انتخاب شده که به صورت خودکار در شب هنگام تیره ميشود تا نور چراغ خودروی پشتی باعث ایجاد اشکال در دید راننده نشود. قطعه دیگر، سردنده استفاده شده متعلق به پژو 207 است که از جنس چرم طبیعی تهیه و نصب شده است.

از بخش های ایمنی و آپشن های کارامد و ضروری خودرو، می توان سیستم کروزکنترل و سیستم کنترل الكترونيكي پایداری یا ESP را نام برد. قطعه دیگر در بخش ایمنی، دزدگیر فابریک این خودرو است که از برند TEXTON انتخاب شده و برای تهیه و نصب آن باید حدود 750 هزار تومان هزینه کنید.
 

       02nswdquqqqv99vpmst.jpg

 

صندلی ها به طور کامل با نمونه 207 RC تعویض شده و خودرو مجموعا مجهز به شش كيسه هواست. دو عدد كيسه هوا روی داشبورد، دو عدد روی ستون های جلویی و دو عدد نيز به صورت پرده ای نصب شده است. یکی دیگر از آپشن های موجود، گرمکن صندلی است که برای سرنشینان جلو اتومبیل تعبیه شده است. صفحه نمایش LCD خودرو متعلق به نمونه تیپ DRT3 است که کاملترین اطلاعات را از تمام عمل گرها و کلیه قطعاتی که به صورت برقي کار می کنند در اختیار راننده قرار میدهد؛ به طور مثال با وجود سیم کارت نصب شده می توان در موقع راندن از طریق آن پیام کوتاه فرستاد، یا در هر شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی مصرف سوخت را زیر نظر داشت. شیب سنج و قطب نما و هشدار سوختگی تمام حسگرهای موجود در خودرو از کوچکترین قابلیت های این قطعه است. سیستم صوتی نصب شده در این خودرو از برند معروف JBL است که برای صدای بم يا باس، از سابووفر فابریک و کاملا جمع و جور داخل صندوق استفاه مي‌كند و مجموعا از شش عدد بلند گو و یک سابووفر بهره می برد. قلبی به قدرت RC در بخش فنی خودرو اول به سراغ قطعات تقویت شده برای پایداری خودرو میرویم.

با هدف افزایش پایداری هر چه بیشتر خودرو، محور استاندارد جایش را به نمونه متعلق به RC داده است که علاوه بر افزایش پایداری خودرو، کمی هم زاویه کمبر منفی برای چرخ ها ایجاد میکند. برای خرید این نوع محور مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان باید هزینه کنید. در بخش سیستم ترمز، از دیسک و سيلندرهای RC به جای نمونه های فابریک استفاده شده که قدرت ترمزگیری را چندین برابر میکند. در بخش قوای محرکه، بر روي خودرو یک جراحی کامل انجام شده است؛ یعنی به جای موتور استاندارد TU5 از موتور RC با حجم دو ليتر استفاده شده و این كار بدون تغییر در دسته موتورها صورت گرفته است. ECU و سیم‌كشی نیز تغییر کرده تا موتوری با توان 178 اسب بخار و گشتاور 220 نیوتن متر همچون قلبی در سینه 206 شروع به تپیدن کند.

این موتور دارای 16 سوپاپ بوده و از دو میل سوپاپ بهره میبرد. از جمله نکات مثبت در مورد پیشرانه مدل RC، فورج بودن میل لنگ، شاتون و پیستون آن است که به همین دلیل تحمل تنش هایی بالایی را دارند. کیفیت بالای ساخت قطعات آهنگري يا فورج در این پیشرانه باعث شده تا در کشورهای دیگر، تیونرها با نصب انواع کیت های توربو بر پایه استیج3 قدرتی تا 540 اسب بخار از آن خارج کنند. در انتها در مورد پژو 206 باید گفت که این خودرو به دلیل خاصیت اسپرتی ذاتی که دارد، می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها برای تیونینگ باشد.
 

* هفته نامه ایران خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها